Industry Entertainment
108 min
2001

Recenzija: ANTITRUST / ANTITRUST

Recenzija: ANTITRUST / ANTITRUST ANTITRUST
(ANTITRUST)

Junak "Antitrusta" mladi je računarski genij Milo (Ryan Phillipe) koji s prijateljima u garaži razvije genijalni softver. Družina iz garaže namjerava osnovati tvrtku, tražiti financijere i zagovara filozofiju "otvorenih izvora". Milo kao najdarovitiji dobiva ponudu Winstonovog NURV-a koju unatoč gnušanju prijatelja prihvaća. Winston treba Mila zato što su preostala još samo 42 dana premijere novog programa "Sinapsa" za globalno komuniciranje, a program je pun manjkavosti.

ANTITRUST / ANTITRUST

Tijekom rada na "Sinapsi" Milo dobiva na ruke od Winstona znatne količine vrhunski kvalitetnog softvera nepoznata podrijetla. Milo tek s vremenom shvaća da taj dotok ima veze sa serijom neobjašnjivih nesreća koje fatalno pogađaju istaknute neovisne programere.

Novinari, činovnici u bankama ili zrakoplovnim tvrtkama kojima radni dan počinje tako što nakon jutarnje kave startaju svoje Microsoft Windowse obično i ne znaju da izumitelj i vlasnik alata kojim zarađuju kruh nasušni - Bill Gates - unutar kompjutorske strukovne zajednice ima status tek nešto bolji od sotone, a malo gori od Lukašenka i Radovana Karadžića. Billa Gatesa softversko pleme prezire kao monopolista koji gazi konkurente podmuklim ugovorima i nelojalnom konkurencijom, koji prodaje poludovršenu robu i nameće je zahvaljujući monopolističkom položaju. Protiv Gatesa podigao se liberalni kapitalizam - čitaj: američka država - serijom sudskih procesa protiv monopola. Protiv njega podigla se i računarska anarhoidna ljevica koja Gatesa optužuje za grijeh gramzivosti i zagovara filozofiju "otvorenih kodova", darežljivog poklanjanja softvera da bi se širilo znanje, a time i potreba za softverom.

S obzirom na Gatesov status polu-belzebuba, nije čudo da se čovjek sa smiješnom frizurom iz Redmonda naposljetku pojavio i kao negativac u tehno-trileru. Jer, glavni zlikovac filma "Antitrust" Gary Winston kojeg genijalno tumači Tim Robbins neuvijeno je načinjen na sliku i priliku Gatesa. Ne samo što ima sličnu smiješnu frizuru i naočale. Ne samo da posjeduje monopolističku korporaciju NURV koja kroči tehnološki put naprijed, ali i zatire konkurenciju. Winston je baš poput Gatesa sklon uvijanju svoje korporacijske taktike u filozofsko ruho ("kompjutorski je posao kao binarni kod: ili si jedan ili si nula. Nema drugog mjesta"). Umjesto Gatesove filozofije korporacijske gramzivosti autori "Antitrusta" scenarist Howard Franklin i redatelj Peter Howitt ("Voli me, ne voli me") zagovaraju antikapitalističku filozofiju slobodne distribucije znanja po kojoj softver mora biti svačiji, kao Shakespeare ili aspirin. Nije zato čudo da "Antitrust" sadrži posvetu Linusu Thorvaldsu, autoru Linuxa i guruu pokreta za slobodni kod.

Junak "Antitrusta" mladi je računarski genij Milo (Ryan Phillipe) koji s prijateljima u garaži razvije genijalni softver. Družina iz garaže namjerava osnovati tvrtku, tražiti financijere i zagovara filozofiju "otvorenih izvora". Milo kao najdarovitiji dobiva ponudu Winstonovog NURV-a koju unatoč gnušanju prijatelja prihvaća. Winston treba Mila zato što su preostala još samo 42 dana premijere novog programa "Sinapsa" za globalno komuniciranje, a program je pun manjkavosti. Tijekom rada na "Sinapsi" Milo dobiva na ruke od Winstona znatne količine vrhunski kvalitetnog softvera nepoznata podrijetla. Milo tek s vremenom shvaća da taj dotok ima veze sa serijom neobjašnjivih nesreća koje fatalno pogađaju istaknute neovisne programere.

Faustovski zaplet koji se temelji na ugovoru s đavlom "Antitrust" čini sličnim slavnoj Grishamovoj "Tvrtki". Ako je Grishamova uspješnica pružila običnim ljudima putopisno štivo kroz pustinju i prašumu pravosuđa, "Antitrust" nevježe vodi u svijet visokog softvera. Howittov film najavljivan je kao prvi film hakerske supkulture, prepun referenci, aluzija i potankosti koje samo programeri mogu shvatiti. Nismo primijetili mnogo što takvog. Štoviše: dok zlikovci "Tvrtke" zlodjela obavljaju čitajući građanski zakonik, NURV ih obavlja motkom, lancima i bokserom. Junak "Tvrtke" spas pred kriminalnim odvjetničkim polipom nađe uporabom pravne kvake, a Milov rat s informatičkim kartelom sastojat će se i od jurnjave i gušanja po mračnim hodnicima. Prvorazredna je ironija to što će odlučujuću ulogu u raskrinkavanju đavolskog NURV-a imati jedina osoba u filmu koja ne zna ni čemu služi tipka "enter".

Peter Howitt britanski je redatelj kojeg poznajemo po hitiću "Sliding Doors" s Gwyneth Paltrow u naslovnoj ulozi. Svoj je posao u "Antitrustu" obavio korektno i snimio zanimljiv triler koji, doduše, ipak ne nadilazi svoju relativno shematičnu sižejnu i žanrovsku okosnicu. Baš kao i u drugim sličnim trilerima paranoje (Winklerova "Mreža", recimo…) i u "Antitrustu" se ekploatira strah malog, razumnog građanina pred nekontroliranom moći tehnologije i korporacija. Ono što "Antitrust" čini zanimljivim činjenica je da korporacija nije bezlični polip koji svoje "uzemljenje" ima u četi mišićavih mrguda-razbijača. Trust ima svoje ime, personifikaciju, čak i šarm i karizmu, jer je središnji um NURV-a Winston na svoj način neodoljiv vrag. "Antitrust" u ovom slučaju igra na kartu Tima Robbinsa i to se pokazuje kao doista najjača karta koja se može odigrati. Robbins je upravo sjajan: nakon "Arlington Roada", "Bob Robertsa" i "Iskupljenja u Shawshanku" Robbins nanovo glumi ambivalentnog i karizmatičnog negativca na zastrašujući način, namećući se kao jedan od nekoliko holivudskih glumaca koji su u stanju sami nositi film i dati mu žanr. Slično se nažalost ne može reći za ostatak podjele koji se uglavnom svodi na jučerašnje tinejdžerske zvjezdice i uvijek dobru Claire Forlani.