VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: TAKO JE TO BILO!?

KOMENTARI:

Još nema komentara na ovu kolumnu

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Kolumna: TAKO JE TO BILO!?

Kolumna: TAKO JE TO BILO!? TAKO JE TO BILO!?
(13.04.2004.)

Kako ni "Popcorn" ne može odoljeti histeriji koja vlada oko "Pasije" - ipak je to samo film, a mi smo nekakav filmski site, zar ne? - malo sam šarao majkom svih mreža i pokupio "velike misli velikih ljudi", razne impresije i razne opservacije vezane uz, ipak kontroverzni, film koji se od razno-raznih poruka pretvorio u društveni fenomen, ali i u megablockbuster kojem se ne može nazrijeti komercijalni kraj. Znači, imate li strpljenja sve ovo iščitati do kraja, saznati ćete što se dešava s njim u svijetu, u našem užem susjedstvu, ali i što kaže obična, hrvatska publika na forumima raznih hrvatskih siteova. Jasno je da ipak nisam mogao baš sve obuhvatiti, ali i ovakav površan presjek može dati neupućenom sliku… Neosporna je činjenica da film obara rekorde gledanosti gdje god se pojavi, no što doista ljudi misle o njemu nakon što su ga pogledali...
TAKO

HRVATSKA
* prema distributerskim izvještajima, "Pasija" je imala najbolje otvaranje (nešto preko 80 tisuća ljudi) u novijoj povijesti hrvatskog filma nadmašivši "LOTR: Povratak kralja" (cca 77.000)

"Film je toliko dojmljiv da je o njemu teško govoriti" (kardinal Bozanić)

Sve kontroverze vezane za iznimno brutalne scene nasilja nad Isusom, o kojima priča cijeli svijet, uistinu stoje. Film jest težak, a za mnoge i pretežak za gledanje, jer emocije jednostavno ne mo-žete suspregnuti. Ipak, nitko nije napustio splitsku povlaštenu projekciju (Merien Jelača, Slobod-na Dalmacija)

Radi se o jednom izuzetno agresivnom filmu s puno nasilja. Mislim da je poruka filma podređena nasilju i prodaji na tržištu. Kao svećenik nisam vidio neku dublju poruku vjere osim eskalacije ljudske zloće koja je u režiji dosegla više od punine. Nakon ovog filma i dalje ostaje misterij vjere koji se može doživjeti, ne toliko u slikama i režiji, koliko u duhovnom doživljaju tijekom meditacije i osobnog proživljavanja. Razmišljajući o Isusovoj muci u sabranosti i tišini, doživljavao sam više duhovnog bogatstva nego kroz gledanje filma. Osim spektakla i zarade na tržištu, mislim da neće donijeti nikakav pomak da bude manje zla i nasilja... (Don Ivan Grubišić)

Tijekom cijelog filma nisam se mogao oteti dojmu da i dandanas imamo tog brutalnog razapinja-nja čovjeka, imamo egzekutore i one koji sve to skupa hladnokrvno gledaju. Redatelj Mel Gibson napravio je film uistinu na jedan poseban način s puno krvi, okrutnosti, ali i istine... (Ivica Vladislavić, pjevač u zboru crkve Gospe od Zdravlja i Brodosplitu)

Film me potresao, priznajem. Nameće mi se činjenica da je nekad u čovjeku bila prisutna silna zloća, ali nažalost, stvari se nisu promijenile ni danas. Ipak, Bog nam poručuje da jedino ljubav pobjeđuje, a ne osveta i mržnja. Jedva čekam film preporučiti župljanima... (fra Ante Babić iz Imotskog, trenutačno na službi u Zaostrogu)

........necu rec da je film los,dapace mislim da je poprilicno dobar.Nisam neki kriticar ali svejedno ne vidim oko cega se digla tolika bura i strka,zasto?????Slazem se da film vjernije prikazuje mu-ku isusovu od njegovih predhodnika,ali zar ne mislite da ima filmova koji su puno krvaviji od o-vog????Pa je u njima puno krvi normalno,a cim se radi o nekoj ovako velikoj licnosti to odma pos-taje cudno..............I kad san vec pocea-ono bicevanje,zar to nije malo pretjerano???Mislim ono sto su od njega napravili,a da on posli toga jos moze normalno i ic i stat to bas i nije real-no..........,a imam osjecaj da su stalno tezili nekoj realnosti u filmu,pa su napravili svasta,jos da nadodam da je hrvatski prijevod jednostavno ocajan i da gori odavno nisam vidia-jer prevode sva-ku trecu rijec sta je katastrofalno(jedva cekam da izaje na DVD-u,valjda ce onda bit bolje),bar su se oko toga mogli malo vise potrudit... Dobije se osjecaj da su isli stavit nekih 5h filma u te mizer-ne 2 ure pa eto sta smo dobili...........u svakom slucaju zanimljivo iskustvo....isplati se gledat da vidite ko je bia Isus i sta su mu radili,a za sve ostalo fim je osrednja zalost(ima i boljih i to dosta kojima se obracalo puno manje pozornosti)... (jIN_rOH - iskon forum)

Ja samo znam, kad smo mi u razredu na satu vjeronauka gledali taj film, kad smo izlazili iz učio-nice bila je takva tišina... Jeza... (hindoo - iskon forum)

Svoje sam mišljenje o filmu napisao u odgovoru Čičolini, al mi ovo nije jasno. Kako ste mogli gle-dati film u razredu, kada je tek u kinima? Ili je PIRATSKI dvix ili kazeta postao sastavni dio vjero-nauka? Zar je to moguće? Ne mogu vjerovati (travko - iskon forum)

pa ja sam dobio pasiju od naseg svecenika... inace film je odlican... (spit love - iskon forum)

Pa sta onda mi smo na zupnom gledali ga jos onu subotu prije premijere (scarletstarlet - iskon forum)

mi smo ga gledali na vjeronauku i tisina nije bila ni kad smo ga gledali a ni kad smo izlazili... (ista smo skola) ona prva scena dok ga juda izdaje mi je dosadn, zapravo dalje nisam gledo od te sce-ne jer smo se zajebavali, a i glupo mi je gledat po sata pa onda poslje cjeli flim... al u biti idu mi na kurac kad na teveu izlaze iz kina kojekake medijske licnosti pa pizde kako su plakali i doivljavali ekstaze i sta ti ja znam sta sve ne... heh. mi smo jos zajebavali casnu da mi to necemo gledat jer je ilegalno, a lopov je i onaj ko drzi ljestve... (entreat - iskon forum)

Film je jako dobar, prikazuje ono sto se desilo i vjerujem da ni Zidovi nemaju sta da se bune jer ono sto su uradili su uradili i tome nema povratka. Zavisi kako tko razmislja i vjeruje. Ja osobno vjerujem u Boga i Biblije. Mislim da bi ovaj film trebao posjetit mnoge da je Isus radi nas patio. (malena - lupiga.com)

Jacina moje ili bilo cije druge vjere, nema apsolutno nikakve veze sa bilo kakvom religijom. Religi-ja je ono sto covjek cini sa svojom osamljenoscu, a vjera nema veze s tim. Ne moram pripadati ni jednoj religiji da bi vjerovala, jer religija zahtjeva pripadnost, a vjera ne. Nemam lijepo misljenje o religijama i crkvi, jer uglavnom nikad nista dobro nisu donijeli, ali ovaj "film" sa svim tim nema ap-solutno nista zajednicko. Izisla sam iz kina sa vrlo gorkim ukusom u ustima, ali ne zbog "beskraj-nog" bicevanja, nego zbog cinjenice, da ako je Isus ikad postojao  (venida - lupiga.com)

Za razliku od dosadašnjih filmova rađenih na tu temu ovaj film prvi put jasno oslikava -ne Isusovu Ljubav koju je imao prema SVIMA-već CIJENU TE LJUBAVI. Da, težak je i brutalan-a kakva je ISTINA nego teška , često puta (ali ona jedina oslobađa), a naravno da ćemo ga shvatiti svak na svoj način ! (ena - lupiga.com)
  
Ma šta je zanimljivo u tome? da je tip patološki opsjednut religijom i svojom ulogom u svijetu? Ja ne razumijem u čemu je tu velika i pametna simbolička gesta. I kakva poruka filma? Daj se umi-vajte prije odlaska u kino… i naposlijetku, u filmu ostaje samo nasilje, tendenciozno prikazano na način da oduzme cijelom narodu ikakvu dozu ljudskosti, a poanta je da nisu Isusa kamenovali i mrzili neljudi, nego ljudi. poput onih koji pale manastire i džamije. Bez te doze, film ostaje prazni pamflet.  (x - lupiga.com)

Uglavnom, skluirajkte se TO JE SAMO FILM !!!!! i nemate pojma, niti ćete ikad znati, kako je to bilo, i da li je uopće bilo ... dok ne izmislite stroj za putovanje kroz vrijeme ... a da, i pazite se mar-ketinga (i jopet :)) e ljudi ljudski, pa vi niste normalni, iznapadaste i x-a i Venidu, i svakog, ko šta kaže protiv Gobsonovog izdrkavanja (okej, okej, znam pakao i taj fol, mi sad ne ginu), sve mi se čini, da bi vi opet koga da ga razapinjete (pa makar bio i samo čovjek, ono lako je boga razapeti, njemu neće naškoditi) (ventura - lupiga.com)

Sinoć gledala. Kostimi, scenografija, muzika jako dobri. Snimljen do zadnjeg detalja okrutnosti gdje čak neke scene nisam mogla gledati. Toliko okrutno da jednostavno iz današnje perspektive ne mogu vjerovati da čovjek može izdržati toliku bol, patnju. Puno snimljenih filmova o Isusu, no, ovo svakako treba pogledati. O tome kako tko gleda na poimanje crkve ne želim jer me to ne za-nima.Mislim ono - što je pravo, a što krivo. Ima li antisemitizma ili nema u njemu ne bih raspravljala. Ukratko, pogledati treba. (vila amalka - ezboard.com)

Nisam gledala, a nakon pročitanih par kritika niti ga ne želim gledati. scene patnji i nasilja me mo-gu samo rasplakati, a nikako potaktnuti na razmišljanja o bogu, vjeri, životu i sl. (eli - ezbo-ard.com)

Evo, ja sam odgledala i uz rizik da me se popljuje izjavljujem da je film shit. Dosadan je, naporan, cijelu Isusovu patnju svodi na katalog njegovih tjelesnih ozljeda, pa onda još k tome ni to nije baš tak uvjerljivo kak svi briju (nakon nekog vremena izgleda kao kopija lošeg horora s umjetnom krv-lju) i povrh svega doista jest antisemitistički. Ovo posljednje zbilja nisam očekivala da će biti i mis-lila sam da američki Židovi deru po političkoj korektnosti, pa ne mogu podnijeti da ih se prikazuje jednostavno onako kako piše u Evanđeljima. No, ne. Gibson ih je zbilja prikazao kao krvoločnije i okrutnije od svih ostalih, uključujući i sâme Rimljane. Općenito, cijeloj priči o Isusu je pristupio kao da je ama baš svi ljudi na svijetu znaju i kao da se tu nema šta puno objašnjavati, pričati, prikazi-vati njegovo duhovno i emotivno značenje, nego jedino treba šokirat ljude morbidnim prikazima nasilja. Koji još k tome, iako gadni, i nisu najgori ikad viđeni u svjetskoj kinematografiji. Dobra je muzika, Caviezel OK glumi i fora s jezikom je dobro odrađena. Sve ostalo sucks. Ostavilo me ravnodušnom toliko da sam u jednom trenutku zaspala u kinu. Ok, nisam spavala dulje od minutu-minutu i pol, ali kad ti režiser uspije jednu objektivno tragičnu priču prikazati tako iskrzano, neuv-jerljivo i površno - da zaspeš, to ne biti dobar film. (cynicderella - ezboard.com)

BOSNA I HERCEGOVINA
Zanimljivo je, zapravo, kako je Katolička crkva iza ovog projekta stala čvršće nego iza jednog drugog, iako je Gibson sljedbenik konzervativne struje koja djeluje u neskladu sa odlukama Dru-gog vatikanskog koncila… (vedrana seksan - bh dani)

Nesumnjivo, Pasiju će i u BiH, gdje se piratske kopije već uveliko prikazuju po crkvama, obično iza nedjeljne mise, pored velike gledanosti pratiti i oprečni komentari. (vedrana seksan - bh dani)

Zalažem se za punu slobodu umjetničkog izražavanja, ukoliko je ovaj film umjetnost. Čini mi se, međutim, da je ovdje za potku uzeto nešto što nije ni Novi zavjet ni evanđelje, nego se stradanje Isusovo prikazuje na način kako se to radilo u doba inkvizicije. Čini mi se da ovdje imamo sukob Mela Gibsona i Pape Ivana XXIII, koji je predsjedavao Drugim vatikanskim koncilom 1965. i koji je ove stvari vidio u sasvim drugom svjetlu. Mel Gibson jeste kršćanin, mada ja ne znam kojoj grani pripada. Očito je da se ne radi o katoličanstvu, nego nečem drugom - nekakvoj ortodoksiji koju je teško progutati u XXI vijeku. Uloge su ovdje pomiješane i istorija je, blago rečeno, iskrivljena… Ja sam filmofil i uživam da gledam filmove, osim strave i užasa, a na to me ovaj film najviše pods-jeća, zbog scena nasilja i gomile crvene boje, koja predstavlja krv. Ovaj film neće dobiti mnogo Oscara, osim za masku - možda, upravo zbog količine krvi koja je prosuta. Nakon dva sata sjedenja i gledanja, on u meni ne proizvodi zadovoljstvo da sam nešto vidio i doživio, nego prije nagoni na povraćanje. Ali, film je, pored toga što je umjetnost, i veliki biznis, a ovaj je već pet puta vratio novac u njega uložen. Sigurno je da će ga gledati i oni koji vjeruju i oni koji ne vjeruju. Oni koji vjeruju da vide u šta vjeruju, a oni koji ne vjeruju da vide zbog čega ne vjeruju. (Jakob Finci, prvi čovjek jevrejske zajednice u BiH)

Veoma je važno s koje pozicije gledamo film. Ako ga gledamo sa pozicije filmske umjetnosti, možda bih se mogao složiti sa gospodinom Fincijem. Može se govoriti o pretjeranoj upotrebi nasilja. Ovaj film je rađen iz perspektive tradicionalnog katoličkog i evangeličkog kršćanstva, mogao bih ga nazvati i vrlo intenzivnim vjerničkim kršćanstvom katoličkog i protestantskog tipa. Ta činjenica, kako je rađen iz vjerničke inspiracije takvoga kršćanstva, objašnjava zašto se Pasija toliko gleda i zašto ima toliko identifikacije sa Isusom Kristom. Upravo zato to kršćanstvo taj film toliko podržava… (Ivo Marković, franjevac i profesor teologije)

Temeljni problem ovog filma je to što njemu, kao filmu, nema spasa. Tko god se upusti u primarnu analizu strukture filma kao umjetnine, naći će da je on u tom smislu potpuno neodredljiv. Ja sam sve vrijeme gledajući film tražio kako da ga razumijem, u koji model da ga udjenem. To je možda najpribližnije onom modelu koji je postojao na prelazu iz predgutenbergovskog u gutenbergovsko doba, kada su se pravile Biblije u slikama - Biblia pauperum, za nepismeni, siromašni vjernički puk. Linearni jezik stripa. Taj film nema ni u svojoj intenciji, a još manje u svom ostvarenju, umjet-ničku strukturu, svojstvenu filmu kao umjetničkom izrazu. Moguće je izdvojiti svega nekoliko scena koje su dobro filmski smišljene i snimljene. Sve ostalo je naprosto serija slika, koja treba da pokaže kako je nešto bilo, odnosno, kako redatelj misli da je bilo. Grubo govoreći, to je propagan-distički film. On je zapeo na pola puta između igranog filma, koji je u tehničkom smislu nesumnjivo grandiozno izveden, i dokumentarca koji to nije.
S druge strane, u njemu se izgubila i ona misterijska i teološka dimenzija. Tu dimenziju u ovom filmu može dozvati smo onaj tko je dobro prethodno opremljen. U tom smislu film nije univer-zalan… (Ivan Lovrenović, urednik Dana)

SRBIJA
Posle projekcije u beogradskoj Kinoteci, jugoslovenski uvoznik Milenijum zamolio je za reakcije verske zajednice, a bili su prisutni rimokatolici, adventisti, predstavnici muslimanske i jevrejske zajednice (pravoslavcima prikazan nekoliko dana ranije). Odgovore nije dobio, jer su se pozvani, uglavnom, netragom izgubili posle projekcije, obećavajući reakcije kada se utisci slegnu… Nadbi-skup beogradski Stanislav Hočevar je odbio da prokomentariše film sa obrazloženjem da još nije vreme. Ukratko, Mel Gibson u Beogradu nikog nije šokirao, burnih reakcija nije bilo, jer snažnu provokativnu temu ne prati adekvatan umetnički doživljaj. Isfabrikovane kontroverzne reakcije na film, podržan moćnim marketingom i neplaćenim pi arom (jednočasovne debate na udarnim svetskim televizijakim kanalima), koji je videlo njamanje 35 miliona ljudi i koji je zaradio višeo od 300 miliona dolara, ovde nisu prepoznate (Rimljani gori od Jevreja, eksplikacija nasilja "tanka"). A o navodnoj podršci SPC-a filmu (spekulacijama u javnosti o preporukama Ministarstvu prosvete da školska deca gledaju film i predlogu da se film uvrsti u nastavu veronauke), vladika Irinej kaže: "Dobro su plaćeni da tako pišu. Crkva to nije mogla reći. Takvog zvaničnog stava - nema, a jedino Sinod SPC daje zvanična saopštenja. Kada je reč o filmu, on se, uglavnom, drži pričanja jevanđe-lista, mada ima i dodatog. U filmu je to dopušteno, problem je što je u njemu nema bilo kakve dublje poruke. Preterano je grub, mada su Rimljani bili grubi. Grub, neosetljiv za stradanje drugih. Hrist po Jevanđelju pati, ali dostojanstveno, što se u filmu ne vidi." (www.glas-javnosti.com)

Užasno, stradanje radi stradanja, bez smisla, bez vaskrsenja. Tipična rimokatolička filozofija stra-danja, beda, divljaštvo. U pravoslavlju je i stradnje veličanstveno, Hrist trpi na veličanstven na-čin.U filmu su sva ta šibanja nepodnošljiva, a Hrist debeo, u salu. Čovek ništa ne ponese. Neće imati podršku pravoslavlja. (Vladika niški Irinej, koji je film gledao sa predstavnicima Srpske prvoslavne crkve, patrijarhom Pavlom i članovima Sinoda)

Kroz sve te brutalne prizore, kroz svu tu patnju izbija mir, ljubav, nada, snažna poruka. Film se drži biblijske predaje. I nije kontroverzan, možda zbog nasilja. Ali nasilje je toliko prisutno, uvek iznova stradaju nevini, zbog zloće, "viših" interesa. Nevine niko ne štiti. Kada je pobedio čavle - nada, radost. To je poruka za nas ovde, da dobro uvek na kraju pobedi. Poruka koju nosi snažan Isusov lik. Sa prizorima iz života, ne samo mukama. Važno je poznavati hrišćanstvo da bi se film mogao doživeti i razumeti. Važno je što film podstiče razgovore o hrišćantvu. (Sestra Emanuela iz Katoličkog medija centra)

Književnost je mnogo ranije i mnogo dalje otišla u sumnjama, pitanjima, dilemama i apokrifnim verzijama. Ostala sam ravnodušna, film me nije dotakao kao umetničko delo. Nikakav iskorak u tumačenju u odnosu na uvreženo mišljenje, čak školska znanja. Velika buka tipična za skupe u-metnosti. Kazancakis i Bulgakov su mnogo kontroverzniji. (Pomoćnik ministra za kulturu Ljiljana Šop)

Bedno, ispod prosečnog horora. Očekivala sam da će upotrebiti digitalnu tehnologiju, da će scene nasilja biti u trendu 21. veka. Očekivala sam rediteljske pomake. Očajna režija, bez ideje metafizi-ke, spasa. Za razliku od Skorcezea, Hrist je kod Gibsona manijak koji je utripovao da je mesija… Ne sporim autorske slobode, ali Gibsonova interpretacija je suviše lična, falsifikovana, rigidna, sa netačnim prizvukom. Već samo hvatanje Hristovo je proizvoljno, pa toliko bičevanje koje nije zapi-sano, scena sa Irodom, prebacivanje kompletne odgovornosti na rimske vojnike, predimenzioni-ranje Pilatove krivice, zatim Jevrejin koji nosi krst, a Hrist je sam nosio krst na Golgotu... (scenaristica i rediteljica Isidora Bjelica)

ITALIJA
Papa je na osobni zahtjev odgledao "Pasiju", ocijenio ga kao veoma dirljiv i poučan i navodno iz-javio da je film prikazao događaje onakvim kakvi su bili (!!!!!????, op. V.E.). Poslije toga papa je osobno blagoslovio Jima Caviezela...
Nakon hrvatskog rekorda, "Pasija" je sve rekorde zarade probila i na kino blagajnama u Italiji na-dmašivši i "Povratak kralja". Gibsonov film je prvog dana prikazivanja zaradio 1.22 milijuna eura dok su Jacksonovi junaci dosad držali rekord sa 1.11 mil. eura. I samog redatelja je jako zanimalo kako će film dočekati katolička Italija budući da je Papa bio prilično neodlučan u svojim komenta-rima nakon odgledanog filma…

EVROPA
Uz negodovanje irskih protestanata i francuskih svećenika (pojednostavljeno prikazuje život i u-čenja Isusa), te Židova diljem Evrope (odstupa od kršćanskog odbacivanja ideje da Židovi snose kolektivnu odgovornost za raspeće. Pripadnici židovskih zajednica smatraju da je bilo boljih nači-na od "sadomazohističke pornografije" da se predstavi krvavi Isusov kraj. Oni se bune protiv pri-kazivanja Poncija Pilata, krivca za raspinjanje Isusa i stotine drugih Židova, kao normalnog, sim-patičnog čovjeka. Njihova strahovanja poklapaju se sa mišljenjem filmskih kritičara da upečatljivi prikazi bičevanja, kamenovanja i ukucavanja brokava potiskuju duhovnu priču Evanđelja.), film aklamativno nailazi na pozitivne reakcije...
* Njemački kardinal Karl Lehmann smatra da drastično realistično prikazivanje muke i smrti, skraćuje cjelovitu spasenjsku poruku što može zbuniti one koji su slabo upoznati s Evanđeljem. Sličnu su ocjenu dali i evangelički biskupi u Njemačkoj...

SAD
* Liberalnije novine film su ocijenili "radikalno katoličkim", drugi su mu zamjerili pretjeranu real-nost i brutalnost u prikazu Isusove muke i razapinjanja...
* Komisija za film i televiziju Biskupske konferencije SAD-a, koja daje ocjene i preporuke za svu filmsku i video produkciju koja se prikazuje u SAD-u upozorava kako je Gibson, posvetivši pozornost isključivo na Kristovu muku i smrt, možda "prigušio Kristov nauk" i učinio ga teškim i neshvatljivim gledateljima kojima je nepoznat Novi zavjet i povijest Palestine Kristova vremena
* Biskupska konferencija SAD-a prepustila je svakom pojedinom biskupu, župniku i vjeroučitelju da o filmu dade svoje mišljenje i eventualno ga preporuči vjernicima
* Kardinal Dario Castrillon iz Kongregacije za kler vrlo je pozitivno govorio o filmu, preporučujući svim svećenicima da ga pogledaju
* Kardinal Walter Kasper ističe da Sveta Stolica ne daje preporuku za film nego prepušta struč-njacima da ocijene njegovu filmsku i umjetničku kvalitetu, a svaki pojedinac će izreći svoj sud o filmu nakon što ga vidi

ARAPSKE ZEMLJE
Sasvim je razumljivo da je "Pasija" hit u arapskim zemljama nakon Židovskih negodovanje oko Gibsonovog filma. Nepopustljive arapske vlasti odstupile su od oštrih cenzorskih pravila i dozvolile prikazivanje filma. Film o raspeću Isusa Krista puni kinodvorane otkako se počeo prikazivati u re-giji gdje su Židovi postali isto što i Izrael, a bijes zbog izraelske okupacije arapske zemlje velik. "Sve za što Židovi kažu da je loše postaje zanimljivo u ovom dijelu svijeta i lako se prodaje", rekao je Alfred Mutua, redatelj i sveučilišni profesor u Dubaiu. Islam zabranjuje utjelovljenje Božjeg lika - muslimanskog, židovskog ili kršćanskog - i govori da Isus nije raspet na križu niti je Sin Bož-ji. Moćno islamsko svećenstvo u regiji također pazi na to da vlade zabrane knjige i umjetnost koje se smatraju bogohuljenjem. Unatoč tim ograničenjima, samo nekoliko zemalja, kao što su Kuvajt i Bahrein, zabranilo je Pasiju. U Egiptu, Kataru, Siriji, Libanonu, Jordanu i Ujedinjenim Arapskim Emiratima film je postigao rekordnu gledanost.

« povratak Vlado Ercegović
© 2003 popcorn.hr