2001
The Pledge

Recenzija: ZAKLETVA / The Pledge

Recenzija: ZAKLETVA / The Pledge ZAKLETVA
(The Pledge)

Nicholsonov veliki come-back
Jerry Black (Jack Nicholson), detektiv odjela za umorstva na sam dan svog umirovljenja asistira u istrazi oko ubojstva osmogodisnje djevojcice Ginny. Njena majka (Patricia Clarkson) rastrgana patnjom zaklinje Blacka da pronađe ubojicu male Ginny na što ovaj potresen tragedijom pristaje. Nedugo zatim, rutinskom procedurom policija privodi osumnjičenog za gnjusan zlocin, retardiranog Tobya Jay Wadenaha (neprepoznatljivi Bencio Del Toro) od kojeg detektiv Satan Krolak (Aaron Eckhart) iznudi priznanje nakon čega Toby počini samoubojstvo.
ZAKLETVA / The Pledge

Slučaj je time zvanično okončan no iskusni policijski lisac Jerry njuši da u čitavoj priči nešto ne štima i započinje istragu na svoju ruku. Takva odluka naravno nailazi na nerazumijevanje njegovih kolega i Jerry je prisiljen otići u mirovinu. I dalje zaokupljen slučajem, Jerry donosi čvrstu odluku da ispuni dano obećanje i ubojicu privede pravdi. Kupuje malu benzinsku stanicu u kraju gdje se odigralo gnjusno umorstvo i posve se posvećuje ostvarenju tog cilja.

"Zakletva" je autorski hrabar, osvježavajuće inventivan i umjetnički kvalitetan triler, film koji će, svoj usporenosti usprkos, na koncu obilato nagraditi svakog strpljivog gledatelja...

Iz ovako ukratko prepričanog zapleta filma svatko bi pomislio da je "Zakletva" još jedan tipičan hollywodski primjer kriminalističkog trilera sa "vječnom temom" lova na serijskog ubojicu. Na sreću Sean Penn, kojemu je ovo treći redateljski rad, izašao je iz okvira klišeiziranog krimića takve vrste i priči odveo u novom i posve neočekivanom smjeru. Klasična potjera za manijakalnim zločincem u ovom slučaju uspješno je pretočena u facinantnu psihološku studiju čovjeka čiji život iznenada biva posvećen jednom jedinom cilju, opsesivnoj želji da izvrši danu zakletvu hvatanja ubojice koja ga polako ali neminovno vodi u posvemašnje ludilo.

U Pennovim filmovima naglasak je umjesto na samoj priči uvijek bio na raspoloženju i atmosferi koji su se oko nje pleli. Premda "Zakletva" ne predstavlja potpuni odmak od Pennova prepoznatljivog stila njena je dramuturgija puno čvršća i koherentnija no što je to slučaj bio sa "The Indian Runnerom" i "The Crossing Guardom". U početku lagani ritam filma i polagano građenje suspensa mogu poprilično umoriti gledatelja naviklog na tipično hollywoodsku viziju brzog i akcijom nabijenog trilera, no kad "Zakletva" jednom zađe u svoju drugu polovicu stvari u priči počinju biti zaista intrigantne. Umjesto velike potjere za ubojicom film se nenadano transformira u opčinjavajuću psihološku dramu sa prizvucima neumitno tragičnog završetka.

Posve je dakle jasan Pennov izbor Nicholsona (koji je prisjetimo se sa Pennom već i surađivao na filmu "Čuvar Prijelaza" iz 1995. godine) za glavnu ulogu u svojem filmu budući da je ovaj izvanredni hollywoodski veteran kao stvoren za takve role. Posve opravdavši redateljevo povjerenje, on je pak ulogu opsjednutog detektiva odigrao maestralno pa nije ni čudo što je međunarodna kino kritika gotovo jednoglasno ovaj Nicholsonov nastup ocjenila najboljim u proteklih deset godina.

Osim nezaobilaznog Nicholsona kino platnom tijekom ove napete filmske priče paradira čitava plejada velikih hollywoodskih imena: Benicio Del Toro, Vanessa Redgrave, Sam Shepard, Mickey Rourke, Helen Mirren Harry, Dean Stanton, u malim ali efektnim ulogama.

Zbog svega rečenog sasvim je umjesno opisati "Zakletvu" kao autorski hrabar, osvježavajuće inventivan i umjetnički kvalitetan iskorak u žanru koji u posljednje vrijeme obiluje svakojakim šund ostvarenjima. Film je ovo koji će, svoj usporenosti usprkos na koncu obilato nagraditi gledatelja za njegovo strpljenje.