Sandcastle/Artisan
121 min
2000

Recenzija: SVE NJEGOVE ŽENE / DR. T AND THE WOMEN

Recenzija: SVE NJEGOVE ŽENE / DR. T AND THE WOMEN SVE NJEGOVE ŽENE
(DR. T AND THE WOMEN)

Dr T. Iz naslova filma ginekolog je Travis, srednjovječni šarmer kojeg sasvim u skladu sa svojim fahom glumi Richard Gere. Travis kao da je ispao iz petparačke literature: doktor je, poznaje žene u dušu, nježan je, bogat i otmjen, uvojke mu boje prve sjedine. Oženjen je za psihičku bolesnicu (Farah Fawcett) koja završi u psihijatrijskoj bolnici. Suočen sa samoćom Travis nema podršku odraslih kćeri: starija (Kate Hudson) obuzeta je skorom udajom, a mlađa je ljubomorna na stariju.
SVE NJEGOVE ŽENE / DR. T AND THE WOMEN

Travis je popularan ginekolog i na poslu je pod stalnom presijom. Utočište mu je golf. Na golf travanjaku upoznaje instruktoricu (Helen Hunt) s kojom započinje romansu s iznenađujućim razvojem

Ne postoji redatelj u američkom, a možda ni svjetskom filmu čija je karijera imala takve amplitude kao ona Roberta Altmana. Kao autor Altman se afirmirao kasno, u debelom petom desetljeću života, ali onda kad se afirmirao za kratko je vrijeme stekao status umjetničke vedete američkog filma. S pravom: nijedan prekomorski redatelj sedamdesetih ne može se pohvaliti niskom filmova koji bi bili toliko radikalni, moderni, uzbudljivi i nepopravljivo individualni kao što su "M.A.S.H.", "Kalifornijski poker", "Kockar i bludnica" i "Nashville" - svi nastali u nekoliko godina tijekom ranih sedamdesetih.
.

U narednoj dekadi i pol Altman je potonuo u zaborav, iako je stalno radio, pretežno filmove bez okusa i mirisa. Iz zaborava ga je početkom devedesetih vratio precijenjeni "Player", film koji svoju slavu više duguje inteligentnom "visokom konceptu" i dugom popisu zvučnih glumaca nego vrsnoći. Altman potom snimka trosatni "Short Cuts", dobar film koji se dogodio u sretno vrijeme kad netom umrli novelist Raymond Carver upravo postaje kultni lik s obje strane Atlantika. Radikalni modernist sačuvao je u tim filmovima ponešto od svoje stare poetike - u prvom redu sklonost složenim sižejnim strukturama s mnogo likova. Ali, njegovi su se filmovi ovaj put dobro prodavali, bili su duhoviti i marketinški podatni. Altmanu su po prvi put sva vrata bila otvorena.

To nije dugo trajalo. Novu recepturu - "mozaik dramaturgija plus društvena satira" - Altman je reciklirao veći dio devedesetih, ali s manje uspjeha. Njegove šarene društvene freske varirale su od osrednjih (Kansas City, Gingerbread Man) do posve bezličnih i slabih (Pret-a-Porter, Cookie). Krivulja je ponovo krenula nadolje, Altmana se ponovo ne drži odveć relevantnim. U takvoj situaciji Altman koncem devedesetih otpočinje novu fazu koju obilježava suradnja s južnjačkom romansijerkom i scenaristicom Anne Rapp. Zajedno su proizveli malomišćansku crnu komediju "Cookie's Fortune" koju bi se moglo opisati kao "M.A.S.H. bez rata". "Cookie" nije uspio ponajprije zbog samog Altmana koji u osmom desetljeću života (rođen je 1925) nema više redateljske živosti i energije. U rukama braće Coen ili starog Wildera iz najboljih dana "Cookie" je mogla biti istinski zabavan i subverzivan film, što u Altmanovima nije. Ali, "Cookie" je barem bila propuštena prilika: novi film nastao u suradnji Anne Rapp i Altmana - "Dr T and the Women" - nije čak ni to.
Dr T. Iz naslova filma ginekolog je Travis, srednjovječni šarmer kojeg sasvim u skladu sa svojim fahom glumi Richard Gere. Travis kao da je ispao iz petparačke literature: doktor je, poznaje žene u dušu, nježan je, bogat i otmjen, uvojke mu boje prve sjedine. Oženjen je za psihičku bolesnicu (Farah Fawcett) koja završi u psihijatrijskoj bolnici. Suočen sa samoćom Travis nema podršku odraslih kćeri: starija (Kate Hudson) obuzeta je skorom udajom, a mlađa je ljubomorna na stariju. Travis je popularan ginekolog i na poslu je pod stalnom presijom. Utočište mu je golf. Na golf travanjaku upoznaje instruktoricu (Helen Hunt) s kojom započinje romansu s iznenađujućim razvojem.

Altman je u "Dr T and the Women" očito želio napraviti film koji bi se prema mekoukoričenim ženskim ljubićima odnosio onako kako se Tarantinovi filmovi odnose prema pulp krimićima. Operirajući s ikonografijom i karakterologijom ljubića Altman i Rapp željeli su napraviti film koji bi ujedno bio duhovit, subverzivan i ironičan. "Sve njegove žene", međutim, nije previše duhovit, a oštrica ironije najmanje je uperena prema žanrovskim klišejima. Uzme li se u obzir da ga je napisala žena, "Dr T and the Women" iznenađujuće je seksistički film. Kroz priču se više-manje eksplicitno provodi teza kako su žene mušićave, neodlučne, konfuzne, nepredvidive i proturječne, a kao takve izluđuju muškarce. Sve dallaske buržujke u filmu su prikazane u skladu s najcrnjim mizoginim stereotipovima, a siroti doktor T. Kao njihova višestruka žrtva. "Sve njegove žene" doista može biti crvena krpa za feministice, koje su ga u SAD uostalom i oštro napadale.
Možda je doista točna Altmanova tvrdnja da je "Dr T and the Women" "ljubavno pismo ženama Dallasa", ali nismo sigurni da bi ijedna žena voljela primiti ovakvo ljubavno pismo kakvo šalje Altman. Osim toga, pisma se, kako nas je John Ford naučio, šalju poštom.