Discovery
107 min
2000

Recenzija: DUNGEONS & DRAGONS / DUNGEONS & DRAGONS

Recenzija: DUNGEONS & DRAGONS / DUNGEONS & DRAGONS DUNGEONS & DRAGONS
(DUNGEONS & DRAGONS)

Koristeći tipske likove igre "Dungeons & Dragons", Solomon i njegovi scenaristi složili su priču o sukobu pravedne princeze (Birch) i zlog vođe čarobnjaka (Irons) oko moćnog crvenog žezla kojim se kontrolira zmajeve. Junaci filma dva su lupeža (Wyans i Just Whalin) koji su prinuđeni pomoći kraljici da svlada zlo.
DUNGEONS & DRAGONS / DUNGEONS & DRAGONS

U epohi kad su računarske i konzolne igrice dominantna omladinska zabava, a industrija se zabave sve više amalgamira, filmovi koji nastaju po igricama nisu rijetkost. U osvit iščekivane "Lare Croft" pesimisti će reći: uskoro će takvi filmovi biti pravilo.
Slučaj filma "Dungeons & Dragons" u tom je smislu zanimljiva iznimka, jer film 28-godišnjeg Kanađanina Courtneya Solomona nije ekranizacija kompjutorske, nego starinske board game koja se igra pločom i kockom, premda je ta kocka u ovom slučaju dodekaedar. "D&D" već je godinama kultna društvena igra koja ima stotine poklonika koji provode i po više poslijepodneva pogureni za stolom igrajući duge partije. Dio privrženost D&D zanesenjaka ovoj igri pri tom treba tražiti u čistokrvnoj fantasy ikonografiji ove igre. Sa svojim Vilenjacima, Sucima, Čarobnjacima, Patuljcima i Lopovima Dungeons & Dragons jamačno je bliskija vojsci poklonika Tolkiena nego fanaticima "Čovječe ne ljuti se".

Službena priča o nastanku filma "Dungeons & Dragons" kaže kako su vlasnici igre dugo oklijevali pristati na ekranizaciju sve dok nisu našli redatelja koji je i sam fanatik D&D. Izbor je pao na mladog Kanađanina i tvrtku New Line. "Dungeons & Dragons" snimani su u Pragu s respektabilnom glumačkom ekipom koju predvodi Jeremy Irons, a u kojoj su još i crni komičar Marlon Wayans i Thora Birch. Koristeći tipske likove D&D, Solomon i njegovi scenaristi složili su priču o sukobu pravedne princeze (Birch) i zlog vođe čarobnjaka (Irons) oko moćnog crvenog žezla kojim se kontrolira zmajeve. Junaci filma dva su lupeža (Wyans i Just Whalin) koji su prinuđeni pomoći kraljici da svlada zlo.

Mladi Solomon možda je doista čovjek kojem je Dungeons & Dragons pod kožom, ali nama koji smo izvan svega toga to nije od velike pomoći. Ono što je za nas puno važnije i bolnije jest da je Solomon osrednji redatelj koji nije u film uspio utisnuti ni epsku veličinu ni bajkovitost. U presađivanju igre u narativni medij Solomon se podupro onim što mu je bilo najbliskije - Georgeom Lucasom, i to ne Lucasom iz stare trilogije "Ratovi zvijezda", nego iz ionako prosječnog nastavka "Fantomska prijetnja". I ovom slučaju imamo malodobnu a domoljubnu kraljicu, moćne negativce i ambivalentne junake. I ovdje film nosi prilično trivijalnu političku aluziju na sukob demokracije i partijske (ili staleške) države, što je pomalo smiješno zna li se da marksisti fantasy smatraju imanentno konzervativnim žanrom. Čak je i Solomonova ikonografija imitacija Lucasove, izuzme li se činjenica da je svemir odmijenjen neopisivo loše kamufliranom Češkom. Zamislite samo sastanak drevnih čarobnjaka u rokoko kazalištu!

Epigonstvo i neobrazovanost mogli bi se Solomonu i oprostiti. Neobrazovani eklektik je i Luc Besson, ali posjeduje istinski filmski stilizacijski dar. Ali, "Dungeons & Dragons" djelo su redatelja koji loše radi s glumcima, nema dara za epsku monumentalnost i skromno koristi filmski jezik. 38 milijuna dolara skupa produkcija tako u njegovim rukama izgleda kao hrvatska TV drama, a Jeremy Irons kao idiot.