Razvoj filma započeo je još davne '94. godine, kada je Cameron napisao 80 stranica materijala inspiriranog 'svakom SF knjigom koju je čitao kao dječak'. Dvije godine kasnije najavio je kako će se projektom pozabaviti odmah nakon završetka "Titanica", međutim ispriječile su mu se dvije stvari - tada neadekvatna tehnologija neophodna za realizaciju njegove vizije, te nevoljkost studija da mu iskrcaju potrebnih 400 milijuna dolara teškog budžeta.
U međuvremenu se tehnologija višestruko poboljšala, te je Cameron, vidjevši Golluma, King Konga i Davy Jonesa, odlučio konačno realizirati projekt. Film je službeno ponovno najavljen sredinom 2005. godine kao jedan od dva nadolazeća Cameronova projekta (drugi bi bio Battle Angel) koji će koristiti istu 3D tehnologiju.
Na scenariju je radio u prva četiri mjeseca '06. razvijajući pritom čitavu kulturu i jezik Na'vija, a u rujnu iste godine najavio kako će za snimanje koristiti vlastiti Reality Camera System. Za specijalne efekte angažirao je Weta Digital, a za dizajn starog suradnika, legendarnog Stana Winstona. Planirani budžet iznosio je 230 milijuna $. Snimanje filma započelo je u travnju '07. a odrađeno je u Los Angelesu te na Novom Zelandu.
Naslovna uloga marinca Jake Sullyja dopala je Australca Sama Worthnigtona, ispunivši Cameronovu želju za manje poznatim novim licem (kasnije ga je čak osobno preporučio McG-ju za "Terminator Salvation"). Sa Weavericom je već surađivao na "Aliens", pa je odustao od svog inače stalnog suradnika Michaela Biehna kako bi izbjegao neizbježne asocijacije, dok sama Weaverica kaže kako u filmu zapravo glumi Camerona, 'brilijantnog perfekcionista sa srcem'. Michelle Rodriguez zamijetio je u "Girlfight", dok se Stephena Langa sjetio sa neuspješne audicije za "Aliens".
Omjer stvarnog i CGI materijala u filmu je 40%-60% u korist CGI-ja. Dva novorazvijena sustava su korištena tokom snimanja filma, spomenuti Reality Camera System, korišten za 3D CGI dijelove filma, te Fusion sustav, za tzv. 'live action' snimanje. Za oba su zaslužni sam Cameron te njegov suradnik Vince Pace, kojim surađuje još od "The Abyss". Za razliku od ostalih motion capture sustava, ovaj je Cameronu omogućio da u realnom vremenu na ekranu prati već digitaliziranu sliku onoga što su glumci izvodili na setu te da scene režira kao da je u pitanju klasični 'live action'. Tehnologiju su testirali Peter Jackson i Steven Spielberg, dok je Spielbergu i Georgeu Lucasu dozvolio da posjete samo snimanje.
Jak popratni marketing, osim sada već jednih od najgledanijih foršpana uopće, uključuje i popratnu video igru, za čiji je razvoj zadužena firma Ubisoft (razvoj Splinter Cell i Prince of Persia serijala, distribuiraju Might & Magic i Far Cry serijale) te igračke za koje je zadužen Mattel. I jedni i drugi će svoje proizvode predstaviti kroz ovaj mjesec.
Za distribuciju je prvo bio na rasporedu za svibanj ove godine, ali je odgođen radi vizualnog šminkanja, te mu je dvogodišnja postprodukcija jedna od najdužih u povijesti filma. Svjetska premijera zakazana je za 16. prosinca, dok će u domaća kina 17. prosinca, dan prije početka redovne američke distribucije. Prikazivati će se u 2D, 3D i IMAX 3D kinima. |