Miramax
106 min
2000

Recenzija: LJUBAV KAO SUDBINA / THE BOUNCE

Recenzija: LJUBAV KAO SUDBINA / THE BOUNCE LJUBAV KAO SUDBINA
(THE BOUNCE)

Najbližeg ovaj put gubi mlada trgovkinja nekretninama i majka dvoje djece (Gwyneth Paltrow). Jedne olujne večeri njen suprug zapne u zračnom krkljancu na čikaškom aerodromu. U kafiću upozna mladom, pristalog i arogantnog reklamnog agenta (Ben Affleck). Požali mu se kako je djeci obećao stići kući za blagdane. Kako se Afflecku smiješi jednonoćna avantura, prepusti mu svoju kartu.
LJUBAV KAO SUDBINA / THE BOUNCE

Avion - pogađate - pada, a nepredviđeni putnik gine. Affleck pak postaje profiter nesreće, jer njegova agencija osvaja nagradu za seriju spotova kojima zrakoplovna tvrtka spašava havarirani image. Godinu dana kasnije Affleck, sada izliječen od alkoholizma, pronalazi u starom časopisu portret udovice čovjeka koji je sjeo na njegovo mjesto u zrakopolovu. Odluči je upoznati i pomoći joj. Plane romansa. Ali, moralno obnovljeni reklamni agent ne usuđuje se svojoj novoj ljubavi reći istinu o svojoj ulozi u smrti njenog muža.
Godine 1999. u hrvatskim se videotekama bez velikih fanfara pojavio film "The Opposite of Sex", crna komedija redatelja debitanta Dona Roosa. Film nije osobito skretao pažnju ni tržišnom uspješnošću ni naročito ekstatičnim kritikama. Oni filmofili koji su ga pogledali, međutim, ostali su zatečeni. Otkrili su kako je Roosov prvijenac jedan od najboljih američkih filmova devedesetih. "Suprotno od seksa" bio je razorno duhovit, ali i neugodno iskren mizantropski film. Ulogom maloljetne inačice film noirovskih zločestih ljepojki Christina Ricci ispekla je kultni glumački status, a sam je film zahvaljujući toj ulozi poslužio kao savršen uvod u vremena kad se učenike pred školom kontrolira detektorom za metal da ne bi pucali u nastavnike.

U vrijeme kad je snimio "Suprotno od seksa" Roos je bio već afirmiran scenarist - a u Hollywoodu ste afirmiran scenarist i onda kad su vam realizirana dva ili tri filma. Roos je za sobom imao solidan psihološki triler "Single White Female" kojeg je realizirao veteran Barbet Schroeder, te "Polje ljubavi", precijenjenu dramu u režiji Johnatana Kaplana u kojoj je pokušao rekapitulirati kennedyjevski mit u okružju provincijske američke obitelji. Nakon tih scenarija i sjajnog "The Opposite of Sex" Roos je bio čovjek čiji smo naredni film očekivali gorljivo.

I dočekali razočarenje. Za razliku od prethodnih Roosovih projekata koji su sadržavali ne malu količinu subverzivnog potencijala, redateljev novi film "Bounce" neugodno je konformistički film. Za razliku od "The Opposite of Sex" koji je bio opasna, nitroglicerinska mješavina sapunske opere, parodije film noira i komedije potjere, "Bounce" ("Ljubav kao sudbina") filmski je patchwork sastavljen od implanata stoput testiranih u drugim filmskim organizmima. Pokušajte se samo sjetiti koliko ste u životu gledali filmova o ljudima koje zbliži nesreća u kojoj im poginu najbliži. Najsvježiji primjer je "Unbreakable" (sudar vlakova). Avionske nesreće eksploatiraju "Fearless" Petera Weira i "Random Hearts" Sydneya Pollacka. Gotovo istu sižejnu pretpostavku - romantični zaplet izazvan pogibijom najbližih - crpi i "Bounce".

Najbližeg ovaj put gubi mlada trgovkinja nekretninama i majka dvoje djece (Gwyneth Paltrow). Jedne olujne večeri njen suprug zapne u zračnom krkljancu na čikaškom aerodromu. U kafiću upozna mladom, pristalog i arogantnog reklamnog agenta (Ben Affleck). Požali mu se kako je djeci obećao stići kući za blagdane. Kako se Afflecku smiješi jednonoćna avantura, prepusti mu svoju kartu. Avion - pogađate - pada, a nepredviđeni putnik gine. Affleck pak postaje profiter nesreće, jer njegova agencija osvaja nagradu za seriju spotova kojima zrakoplovna tvrtka spašava havarirani image. Godinu dana kasnije Affleck, sada izliječen od alkoholizma, pronalazi u starom časopisu portret udovice čovjeka koji je sjeo na njegovo mjesto u zrakopolovu. Odluči je upoznati i pomoći joj. Plane romansa. Ali, moralno obnovljeni reklamni agent ne usuđuje se svojoj novoj ljubavi reći istinu o svojoj ulozi u smrti njenog muža.

Poučak redatelja kao što je Douglas Sirk uči nas da i najljigavija holivudska melodrama može biti poligon za ozbiljna, izoštrena i neuralgična društvena pitanja. "Ljubav kao sudbina" film je koji je nudio nekoliko obećavajućih rukavaca u tom smislu. Bilo bi zanimljivo gledati film o egoističnom korporacijskom menadžeru koji padne u zagrljaj žrtve na čijoj je boli ispekao slavu. Bilo bi interesantno vidjeti melodramu u kojoj pijanac, egoist i ženskar preko takve veze postaje drukčiji. Ta pitanja Roosa nisu previše zanimala. "Stari" Affleck - alkoholičar i podlac, i "novi" Affleck kao da jedan s drugim nemaju veze, a "novi" Affleck kao osoba u velikoj je mjeri prazan list papira. Ono što je Roosa ponajviše zanimalo sam je fenomen ljubavi u udovištvu. Poigravajući se s idejom kako svaki udovac/ica koji doživi ljubav zapravo profitira od supružnikove smrti, Roos razvija moralne aporije takve situacije. "Razvijanje" je međutim u ovom slučaju prejaka riječ, jer se o tom problemu uglavnom eksplicitno priča, a manje ga se stvarno živi.

Kritičar "Sight and Sounda" Geoff Macnab opisao je Rosov "Bounce" kao posve pasatistički film u kojem bi se sasvim fino snašla Doris Day, karakterizirajući ga kao "čisti izdanak škole sentiša Nore Ephron s početka devedesetih". Duh autorice "Michaela" i "Sleapless in Seattle" ovdje nije spomenut uzalud. Ali, filmovi Nore Ephron barem su uspjeli kao sentiši, a Roosu, provjerenom mizantropu, sentiš ne ide od ruke. Od autora "Suprotno od seksa" drugi put očekujemo više.