2002
The Others

Recenzija: ULJEZI / The Others

Recenzija: ULJEZI / The Others ULJEZI
(The Others)

Napeta i fascinantna priča o duhovima
Pred kraj II Svjetskog rata, mlada Grace u iščekivanju svog supruga (časnika na ratištu) doseljava se sa svoje dvoje djece Anne i Nicholasom u veliku viktorijansku kuću na osami Jerseya. Uporedo sa dolaskom nove posluge (koje Grace bila prisiljena angažirati jer je troje njihovih prethodnika neobjašnjivo nestalo bez traga) u zdanju se počinju događati neobične stvari a njena kći uvjerena je da kuću nastanjuju sablasti sa kojima može komunicirati.
ULJEZI / The Others

Grace isprva odlučno odbija mogućnost ikakvih nadnaravnih pojava u svojem domu no kako vrijeme odmiče i sama počinje vjerovati u zastrašujuća paranormalna iskustva svoje djece.
"The Others" su više drama no strogi horor poglavito zbog činjenica da za razliku od većina djela spomenutog žanra ima i svoju dublju, ozbiljniju dimenziju. No bez obzira na sve riječ je o prekrasnom i uzbudljivom filmu koji će vas fascinirati i u vama pobuditi neke davno zaboravljene strahove. Ako je nakon njegovih prvih kontroverznih filmova ("Thesis" i "Otvori oči" po kojem je redatelj Cameron Crowe ekspresno snimio i američku verziju pod nazivom "Nebo boje vanilije") i bilo nekakvih sumnji u darovitost najveće nade španjolske kinematografije i najnovije hollywoodske akvizicije, svojim najnovijim uratkom fascinantnom mješavinom horora i psihološke drame mladi redatelja Alejandro Amenábar definitvno je potvrdio sve svoje filmske potencijale, kako redateljske tako i scenarističke.

"The Others" su najkraće rečeno izvanredno filmsko iskustvo, film sa originalnom pričom, dojmljive atmosfere i izvanredne glume, koji se ne zadovoljava funkcioniranjem unutar poprilično strogo određenog okvira žanra. Film naime, premda nominalno pripada hororu vrlo hrabro i sa nevjerojatno uvjerljivim rezultatom izlazi izvan njegovih granica u područja trilera i drame pa i ne čudi što su mnogi filmski kritičari Amenábarov filmski rad, minuciozan i precizan poput švicarskog sata usporedili sa genijalnim rukopisom najvećeg majstora filmskog suspensea uopće, riječ je naravno o velikom sir Alfredu Hitchcocku.

Česte usporedbe sa "Šestim čulom" ili "Isijavanjem" vrlo su nategnute, premda im se ne mogu poreći određene sličnosti sa Amenabarovim filmom razlike ipak prevladavaju. "The Others" su film koji ne pokušava prenijeti publici nikakvu poruku izuzmemo li nekoliko univerzalnih tema za koje se svatko od nas može uhvatiti poput primjerice straha ili ljubavi. Sve scene u filmu, od prve do posljednje režirane su besprijekorno, Amenábar ih gradi pažljivo i precizno izvalačeći iz svake njen maksimum, sve je u filmu međusobno povezano u koherentnu cjelinu i premda su tragovi koje gledatelju omogućuju da se u potpunosti posveti igri traženja konačnog rješenja zagonetke sa smislom razbacani posvuda on, podižući iz minute u minutu napetost na koncu majstorskim obratom završava film, uspijevajući u potpunosti inducirati kod publike ono što ona u krajnjoj liniji i očekuje od ovakvih filmova - potpuno i katarzično iznenađenje.

Snimateljski rad prikazan u ovom filmu briljantno je inovativan i uzbudljiv, istančan osjećaj za izbor osvjetljenja scene i eksperimentiranje sa kutevima kamere (inače izuzetno važnih elemenata za ovakvu vrstu filmova) pojačano izvanredno pomno odabranom glazbenom podlogom (koju je, spomenimo i to, skladao sam Amenábar) odlično dočaravaju atmosferu priče. Kako ovu karakterizira jedan vrlo zanimljiv detalj, bolest djece zbog koje je njihovo izlaganje svijetlu krajnje opasno, upravo je nevjerojatno u kojoj je mjeri filmska ekipa (ovdje se prvenstveno misli na njen redateljsko-snimateljski dio) prije opisanim postupcima uspjela svjetlo utkati u priču kao vrlo opasan i koban element za razliku od tame koja nudi sigurnost i utočište. Neobično je i uzbudljivo iskustvo gledatelja koji se baš kao i likovi u priči ježi na svaki tračak svjetlosti i sa olakšanjem dočekuje mračne dijelove filma.

Sve navedeno, neporecivom Amenábarovom talentu usprkos bilo bi gotovo neizvodivo bez jednako tako majstorske glumačke podrške. Nicole Kidman je u "The Others" naprosto nevjerojatna. Uvjerljiva u ulozi disfunkcionalne ali brižne majke, pravog 'control freaka' opsjednute svojom zaštitničkom ulogom, Kidmanova briljira i čitavom filmu, usprkos fantastičnoj premisi daje neophodnu i vrlo stvarno jezivu dozu uvjerljivosti. Nakon izvanredne role kurtizane u Luhrmannovom "Moulin Rougeu" za koju je nedavno dobila i Zlatni globus Nicole Kidman je ulogom Grace definitvno potvrdila titulu velike filmske dive.

Da zaključimo, "The Others" su više drama no strogi horor poglavito zbog činjenica da za razliku od većina djela spomenutog žanra ima i svoju dublju, ozbiljniju dimenziju. No bez obzira na sve riječ je o prekrasnom i uzbudljivom filmu koji će vas fascinirati i u vama pobuditi neke davno zaboravljene strahove.