Jude Law, Joseph Fiennes, Rachel Weisz, Ed Harris, Bob Hoskins
Ratni / Drama
Paramount
131 min
2001

Re: NEPRIJATELJ PRED VRATIMA / ENEMY AT THE GATES
možda...ali samo možda je trebalo samo malo više pročitati o bitci za staljingrad pa bi se manje čudili annaudovom filmu...gotovo svaki dokumentarac...zadnji kojeg se sjećam je WORLD AT WAR - epizoda o Staljingradu - je spominjao i dvoboj snajperista - i ne shvaćam čemu toliko čuđenje nad najobičnijim činjenicama....sasvim nepotrebne paralele sa friškim događajima jer i nemaju veze...i da ed harris je sjajan
Komentar: Rommel 12.12.2006.

Recenzija: NEPRIJATELJ PRED VRATIMA / ENEMY AT THE GATES

Recenzija: NEPRIJATELJ PRED VRATIMA / ENEMY AT THE GATES NEPRIJATELJ PRED VRATIMA
(ENEMY AT THE GATES)

Dvoboj između ruskog snajperista Zajceva (Jude Law) i njemačkog pukovnika Koeniga (Ed Harris) odvija se u jeku bitke kod Staljingrada, možda najvažnije bitke 2. svjetskog rata, ali bitke o kojoj ne pamtimo puno kulturnih tragova.
NEPRIJATELJ PRED VRATIMA / ENEMY AT THE GATES

Ljudi koji su rat proživjeli u (recimo) Sarajevu ili Mostaru vjerojatno ne drže da ima išta romantično u profesiji snajperista. Ubijanje ljudi koje vidiš kao na dlanu, koji ti ne mogu uzvratiti istom mjerom i koji čak ni ne znaju da postojiš aspekt je rata koji ponajviše sliči na obično, mirnodopsko umorstvo. Pa ipak, profesija snajperist izvor je trajne romantične fascinacije u kulturi. Kako su ratovi postajali sve više masovni, mehanički i impersonalni, kulturu su sve više uzbuđivali snajperisti koji rat koji vode vode sasvim solo, osamljenički i nimalo bezlično.
Snajperiste je u svjetski film uveo John Ford svojim prvim zvučnim klasikom "Izgubljena patrola" iz 1934. U devedesetima su se barem dva filma bavila snajperistima s naših strana. U odvratnom propagandnom filmu "Vukovar post restante" Bore Draškovića junak je Srbin, "humani" snajperist koji puca samo u noge, a u filmu "Shot Through the Heart" (Hitac kroz srce) Britanca Davida Attwooda junaci su dva snajperista koji vode osobni dvoboj. Glume ih Vincent Perez i Linus Roach, dvoboj se odvija u Sarajevu 1993, a vode ga Srbin i Bošnjak, nekad najbolji prijatelji i reprezentativci SFRJ u streljaštvu.

Sličan snajperistički dvoboj koji s vremenom postaje osoban vode i junaci filma "Neprijatelj pred vratima", gigantskog ratnog euro-spektakla francuskog redatelja Jeana Jacquesa Annaud. Ono što Annaudov film čini osobitim mjesto je radnje. Dvoboj između ruskog snajperista Zajceva (Jude Law) i njemačkog pukovnika Koeniga (Ed Harris) odvija se u jeku bitke kod Staljingrada, možda najvažnije bitke 2. svjetskog rata, ali bitke o kojoj ne pamtimo puno kulturnih tragova. Filmova o staljingradskoj bici snimalo se doduše puno, ali ih mi nismo gledali. Staljingrad je bio stalna tema sovjetskog filma. Tri filma o bici snimljena su do 1949, među kojima i "Zakletva" Staljinovog Bulajića Mihaila Čiaurelija. Osim propagandista, Staljingradom su se bavili i artisti, poput Aleksej Germana ("Dvadeset dana bez rata", 1976), pa i redatelji perestrojke (Jurij Ozerov, "Staljingrad", 1988). Zanimljivo je da je pretposljednji film o Staljingradu napravio Nijemac Josef Vilsmaier 1993, a posljednjeg, eto, Francuz Annaud. To je ujedno i prvi film o staljingradskoj bitci u proizvodnji neke od dominantnih zapadnih kultura.

Tome se ne treba čuditi. U Staljingradskoj su se bitci sukobile dvije prilično antipatične ideologije i dva jednako dijabolična lidera za koje je Staljingrad ubrzo postalo osobno pitanje. Pitanje kako se pozicionirati u svemu tome očito je mučilo i Annauda. On ga je razriješio prilično štreberski. Za junaka je uzeo stvarnog ratnog heroja Zajceva i napravio je film o sovjetskom heroizmu. Istovremeno, junakov stvarni antagonist je politički komesar Danilov (Joseph Fiennes) koji praktički stvori Zajceva kao propagandno oruđe, da bi se tvorac i njegovo djelo sukobili oko - žene koju obojica vole. Annaud je želeći "realistički" prikazati lice staljinizma to lice pokazao karikaturalno groteskno: na ruskoj strani politički komesari pucaju u vojnike koji se povlače, a nadređeni hladno likvidiraju podređene. Doista se čovjek zapita zašto svi Rusi nisu naprosto otrčali predati se. U svemu tome ideološka je pozicija samog Zajceva potpuna zagonetka, a to nije jedino mjesto gdje je francuski redatelj bio površan.

Jean Jacques Annaud redatelj je koji se pročuo komedijom o kolonijalizmu "Crno bijelo u boji", ponajviše je poznat po vrlo lošim ekranizacijama "Ljubavnika" Marguerite Duras i "Imena ruže" Umberta Eca, a u ideološkoj se kašeti brokava našao biografskim filmom "Sedam godina u Tibetu" o nacističkom alpinistu Harreru. Annaudove filmove uvijek su krasile produkcijske vrline, ali su redovito bili razoružavajuće neinteligentni, sadržajno jeftini i dramski plošni. Slično bogatstvo kadra i siromaštvo ideja i dubine svojstveno je i "Neprijatelju pred vratima". Oboružan milijunskom produkcijom Annaud je vizualno dočarao ratni Staljingrad na iznimno uvjerljiv način. Istovremeno, ratni prizori, pa čak i elementarna logika filma odaje čovjeka koji se o ratu površno obavijestio. Kao što je Annaud plošan i banalan u razradi zamršenog ideološkog aspekta filma, traljav je i u razradi dramskog. Ako je Staljingrad nesporno bio "personal metter" između Staljina i Hitlera, gledatelj propušta primjetiti da li dvoboj snajperista postaje personal metter između Zajceva i Koeniga, a ako da, kada i zašto. Ono što je kod Attwoodovog (inače ne osobitog) sarajevskog filma ključno, ovdje je dakle nevažno. Umjesto osobnog odnosa junaka i protivnika ili junaka i ideologije, Annaud nas gnjavi ljubavnim trokutom koji u datom kontekstu nema nimalo smisla.

Neprijeporna gozba za oči, Annaudov "Neprijatelj pred vratima" ostavlja, ukratko, moždanu koru gladnom, a svjetla točka filma tek je iznimni Ed Harris.