Dimension
99 min
2000

Recenzija: DRACULA 2000 / DRACULA 2000

Recenzija: DRACULA 2000 / DRACULA 2000 DRACULA 2000
(DRACULA 2000)

U "Draculi 2000" viktorijanski je doktor i demonolog Abraham Van Hesling (Christopher Plummer) još uvijek živ. Vampirsku glad utažuje farmom pijavica. Posjeduje staretinarnicu u čijem podrumu čuva lijes u kojem je Drakula (Gerard Butler). Heslingova prijetvorna pomoćnica (Jennifer Esposito) jedne noći pušta lupeže u skrovište vjerujući da su unutra dragocjene umjetnine. Lopovi tako oslobode Tepesa koji bježi u svijet. Putuje u New Orleans gdje namjerava oteti svoju izabranicu kojoj se ukazuje u snovima.
DRACULA 2000 / DRACULA 2000

Ona (Justine Waddell) je Heslingova kći, tako da je zavođenje zapravo i čin Draculine osvete. U cijelu se stvar međutim upliće Heslingov lojalni pomoćnik Simon (Johnny Lee Miller - "Trainspotting"). Suvišno je i reći da će se zaključni obračun odvijati u New Orleansu na Tusti utorak, a da će u taj obračun biti upleteno jedno neonsko raspelo i prvi sunčevi zraci.

Anonimni irski tajnik Bram Stoker napisao je i objavio "Draculu" godine 1897, samo dvije godine nakon što su braća Loumiere u indijskom salonu Grand cafea demonstrirali svoj izum - kinematograf. Dvojbeno je je li u času kad je rukopis predavao nakladniku Stoker uopće znao da film postoji. Ono što sasvim sigurno nije znao jest da će njegovog "Draculu" film učiniti slavnim.

Stokerova slavna knjiga poslužila je kao predložak za mali milijun filmova. Nekolicina ih je genijalnih, poput Murnauova ili Herzogova "Nosferatua". Neki su eksplicitne adaptacije, poput Coppolina "Bram Stoker's Dracule". Neke potpisuju slavni redatelji premda se njima ne mogu podičiti, kao Polanski "Balom vampira" ili Neil Jordan "Intervjuom s vampirom". Golema većina naivni su slasheri s pripadajućom ikonografijom crnih plašteva, očnjaka i lijesova. Najveći ih dio eksploatira dva sastojka koja su uostalom proslavili i Stokerovu knjigu: pritajenu erotiku koja je uzburkavala viktorijansku maštu i egzotiku balkanske ruritanije.

"Dracula 2000" redatelja Patricka Lussiera i scenarista Joela Soissona nije prvi film koji pretendira biti sequel Stokerove knjige i koji se poigrava s prepostavkom da se rumunjski knez Vlad Tepes probudi sada i ovdje (naime - ondje, a ne kod nas u ruritaniji). Ipak, ne sjećamo se filma koji priči o erdeljskom krvopijcu daje tako ambiciozan mitološki i pseudoteološki okvir. Za dvojac autora "Dracule 2000" Dracula je osobno Juda Iškariotski i Ahasver Lutajući Židov. Tako napuhujući supkulturni mit koji je počeo s malo nedoličnog seksa i zrnom balkanske egzotike, "Dracula 2000" sasvim se približio milenarističkim "antikrist-trilerima" poput "Izabranice tame", "Stigmate" i "End of Days". Njušite li već neopisivu dosadu?

U "Draculi 2000" viktorijanski je doktor i demonolog Abraham Van Hesling (Christopher Plummer) još uvijek živ. Vampirsku glad utažuje farmom pijavica. Posjeduje staretinarnicu u čijem podrumu čuva lijes u kojem je Drakula (Gerard Butler). Heslingova prijetvorna pomoćnica (Jennifer Esposito) jedne noći pušta lupeže u skrovište vjerujući da su unutra dragocjene umjetnine. Lopovi tako oslobode Tepesa koji bježi u svijet. Putuje u New Orleans gdje namjerava oteti svoju izabranicu kojoj se ukazuje u snovima. Ona (Justine Waddell) je Heslingova kći, tako da je zavođenje zapravo i čin Draculine osvete. U cijelu se stvar međutim upliće Heslingov lojalni pomoćnik Simon (Johnny Lee Miller - "Trainspotting"). Suvišno je i reći da će se zaključni obračun odvijati u New Orleansu na Tusti utorak, a da će u taj obračun biti upleteno jedno neonsko raspelo i prvi sunčevi zraci.

"Dracula 2000" proizvod je Miramaxove podružnice "Dimension Films" koja je glavni štancer suvremenih horrora i horror parodija, uključujući i Cravenovu trilogiju "Vrisak". I na špici "Dracule" stoji natpis "Wes Craven predstavlja", ali ovaj kredit treba prije shvatiti kao Cravenovu uslugu prijateljima. Redatelj "Dracule 2000" Lussier, naime, dugogodišnji je Cravenov montažer koji je prema najavnoj špici montirao i ovaj, svoj film. Koliko je Lussier naučio od Cravena o režiji teško je reći. Nije međutim naučio najvažnije. Cravenovi filmovi strave nisu uvijek bili dobri, ali su uz rijetke iznimke izbjegavali teološku pompoznost. Umjesto belzebuba i tekstova na aramejskom Cravena su više zanimali provincijski tinejdžeri i ono što im se vrzma glavom kad je polože na jastuk. To Lussier nije naučio.

Makne li čovjek i na stranu mitološku površnost i teološki new age supermarket na kojem počiva "Dracula 2000", još uvijek ostaje činjenica da je Lussierov film ikonografski dosadan, redateljski predvidivo rutiniran i loše glumljen. Lussierov Butler/Dracula izgleda kao mješavina zavodnika iz meksičke sapunice i romantičarskog pijanista, Jason Lee Miller posve je bezličan, a glavna junakinja Justine Waddel premalo sudjeluje u radnji. Lussier je ne osobito inventivno za prostor filma odabrao New Orleans koji je statirao u mnogim horrorima ("Ljudi mačke", "Candyman 2"). Teško je objasniti zašto, jer se od New Orleansa ne vidi gotovo ništa. Skok rumunjskog kneza iz viktorijanskog Londona u postmoderni komercijalizirani karneval nudila je mnogo štofa za zezanje sa suvremenom zbiljom. Izuzevši jedan prizor u kojem je Dracula impresioniran spotom nekih heavy metalaca "Dracula 2000" ni u tom smjeru ne nudi mnogo.