2000

Jo nema komentara na ovu recenziju

Trenutno niste ulogirani pa ne mo緀te ni dodavati komentare
Recenzija: TIGAR I ZMAJ / CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON / WO HU ZANG LONG

Recenzija: TIGAR I ZMAJ / CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON / WO HU ZANG LONG TIGAR I ZMAJ
(CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON / WO HU ZANG LONG)

"Crouching Tiger, Hidden Dragon" doga餫 se u Kini dinastije Qang, u ranom 19. stolje鎍. Junak filma Li Mu Bai (glumi ga Hongkon瀉nin Chow Yun -Fat kojeg poznajemo iz filmova "Corruptor" i "Anna i kralj") umorni je slavni ratnik koji se povla鑙 i svoj ma zvan Zelena sudbina poklanja prijateljici Yu Shu (glumi je Michelle Yeoh, Malajka koja glumi u filmu iako ne zna rije kineskog). On je cijeli 瀒vot potajno zaljubljen u Yu Shu, ali joj to nikad nije priznao.

TIGAR I ZMAJ / CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON / WO HU ZANG LONG

"Zelenu sudbinu" ubrzo netko ukrade, a Yu Shu sumnja na vlastitu malodobnu susjedu, k鎖 carskog uglednika Jen Yu. Jen Yu je neukrotiva tinejd緀rica koja 鑕zne za juna箃vom i 緀li izbje鎖 brak koji joj je obitelj dogovorila. Li Mu Bai i Yu Shu daju se u potragu za nestalom djevojkom i ma鑕m, a tijekom te potrage razvijaju se dvije ljubavne pri鑕.

"Tigar i zmaj" film je na mandarinskom jeziku, s malezijskim i kineskim glumcima 鑙ja lica izvan Azije tek rijetki poznaju. Nastao je po 80 godina starom romanu nepoznatog Wang Lu Dua, a pripada povijesno - mitolo筴o - borila鑛om "wudan" 綼nru koji je za razliku od suvremenog kung-fu filma publici izvan mati鑞e kineske kulture uvijek bio neproni鑑n. Kako se moglo dogoditi da takav kineski povijesni eskapisti鑛i film zgrne deset nominacija za Oscara, zaradi 150 milijuna dolara u SAD, tako osvoji srce stru鑞jaka da su kriti鑑ri na canneskoj projekciji za novinare aplaudirali na nogama ve nakon petnaest minuta? Odgovor je toliko jednostavan da i sam zvu鑙 kao mistifikacija: "Crouching Tiger, Hidden Dragon" redatelja Anga Leeja naprosto je savr筫n film.

Mnogo je dobrih filmova napravljeno posljednjih godina. Mnogi od njih imaju vrline kakve "Tigar i zmaj" ima u manjoj mjeri: Ang Leejev film nije originalan poput Von Trierovih, nije potresan poput P.T. Andersonovih niti 緄votno zreo poput "Traffic". Ali, "Tigar i zmaj" jedini je od tih filmova koji u svakom segmentu utjelovljuje savr筫nstvo.

Ang Lee je Kinez, ro餰n na Tajvanu, obrazovan u SAD, a filmski podijeljen izme饀 dvije strane Pacifika. Kao redatelj afirmirao se na Tajvanu (dva filma iz tog razdoblja - "Svadbeni banket" i "Jedi, pij, mu筴arci, 緀ne" nominirani su mu za Oscara). Nakon uspjeha filma "Razum i osje鎍ji" vratio se u SAD i od tada radi u tandemu s producentom i scenaristom Jamesom Schamusom, 鑟vjekom koji je zaslu綼n za brojne dobre nezavisne filmove, uklju鑥ju鎖 i Solondzov "Hapiness". Schamus i Lee napravili su zajedno dva 鑙stokrvno ameri鑛a filma - "Ledenu oluju" i "Ride With the Devil", prvi o Nixonovoj eri, drugi o gra餫nskom ratu. Odluka tajvanskog filmskog velikana Ang Leeja i njegovog stalnog ameri鑛og scenarista Jamesa Schamusa da snime rasko筺i i 綼nrovski prili鑞o pravovjerni wudan-film zvu鑑la je isprva kao umjetni鑛o i ekonomsko samoubojstvo. Lee i Schamus autori su poznati po obiteljskim i komornim dramama, a ne po spektaklima. Wudan je doista o ekskluzivno kineski 綼nr isprepleten s mitologijom i knji緀vno规u. Pisac predlo筴a Wang Le Du nije 鑑k ni osobito istaknut predstavnik wudana, a sam "Tigar i zmaj" tre鎍 je knjiga u petotomnom ciklusu - ka緐, i ne ba reprezentativno pi硅evo djelo. Scenarist Schamus uop鎒 ne zna kineski, a prema vlastitom priznanju scenarij je pisao na "internacionalnom titl-engleskom" i dao "Kinezima da ga pro筰re koriste鎖 5000 godina kulture".

"Crouching Tiger, Hidden Dragon" doga餫 se u Kini dinastije Qang, u ranom 19. stolje鎍. Junak filma Li Mu Bai (glumi ga Hongkon綼nin Chow Yun -Fat kojeg poznajemo iz filmova "Corruptor" i "Anna i kralj") umorni je slavni ratnik koji se povla鑙 i svoj ma zvan Zelena sudbina poklanja prijateljici Yu Shu (glumi je Michelle Yeoh, Malajka koja glumi u filmu iako ne zna rije kineskog). On je cijeli 緄vot potajno zaljubljen u Yu Shu, ali joj to nikad nije priznao. "Zelenu sudbinu" ubrzo netko ukrade, a Yu Shu sumnja na vlastitu malodobnu susjedu, k鎖 carskog uglednika Jen Yu. Jen Yu je neukrotiva tinejd緀rica koja 鑕zne za juna箃vom i 緀li izbje鎖 brak koji joj je obitelj dogovorila. Li Mu Bai i Yu Shu daju se u potragu za nestalom djevojkom i ma鑕m, a tijekom te potrage razvijaju se dvije ljubavne pri鑕.

Kad se pi筫 o toliko spominjanoj perfekciji Ang Leejevog filma, nerijetko se misli na tehni鑛e 鑙mbenike filma. "Tigar i zmaj" doista je u svakom svom segmentu hrana za osjetila, po鑕v筰 od glazbe skladatelja Lun Duna koju svira violon鑕listi鑛a superzvijezda Yo Yo Ma pa do produkcijske rasko筰. Borila鑛e prizore 鑥desno je koreografirao Yuen Woo-Ping, koreograf filma "Matrix". Oni su re緄rani tako da ostajete bez rije鑙. Leejevi borila鑛i junaci pripadaju wudanskoj a ne shaolinskoj 筴oli i prema predaji imaju sposobnost svladavanja gravitacije. Zato u velikom dijelu borila鑛ih prizora oni prakti鑛i lete, a taj je let Lee rije筰o tako 箃o je iz kadra kasnije digitalno uklanjao 緄ce na kojima vise. Negdje u petnaestoj minuti filma nakon prve "lete鎒" akcijske scene canneska je dvorana proklju鑑la od aplauza. Ali pravo je tek slijedilo: vrhunac filma je dvoboj u kro筺jama drve鎍, prizor od 筫st minuta koji je sniman od jutra do mraka 14 dana i koji je sam dovoljan razlog da se kupi karta za "Crouching Tiger". Kad to vidite, jasno vam je o kakvoj se perfekciji govori.

Pa ipak, ne bi bilo po箃eno u slu鑑ju "Tigra i zmaja" govoriti samo o tehni鑛om savr筫nstvu. Jer, Leejev je film melodrama, i to zrela i emotivno duboka. Iza oplo筳a 鑑robne folklorne slikovnice "Crouching Tiger, Hidden Dragon" skriva sjetan film o 緄votnim gubitnicima. Stariji par Li Mu i Yu Shu cijeli 鎒 緄vot gu筰ti svoju ljubav u korist spolnog i dru箃venog reda: on je 緍tvuje zbog karijere ratnika, a ona jer je 緀nski rezervirana u patrijarhalnom dru箃vu. Kad se mlada Jen Yu pobuni protiv dru箃venog i spolnog reda dvoje srednjovje鑞ih junaka morat 鎒 pomesti nastali kr. A mudrost im nala緀 da to u鑙ne tako da ne prisile mlade na vlastite gre筴e.

Oni koji su upoznati s Ang Leejevim starijim filmovima, a osobito s takozvanom "otac-zna-najbolje" trilogijom ("Pushing Hands, "Jedi, pij, mu筴arci 緀ne" i "Svadbeni banket"), prepoznat 鎒 u ovom spletu motiva omiljene Tajvan鑕ve preokupacije: odnos individue i dru箃va, slobode i reda, roditelja i djece. One su u borila鑛om spektaklu obra餰ne jednako precizno, duboko i obzirno kao i u njegovim komornim dramama. I tu se ponajvi筫 krije savr筫nstvo "Tigra i zmaja".

« povratak Jurica Pavi鑙