Universal
92 min
2001

Recenzija: JURSKI PARK 3 / Jurassic Park III

Recenzija: JURSKI PARK 3 / Jurassic Park III JURSKI PARK 3
(Jurassic Park III)

Godinama nakon izvornog "Jurskog parka", kostarikanski otok Serna i dalje je napučen dinosaurima i zabranjen za uljeze. Doktor Alan Grant (Sam Neill) u međuvremenu je postao paleontološka zvijezda i razvija teoriju o inteligentnim velociraptorima koji komuniciraju glasovanjem. Jednog dana posjećuje ga bračni par Kirby (William H. Macy, Tea Leoni) i nude veliku potporu istraživanjima pod uvjetom da im Grant bude vodič u avionskom razgledanju Serne.
JURSKI PARK 3 / Jurassic Park III

Grant nevoljko pristaje i biva prevaren: Kirbyjevi i njihovi plaćenici prizemlje avion. Odaju mu kako je negdje na otoku njihov sin koji je uz obale Serne doživio paraglidersku nesreću. Supružnici, Grant i njegov pomoćnik (Alessandro Nivola) pokušavaju pronaći dječaka, ali i spasiti se.
Izvorni "Jurski park" nikad nije bio važan film u filmografiji Stevena Spielberga. Nastao u doba kad je Spielberg dotakao "Kukom" dno i izgledao potrošen, a neposredno prije "Schindlerove liste" s kojom je izborio žuđeni kulturni dignitet, "Jurassic Park" iz 1993 čak je i za Spielbergove kriterije bio veliki hit. Mnogi su, međutim, s pravom upozoravali kako je Spielbergov film velika banalizacija izvorne Crichtonove znanstvene fikcije, kako su likovi i odnosi neopisivo tanki, a dinosauri, kako je ne bez malicije primijetio jedan "Varietyjev" kritičar, uvjerljiviji i življi od ljudi.

"Jurassic Park" je zato u svoje vrijeme bio tehnološka revolucija. Premda se digitalni dinosauri u filmu pojavljuju svega dvadesetak minuta, CGI čarolije "Jurskog parka" promijenile su tehnološki i poetički smjer filma koji je otad nadalje počeo računala koristiti ne kao faktor fantastike, već kao faktor pojačanog realizma. Te je godine Umberto Eco na predavanju u Veneciji proročanski predskazao kako će se u 21. stoljeću filmovi reklamirati time što nemaju specijalne efekte, a stvari i idu tim putem. Efekti su za današnju filmsku publiku kao suci za nogometnu: primjećuješ ih samo kad su loši. Kako u takvim okolnostima osmisliti nastavak "Jurassic Park" serijala, udanog za tehniku u dobru i u zlu?

Do svog trećeg nastavka koji upravo gledamo u kinima, "Jurassic Park" franšiza je putem ostala bez svih svojih glavnih aktera. Nakon što je (ipak) režirao nastavak "The Lost World", Spielberg se u trećem dijelu povukao: nije ni redatelj, ni koscenarist, pa čak ni izvršni producent projekta. Romani Michaela Crichtona o otoku gmazova potrošeni su, sam Crichton nije produžio scenarističku suradnju, pa je na špici kreditiran tek formulacijom "characters created by". Manje je zapažena činjenica kako su iz trećeg "Jurskog parka" poispadali i glavni likovi prvog: stari vlasnik parka (Richard Attenborough) i Jeff Goldblum, biolog koji iz perspektive teorije kaosa proriče projektu zlu sudbinu. Nema više ni Crichtonovog znanstveno-filozofskog teoretiziranja. Dječak iz "Jurskog parka 3" u jednom će trenu reći kako ne voli Goldblumove knjige jer u njima ima "previše mudrovanja o kaosu", kritičarka "Sight & Sounda" iz te će rečenice izvući tumačenje filma, a nama se čini da je riječ o inteligentnoj autoironiji. Doista, "Jurassic Park 3" od sva je tri filma najbliži nepametnoj eksplotacijskoj tezgi. Osjetno je kraći od prva dva, koncentriran na izrazito linearnu radnju i svediv na seriju obračuna s krvožednim gmazovima koji biološki sasvim nesuptilno predatorski jurišaju na ljudsku šačicu od prve do zadnje sekvence. Doda li se tome idiotski kraj s nakalemljenom invazijom marinaca, ispada da je "Jurassic Park 3" festival predpubertetske trivijale. Tako su ga većinom opisali i kritičari. Čini nam se, međutim, da stvari nisu tako jednostavne.

U "Jurskom parku" Steven Spielberg praktički nema potpisane funkcije osim suvlasničke. Film je režirao Joe Johnston, pouzdani majstor specijalnih efekata ("Rocketeer", "Jumanji"), obrtnik bez natruha autora. Unatoč svemu tome, "Jurski park 3" po svemu odaje sjenu Spielbergova autorstva, čak do te mjere da sadrži i Spielbergovu opsesivnu temu, motiv razvrgnutog braka i obitelji koju nevolja ponovo združuje. Ako je treći "Jurski park" antiintelektualan, i to je sasvim spielbergovski, jer su petru panu iz Cincinnatija bile oduvijek tuđe apstraktne ideje. "Jurski park 3" ima još nešto što je spielbergovsko, a to je jako dobro: atmosferu jeze.

"Jurski park 3" pomalo je trapavi nastavljač one linije u Spielbergovoj filmografiji koju čine "Dvoboj" i "Ralje", a koju je Spielberg već odškrinuo u "Izgubljenom svijetu". Treći film o otoku Serna sadrži toliko sablasnih i uznemirujućih dijelova, toliko ponižava i nelaskavo prikazuje junake da to ne bi bilo zamislivo u izvornom "Jurassic Parku", benignom parku tinejdžerske zabave sasvim nalik na onaj koji Attenborough gradi u filmu. "Jurassic Park" film je u kojem su ljudi ljudima pravi neprijatelj. Film pokazuje da se ljudima manje smije vjerovati nego zubatim reptilima. "Jurski park 3" je pun morbidnog crnog humora u kojem - primjerice - mobitel požderanog čovjeka zvoni u trbuhu tiranosaura. Vrhunac herojstva likova je trenutak kad očajno prekapaju po izmetu istog gmaza ne bi li pronašli spasonosnu spravu. Bi li to mogli zamisliti u onom, "pravom" "Jurskom parku"?

Teško. Prvi "Jurski park" bio je film koji posreduje ideje, a to nije Spielbergova domena. Prvi "Jurski park" govorio je o tome kako je priroda nepredvidiva, opaka i zloslutna. Treći "Jurski park" o tome ne govori, on to ne uvijek spretno pokazuje.