engleski, njemački, talijanski, francuski, katalonski
engleski, francuski, portugalski, danski, finski, švedski, norveški, njemački, nizozemski, češki, poljski, turski, mađarski, bugarski, talijanski, hindu, grčki, islandski, španjolski
Audio komentar Dennisa Hoppera, dokumentarac "making of", filmografije...

Recenzija: GOLI U SEDLU / Easy Rider

Recenzija: GOLI U SEDLU / Easy Rider GOLI U SEDLU
(Easy Rider)

Šezdesetosmaški, klasični "on the road" film kojem u iskonu leži potraga za stvarnom Amerikom. Konvencionalan, avanturistički projektiran kao čvrsto povezani skeč dvojice protagonista, Wyatta tj. Captain Americe (Peter Fonda) i Billy the Kida (Dennis Hopper), koji na svojim motorima gutaju milje američkih auto-puteva od Kalifornije do New Orleansa.

GOLI U SEDLU / Easy Rider

Njihovi problemi, putovanje i istraživanje istine, donose im samo razočarenje i smrt. Graničari bez granica sigurno bi prošli bolje da su se umjesto neizvjesnosti i bijega od socijale odlučili na nešto mnogo sigurnije. Međutim, put ih je vodio dalje, sa West Coasta prema Istoku, donoseći im neizvjesnu sudbinu...

Mnogi filmski ovisnici sretni su što se ponekad dogodi da netko od domaćih distributera pusti u opticaj uistinu antologijska filmska ostvarenja. Medu poklonicima sedme umjetnosti vrlo često vlada zanimanje za gledanje nečeg drugačijeg i različitog u odnosu na ono što im nude neprikosnoveni akcijske ili komičarske zvijezde današnjice uz nezaobilazne efekte i produkcijsku ispeglanost. Zadovoljstvo je tim veće ukoliko se na polici video kluba pronađu i poneki kult filmovi, oni što su odavna osvojili tisuće obožavatelja i ušli u povijest filmske umjetnosti kao nešto posebno, vanserijsko. Nitko ne može točno definirati što je potrebno da se snimi jedan kult-film, niti je zapravo moguće reći što je sve on zapravo. Može se tek konstatirati kako ih resi nešto sasvim različito, sasvim dovoljno da stoje izvan standardne gomile, bilo po sadržaju ili interpretaciji, odabiru uloga, bilo čemu... Mnogi su spremni reći za kult-film jednu frazu: "potreban je poseban ukus za kinematografiju još prije nego što film i odete pogledati ili samo pomislite na njega". A ako je i jedan film zaslužio da se nađe na popisu tzv. kult-filmova, onda je to svakako djelo Dennisa Hoppera "Goli u sedlu", šezdesetosmaški, klasični "on the road" film kojem u iskonu leži potraga za stvarnom Amerikom. Veliki muzički brojevi, od himničke "Born to Be Wild" Steppenwolfa do rekvijemske "Ballad of Easy Rider" Rogera McGuinna, uz zadivljujuće interpretacije The Jimi Hendrix Experiencea (If Six Was Nine), The Byrdsa (I Want Born to Follow), Fraternity of Man (Don't Bogart Me), The Banda (The Weight), The Holy Roundersa (If You Want to Be a Bird), Little Eve (Let's Turkey Trot), Steppenwolfa (The Pusher), The Electric Prunes (Kyrie Ellison), The Electric Flag (Flasil Bam.Pow) i An American Music Banda (It's Alright Ma/I'm Only Bleeding) napravili su ovaj film klasikom svog vremena. Nije u pitanju naslov već fenomen!

Hollywood je bio gotovo uništen jer je svaki studio pokušavao ponoviti sličan uspjeh. Za mnoge su "Goli u sedlu" film koji ih podsjeća i vraća u prošlost, u lude šezdesete - godine sloboda, nada, ambicija, strasti, protesta i nikada ostvarenih ideala nad kojima je lebdio ogroman dim tek ispušenih cigareta marihuane. Konvencionalan, avanturistički projektiran kao čvrsto povezani skeč dvojice protagonista, Wyatta tj. Captain Americe (Peter Fonda) i Billy the Kida (Dennis Hopper), koji na svojim motorima gutaju milje američkih auto-puteva od Kalifornije do New Orleansa. Njihovi problemi, putovanje i istraživanje istine, točnije potraga za slobodom, donose im samo razočarenje i smrt. Graničari bez granica sigurno bi prošli bolje da su se umjesto neizvjesnosti i bijega od socijale odlučili na nešto mnogo sigurnije. Međutim, put ih je vodio dalje, sa West Coasta prema Istoku, donoseći im neizvjesnu sudbinu. Tokom putovanja isprepliću se vedri fragmenti (familijarni ručak sa prijateljski nastrojenim rančerima okupljenim u hipi-komuni) većinom prisutni u trenucima neposredno nakon napuštanja Kalifornije. Što su bliže odredištu, doživljavaju neugodnije incidente (odbijanje usluge za večerom, noć u kojoj je ubijen njihov prijatelj...) koji će do kraja uništiti njihove iluzije. Opasnost, vulgarnost i komercijalizam upozoravaju ih kako je to zlokobni izlet. A sam cilj i nije korijen njihove tragedije - sve je otpočelo mnogo ranije, prodajom droge čime su financirali svoj put. Dvoje simpatičnih urbanih kentaura, smijući se cijelim putem simboliziraju svu slobodu tog vremena, vremena u koje su tako neiskusno zakopali sebe na najgori mogući način. Optimizam s kojim su krenuli ustupa mjesto razočaranosti, a rješenje za spasenje pronalaze u pilulama da bi svoje misli odagnali od sveprisutne odvratnosti Mardi Grassa. Dakako, zaključuju kako su morali drugačije postupati. A nisu! Wyatt na kraju ipak priznaje "propuhali smo!"

Izmedu vizualne raskoši filma i nakaradnosti života kasnih šezdesetih, sa čime se sreću naši protagonisti, postoji savršeni (ne)sklad. "Ovo je nekada bila fina zemlja" govori George Hanson (Jack Nicholson) neposredno pred svoju smrt, sa krvavim rukama oko vrata, pitajući se što je sve krenulo krivo. Umire, ali ne dolazi do odgovora. "Goli u sedlu" nastali su periodu kada je bila moda stvarati rock filmove (Mad Dogs & Englishman, Gimme Shelter, Alice's Restaurant, Let it Be...) i kada su se događala promjene i u društvu i u glazbi. Nastao je na obrascu čuvenog radikalizma šezdesetih koji se odlikovao pokušajem društvenog angažmana mladih, odupiranja ustaljenom načinu života i težnjom za temeljitim preobražajem suvremenog društvenog života. Bio je to kraj jednog puta započetog studentskim demonstracijama, velikim rock festivalima (Monterey, Woodstock, Wight) u kojem se tražio odlazak izvan svakodnevnih prostora. Stvarala se nova glazba koja prenosi osjećaj slobode, ali i nezadovoljstva. Droga je postala sastavni dio života u kojem se žele stvarati i razarati postojeći zakoni. Jednostavno: mladi su htjeli biti uključeni u sve! I kao sto je Woodstock bio kulminacija tj. mjesto na koje su mnogi krenuli kao na hodočašće, tako su i "Goli u sedlu" bili filmska kulminacija jedne, po mnogo čemu nejasne generacije koja se zanesena zvukom gitare, putovanjima, "avanturama većim od života", iskušenjem zvanim droga htjela zajednički izjasniti o svemu onom što je tišti i što je se tiče. U vrijeme kada je film snimljen mnogi su govorili o njemu kao o malom filmu koji je ubio veliki. Međutim, činjenica je da veliki film nije nikada umro, već se u tom periodu samo nalazio u stanju hibernacije. Mnoštvo imitacija "Golih u sedlu" je propalo, jer je film svojim uspjehom postavio visoke kriterije, koji se u istim uvjetima više nikada nisu uspjeli ponoviti. Trebalo je mnogo više od priče (veliki novac, nekoliko zvučnih filmskih zvijezda, tehnološki napredak...) da bi se postigli novi rekordi. Pa ako "Goli u sedlu" nisu izmijenili lice američkog filma, bar stoje kao testament takovog pokušaja. Hollywood je preživio to bezumlje i pomahnitali period bunta, čitavi niz skandala i paranoidni mentalitet McCarthyjeve ere. Hollywood je reflektirao raspoloženje društva ali nikada nije promijenio njegovu socijalnu sliku, makar je do kraja eksploatirao. Upravo to raspoloženje, u ovom slučaju riječ je o šezdesetim godinama, najbolje je prikazano u "Golima u sedlu". Godinu kasnije dolazi do odbacivanja ideala i "pravila" privremeno okupljenih hipi komuna, a nakon svih nevolja dogodio se i Altamont i više nikada nije niti će biti kao prije. Trebalo je dosta godina da se Hollywood trgne i nakon mnogo neuspjelih pokušaja još jednom je probao prikazati ljudima filmove koje su oni željeli vidjeti.

A što se tiče samog filma "Goli u sedlu", prije nekog vremena bila je aktuelna mogućnost snimanja nastavka. Hopper je dao svoj pristanak, kao i Nicholson. Međutim, Peter Fonda nije prihvatio ideju obrazlažući svoje odbijanje riječima "to mi je jedini svijetli trenutak u životu i ne želim ga okaljati". Naposlijetku pristaje, ali tada ponudu odbija Nicholson...

DVD nije titlovan na hrvatski jezik, ali neka vas to ne smeta: film se gleda lako isto kao i izvanredni 67-minutni "making of" dokumentarac kojim se protagonisti vraćaju u vrijeme i okruženje kada je film snimljen.