Dreamworks / Fox
143 min
2001

Recenzija: BRODOLOM ŽIVOTA / CAST AWAY

Recenzija: BRODOLOM ŽIVOTA / CAST AWAY BRODOLOM ŽIVOTA
(CAST AWAY)

"Cast Away" je prilično hrabra smjesa robinzonijade i melodrame tipa "Kratki susret" ili "Mostovi okruga Madison". Pri tome nije robinzonijada okvir romansi, nego obratno: Fed Exov poštar Tom Hanks vratit će se nakon četverogodišnjeg perebivanja na pustom otoku u Ameriku i pronaći svoju dragu udatu i s djetetom nakon što ga je već davno oplakala.
BRODOLOM ŽIVOTA / CAST AWAY

"Cast Away" ("Brodolom života") film je o kojem će se tijekom ovog proljeća vjerojatno još dosta govoriti. Robert Zemeckisova suvremena varijacija Robinsona Crusoea u prosincu je porinuta u sjevernoamerička kina uz izniman komercijalni odjek. Film u kojem Robinsona utjelovljuje Tom Hanks, doduše, nije ostavio značajniji trag u konkurenciji Zlatnih globusa - dobio ga je tek Hanks osobno. Ipak, komentatori Zemeckisovom filmu prognoziraju sigurnu nominaciju za Oscara za najbolju mušku ulogu, a vjerojatno i režiju i film.
"Brodolom života" po mnogo čemu je film kakvog sanja svaki producent: unosan, orijentiran na najrazličitije publike, osovljen oko pouzdano popularne zvijezde, a k tomu i film zbog kojeg vas nitko neće optuživati da širite seks, nasilje i nemoral. "Cast Away" je ukratko pripadnik one vrste filmova koja obitava u debelom devetom krugu hollywoodskog mainstreama.

Takve filmove kritika i elitnija publika unisono i uvježbano mrzi. Pogledajte samo reakciju na većinu dobitnika Oscara. Ili, uostalom, na većinu filmova Roberta Zemeckisa.
Šegrt učitelja Stevena Spielberga Zemeckis proslavio se filmovima koji su bili primjer nepretenciozne studijske zabave osamdesetih. Serijal "Povratak u budućnost" i "Lov na zeleni dijamant" tinejdžeri su obožavali, a kritika distancirano poštivala. U devedesetima se klima međutim promijenila, nitko nije previše mario za filmove koji rekreiraju stari imperijalni Hollywood, a Zemeckis, koji je u međuvremenu po komercijalnosti prestigao učitelja Spielberga, počeo je nizati neobične filmove koji su istovremeno bili i utjelovljenje i iskorak iz srednjestrujaških pravila.

Robert Zemeckis nije redatelj kod kojeg ćete pohvatati tri-četiri opsesivno ponavljujajuća motiva i zato ga proglasiti Autorom. Kritika ga je uvijek doživljavalo kao bezličnog i uspješnog. Filmovi kao "Forrest Gump" i "Kontakt" po svom su duhu i mentalitetu bili do srži mainstream. Pa ipak, filmofili su propuštali primijetiti da su ti Zemeckisovi filmovi po dramaturgiji i žanrovskom opredjeljenju opasno plesanje na rubu. I "Kontakt" i "Forrest Gump" filmovi su bez negativaca i s posve pasivnim glavnim junacima. Heroj jednog od ta dva filma je idiot. U drugom, junakinjin heroizam se sastoji u tome da sluša i samo sluša. U oba praktički nema stvarnog konflikta. Od takvog štofa napraviti mainstream na svoj je način podvig.

"Brodolom života" novi je Zemeckisov film, uspješan kao i ostali. I dok kritika brusi tipkovnice napadajući "Cast Away" kao holivudsku ljigu svi propuštaju primijetiti kako je teško bilo od priče Williama Broylesa napraviti hit. "Cast Away" je prilično hrabra smjesa robinzonijade i melodrame tipa "Kratki susret" ili "Mostovi okruga Madison". Pri tome nije robinzonijada okvir romansi, nego obratno: Fed Exov poštar Tom Hanks vratit će se nakon četverogodišnjeg perebivanja na pustom otoku u Ameriku i pronaći svoju dragu udatu i s djetetom nakon što ga je već davno oplakala. Koliko je "Cast Away" opasno blizu ruba svjedoči činjenica da preko sat vremena u filmu ne čujemo ni riječi, jer junak Noland nema s kim razgovarati. Film ponovo nema negativce. Teško se može tvrditi da ima i heroja: najveći dio filma sastoji se od junakovog nevještog, neuspješnog i grotesknog nastojanja da postigne elementarne stvari: da zapali vatru, nahrani se, skloni se od kiše, čak i ubije samog sebe. Ako je Defoeov "Robinson Crusoe" bio posveta ljudskoj poduzetnosti koja može postići sve, Zemeckisov "Brodolom života" na to gleda sa skepsom 21. stoljeća: redatelj surovo depatetizira svaki junakov "podvig", a spas FedExovog Robisona bit će gotovo slučajan. Ako je okvirna priča filma čistokrvna melodrama (i slabiji dio filma), sama jezgra "Brodoloma života" trezvena je i hladnokrvna do jezovitosti. Puno ironije ima u činjenici da je kurir brze pošte opsjednut točnošću dospio na mjesto na kojem ne postoji vrijeme, ili da mu je jedino oruđe sječivo klizaljki iz jednog od Fed Exovih paketa. Zemeckis ne ironizira samo kulturu, nego i junaštvo: uostalom, uvijeno ali nedvosmisleno sugerira da je najveći dio četverogodišnje robinzonijade Fed Exov kurir proveo smišljajući kako da se ubije.

"Cast Away" težak je i opasan materijal koji je svako redateljsko iskliznuće moglo srušiti u provaliju. Ali, Zemeckisov film nema iskliznuća. Robert Zemeckis uvijek je bio kompetentni majstor, ali u "Brodolomu života" pokazao je nešto za stupanj više. Minuciozan, racionalan i savršen kao Kubrickovi ili Michael Mannovi filmovi, "Cast Away" je film u kojem je malo što pogrešno i u kojem je svaki detalj ispeglan. Ta perfekcija čak ostavlja dojam melodrami nesvojstvene hladnoće. I ta je hladnoća, međutim, vrlina filma. Lako bi bilo od Hanksove robinzonijade napraviti ljigu, napučiti svaku treću scenu gudačima i zalaskom sunca i pretvoriti Nolandovo preživljavanje u trijumf vitalizma i ljudske snalažljivosti. Zemeckis međutim ne laska. On sugerira da postoji i naličje, priča o očajnoj, tupoj i besmislenoj egzistenciji osamljenika koji nema razloga za život. A to je priča koju Hollywood nerado pripovijeda, čak i onda kad se tiče pustog i dalekog otoka.