Dreamworks
122 min
2000

Recenzija: KORAK DO SLAVE / Almost Famous

Recenzija: KORAK DO SLAVE / Almost Famous KORAK DO SLAVE
(Almost Famous )

"Korak do slave" ne samo da je sasvim glazbeni, nego i sasvim memoarski film. Crowe u njemu pripovijeda sudbinu dječaka Williama Millera (Patrick Fugit) koji, baš kao i Crowe nekad, iz srednjoškolskih klupa uskače u grotlo show biza sedamdesetih tako što dobija od "Rolling Stonea" zadatak da prati turneju fikcionalnog sastava "Stillwater". Za malog Williama mjesec dana turneje biti će bijeg od posesivna majke (Frances Mc Dormand).
KORAK DO SLAVE / Almost Famous

Tijekom tog bijega William će okusiti ljubav (za gruppie Kate Hudson), seks, naličje slave, istinu o korporacijskom kapitalu koji postupno osvaja glazbu, a okusit će i izdaju. Osim Williamove inicijacije, film prati i sam bend koji prema Lester Bangsovim riječima "mukotrpno ratuje sa svojim ograničenjima" i čiji su frontman i skladatelj (Jason Lee i Billy Crudup) svojski posvađeni.
Profesionalna odiseja redatelja Camerona Crowea počela je jednog dana kad je kao 15-godišnjak poslao nekoliko svojih članaka osebujnom i legendarnom rock kritičaru Lesteru Bangsu. Bangsu su se svidjeli radovi pubertetlije iz San Diega, pa ih je nekoliko objavio u svom časopisu. Nedugo potom zazvonio je telefon u tinejdžerovom stanu. Na drugoj je strani bio slavni časopis "Rolling Stone". Uvjereni da imaju posla sa iskusnim studentom novinarstva, urednici "Rolling Stonea" ponude Croweu suradnju. Pubertetlija će uskoro postati prokušani glazbeni novinar. Potom će postati scenarist, a potom i redatelj, autor filmova "Singles" i "Jerry Maguire" koji spadaju u najljepše koje je aktualni Hollywood napravio.

Crowe je napustio glazbu, ali glazba nije napustila njegove filmove. Njegovi "Singles" s Bridget Fonda praktički su bili posveta grunge-sceni Seattlea koja se u to vrijeme upravo rađa, a u filmu se pojavljuju i tada osrednje poznati "Pearl Jam". Naredni Croweov film "Jerry Maguire" izvorno je trebao biti film o glazbenom agentu, da bi Crowe u posljednji čas revidirao scenarij i liku Toma Cruisea podario drugi posao: agenta, ali sportskog. Profiter te preinake bio je Cuba Gooding koji je za ulogu nogometaša dobio Oscara za epizodu. Čini se kao da je Crowe strahovao da ga glazbena prošlost ne pojede kao autora i ne zalijepi neodljepljivu etiketu na njegove filmove. Strah da ne postane rokerska inačica kneza sportskih filmova Rona Sheltona Crowe je razvrgnuo svojim trećim, sto posto glazbenim filmom, "Almost Famous" (Korak do slave).

"Korak do slave" ne samo da je sasvim glazbeni, nego i sasvim memoarski film. Crowe u njemu pripovijeda sudbinu dječaka Williama Millera (Patrick Fugit) koji, baš kao i Crowe nekad, iz srednjoškolskih klupa uskače u grotlo show biza sedamdesetih tako što dobija od "Rolling Stonea" zadatak da prati turneju fikcionalnog sastava "Stillwater". Za malog Williama mjesec dana turneje biti će bijeg od posesivna majke (Frances Mc Dormand). Tijekom tog bijega William će okusiti ljubav (za gruppie Kate Hudson), seks, naličje slave, istinu o korporacijskom kapitalu koji postupno osvaja glazbu, a okusit će i izdaju. Osim Williamove inicijacije, film prati i sam bend koji prema Lester Bangsovim riječima "mukotrpno ratuje sa svojim ograničenjima" i čiji su frontman i skladatelj (Jason Lee i Billy Crudup) svojski posvađeni.

"Dreamworks" je uložio ogroman novac u Croweov prvi "veliki" film, što je od početka zbunjivalo skeptike. Jer, "Korak do slave" ipak je mali memoarski film, vrlo privatan, bez spektakularne radnje, pa čak i bez velikih glumačkih zvijezda umjesto kojih su unutra početnici Fugit i Hanson. Uzme li se to u obzir, nije čudo da je Croweov film komercijalno prosječno prošao. Pravu zadovoljštinu film je, međutim, dobio od struke: nagrađen je Zlatnim globusom i Oscarom za izvorni scenarij.

"Almost Famous" je paradoksalan film. Tekst koji je profesija proglasila najboljim američkim scenarijem godine jasno odaje kako je nastao od gomile nepovezanih bilješki i tinejdžerskih memoarskih pabiraka. Lišen čvrste sižejne organizacije, "Korak do slave" je niska epizoda iz glazbenog backstagea cementirana likovima i njihovim odnosima.

A to je ono u čemu je Crowe velik. Cameron Crowe je redatelj koji radi divne filmove iz ničeg i o ničem, pa je u neku ruku i sada tako. Croweov forte su puni, zanimljivi i životni karakteri, on je doista redatelj likova i redatelj glumaca. Tom Cruise nigdje nije bio potresnije autentičan nego u "Jerry Maguireu", a na isti taj način briljiraju i lica s platna "Koraka do slave". I to ne samo glavna: od svakog tehničara oko benda, preko Crudupa i Leeja, gomile grouppie cura (glume ih među ostalim Fairuza Balk i Anna Paquin), pa do veličanstvene Frances Mc Dormand kao majke, svaki je lik jak, pun i dostojan da bude glavni junak nekog drugog i drukčijeg filma. Tu škole elementarnog pripovjedačkog poštenja Crowe je naučio od Čehova: svaki lik ima pravo da njegova priča barem načas bude važna. Glumci su uhvatili korak i blistaju i sami, a posebno Kate Hudson koja je štof za veliku zvijezdu.

Kako klinci odrasli sedamdesetih i osamdesetih ulaze u srednje godine, kao redatelji sve češće prizivaju vlastite pubertetske američke grafite. Nije zato čudo da se gomilaju filmovi poput "Velvet Goldmine", "Last Days of Disco" ili "Wedding Singer" u kojima Bowie, Boy George ili Grace Jones postaju tema ozbiljne kulturne tematizacije. Crowe je čovjek kojem biografija daje pravo na takav film: nije zato čudo da ga napravio dobro.