hrvatski, slovenski, srpski, makedonski
trailer, glazbeni spot "The Hands that build America" - U2, razotkrivanje pravhi bandi New Yorka na setu, dizajn seta, kostimografija, povijest Five Pointa, vodič kroz Five Point, kako se snimao film

Recenzija: BANDE NEW YORKA / Gangs of New York

Recenzija: BANDE NEW YORKA / Gangs of New York BANDE NEW YORKA
(Gangs of New York)

Kako se kalila demokracija

Five Point (današnji Manhattan), ozloglašeni dio New Yorka sredinom 19. stoljeća. Korumpirani političari i gradski oci prešutno gledaju na nasilje koje buja gradskim ulicama. Kvartom hara nekoliko bandi među kojima se posebice izdižu «Mrtvi zečevi» koje čine doseljeni Irci, a koje predvodi karizmatični  svećenik Priest Vallon (Liem Neeson). Najljući rivali Mrtvim zečevima su Starosjedioci, Anglo-Saksonska banda koju predvodi William Cutting poznat i kao Bill Butcher (Daniel Day-Lewis).

BANDE NEW YORKA / Gangs of New York

U krvavom obračunu na ulicama grada, Butcher ubija svog rivala Vallona i konačno zagospodari newyorkškim podzemljem. Usljeđuju godine Butcherove okrutne vladavine gradskim ulicama koje je obilježila iznimna mržnja spram svih doseljenika koji neprestano naviru iz svih krajeva Europe. Vallonov sin Amsterdam (Leonardo Di Caprio), nakon šesnaest godina provedenih u sirotišu, vraća se u Five Point samo s jednim ciljem; osvetiti ubijenog oca. Kako bi se što više približio Billu Butcheru, mladi će Amsterdam duboko zagaziti u nasilje i ulični kriminal. Uz pomoć Butcherove štićenice, najvještije gradske džeparice Jenny Everdeane (Cameron Diaz), Amsterdam nezaustavljivo grabi prema realizaciji svog nemogućeg nauma.

Bande New Yorka, s krilaticom «Amerika je rođena na ulici», donosi prilično siromašnu i bljedunjavu osnovnu priču, koja je tijekom skoro 170 minuta filma sažvakala i ispljunula osnovnu ideju koja je  ustuknula pred suhoparnom duel pričom o borbi između zlih, i loših, dok su dobri ovog puta ostali u nekom drugom filmu. Baza filma izgrađena je na priči Jay Cocksa o američkoj povijesti koja je takva kakva jest, o pionirskim počecima demokracije koja je prošla kalvariju da bi dosegla današnji nivo američke ikonografske svetinje rođene u krvi i suzama. Hvalospjeve američkih filmskih kritičara Europljani ne bi trebali shvaćati pretjerano ozbiljno, pogotovo što znamo da na našem tlu ima osonvnih škola i katedrala s bogatijom povijesnom pričom od čitavog Američkog kontinenta. Stoga američko lokalpatriotsko razmahivanje o «blockbusteru koji se ne smije propustiti» drži vodu isključivo na kontuinentu preko bare, bilo da se gađa urbana struktura društva, ili ruralni puk, a jednako su upitni uskličnici iz Suna i Daily Maila koji su ovaj film nazvali briljantnim i veličanstvenim.

No zanemarimo li priču od koje je zanimljivija čak i filmu tematski bliska domaća afera «Dečki s Knežije»,  na površinu izbija plejada glumaca koja je uistinu briljantno odradila svoj posao. Daniel Day Lewis u ulozi glavnog negativca jednostavno je briljantan, i teško je zamisliti nekog drugog glumca u kostimu Billa Butchera, koji bi na tako osebujan način oslikao taj lik. Diaz više funkcionalna nego dobra, ostala je u sjeni velike muške glume, dok Di Caprio vrhunski odrađuje lik mladog Amsterdama, mudro se ne namećući kadru u kojem se nalazi zajedno s Day Lewisom, shvaćajući da je Englez ipak kalibar s kojim se teško nositi čak i izvrsnom glumcu kao što je Leo. (Ne smetnimo s uma da je Day Lewis glumac koji je u 90-tima snimo samo pet filmova, no u karijeri je za nagradu Oscar bio nominiran čak tri puta i to svaki put za sasvim drugačiju ulogu.) No s obzirom na sve moram priznati kako je Leonardo imao puno teži posao od Daniela, a i sam lik Amsterdama Vallona znatno je slojevitiji od lika Billa Butchera makar se to na prvi mah ne bi reklo.

Film je bio nominiran za deset nagrada Oscar u 2002. godini, no zadovoljio se tek s dva osvojena Zlatna globusa i to za najbolju režiju i najbolju pjesmu u filmu ("The Hands that build America" - U2). Samo DVD izdanje dolazi na dva diska i obiluje izvrsnim dokumentarnim materijalom.