infobox: ALIEN TETRALOGIJA (Alien Quadrilogy)

ALIEN TETRALOGIJA
Alien Quadrilogy
Ridley Scott, James Cameron, David Fincher, Jean Pierre Jeunot
Dan O'Bannon, James Cameron, Larry Ferguson, David Giller & Walter Hill, Josh Wedon
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Carrie Henn, Michael Biehn, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Charles S. Dutton, Charles Dance, Pete Postelwhite, Winona Ryder, Dominique Pinon, Ron Perlman, Michael Wincott, Brad Dourif
Fox
100 min
2003. (1979., 1986., 1992., 1997.)
Alien Quadrilogy
engleski, hrvatski, slovenski, ruski, bugarski
1. uvodni komentar Ridleya Scotta (uz redateljsku verziju), komentar Ridleya Scotta i filmske ekipe (uz izvornu kino verziju); 2. komentar Jamesa Camerona uz posebno izdanje; 3. komentar uz izvornu kino verziju; 4. uvodna najava uz posebno izdanje te komentar uz posebno izdanje

Recenzija: ALIEN TETRALOGIJA / Alien Quadrilogy

Recenzija: ALIEN TETRALOGIJA / Alien Quadrilogy ALIEN TETRALOGIJA
(Alien Quadrilogy)

Kada je 1979. godine Ridley Scott snimio prvi dio "Osmog putnika" (kojeg mu je velikodušno prepustio Walter Hill, inače producet cijelog serijela i nerijetko ko-scenarist, a Ridley uopće nije bio u prvom izboru - bole od njega su kotirali Robert Aldridge, Peter Yates, Jack Clayton, Dan O'Bannon i Walter Hill), početni plakat za film predstavljao je ravnu liniju zahvaćenu samo jednim okom, želeći predstaviti nemoć i očaj koji vas obuzima dok vrištite u svemiru u kojem vas nitko ne može čuti.

ALIEN TETRALOGIJA / Alien Quadrilogy

U kinima širom svijeta publika je prestrašena, sa zaleđenim krikom i uzbuđenjem promatrajući neravnopravnu borbu posade "Nostroma" (ogromnog istraživačkog svemirskog broda) i aliena koji je nešto ranije izletio iz utrobe "Nostromovog" člana posade. Strah nikad nije izgledao tako užasno - eliminirajući jednog po jednog člana posade alien se približava finalu, tj. konačnom susretu i obračunu sa neustrašivom pukovnicom Ripley (premda je u početnoj fazi bio prediviđen muškarac, Sigourney / Ripley je jedna od prvih hollywoodskih dama koja je suknju zamijenila vojnom odorom a nježnost bespoštednom borbom na život i smrt).

a1
a3

Uznemirujuća glazbena (Jerry Goldsmith), snimateljska (Derek Vanlint) i dizajnerska rješenja (H.R.Giger i Roger Dicken), te Scottova atmosferička plava svjetlost kreirali su jedan čitavi novi izgled filmskih svemirskih predstava. Kiselina koja curi kroz i niz zastrašujućeg monstruma (fascinantan lik čudovišta djelo je švicarskog umjetnika H. R. Gigera, a njegova falusoidno-zmijolika, skeletno-muskulaturna vizura u čovjeku budi iskonske strahove. H. R. Giger sa suradnicima osvojio je Oscara za najbolje vizualne efekte) kao da prodire kroz vene publike koji se saživljava sa time, stvarajući na taj način novi val znanstveno-fantastičnog horrora. Nihilističke atmosfere i potencirane klaustrofobije, film je zapravo detaljna studija ljudskih karaktera i njihovog snalaženja u situacijama golog opstanka, te ga je nužno gledati i kao psihološku dramu, a ne samo kao napeti horor. Biblijski motiv Davida i Golijata prenesen je u budućnost u kojoj čovjek kolonizira svemir, pri čemu ne prihvaća činjenicu da širenje vlastite civilizacije počesto znači i njezino dovođenje u opasnost od uništenja. Sedam godina kasnije James Cameron pokupio je ostatke priče i realizirao inventivni nastavak jasne poruke: akcija i samo akcija, praveći od nastavka svojevrsni svemirski "Platoon" koji je u malo čemu zaostajao za prvijencem. A kada se 1992. režije prihvatio David Fincher mnogi su sumnjičavo iščekivali rad autora do tada poznatog i priznatog isključivo po video-spotovštini. Međutim, Fincher je iznenađujuće kraetivno priveo kraju ovu po mnogo čemu značajnu trilogiju.

Svaki od tri redatelja (Scott, Cameron, Fincher) ponudio je dovoljno autorski i inventivni pečat i mislili smo da je tu kraj - ni najzagriženiji pobornici izvrsne trilogije nisu nalazili logiku i opravdanje za snimanje četvrtog dijela, on se ipak pojavio. Zašto nelogično. Zato jer se u trećem dijelu poručnica Ripley žrtvuje za opće dobro jer je u sebi nosila vanzemaljca. A bez Weaverice Alien nije Alien. No, scenaristi mogu sve pa i klonirati je. S njom i aliena. Nova strka počinje. U klastrofobičnim prostorima nekog novog Nostroma posada je prepuštena bijesu nove kreature koju znanstvenici dobivaju križajući našeg starog poznanika sa ljudskim genima... Čak i ako prihvatimo upozorenje autora što se sve može dobiti genetičkim inženjeringom, ne možemo prihvatiti ono što su uradili alienu. Jedan od najkreativnijih i najzastrašujućih likova filma uopće pretvorili su u gomilu sluzi koja misli. Od straha pred alienom ostalo je samo gađenje, točnije prezir prema njemu i njegovim autorima. U svemu se izgleda najteže našao francuski redatelj Jean Pierre Jeaunet (Delikatesa, Grad izgubljene djece) koji je muku mučio sa cijelom idejom. Sve je bilo mnogo jasnije nakon čitanja njegova intervjua po završetku snimanja: Do dolaska u Ameriku (op.a. uoči snimanja 4-tog "Aliena") nisam znao ni riječi engleskog. Producenti i scenaristi su stalno radili izmjene i tek ću moći sve razumjeti kada film pogledam u Parizu! Pametnome dosta!

Dakle, da zaključimo: dvd kolekcija sva četiri dijela "Aliena" (na svako od četiri diska ponuđena je izvorna kino verzija i kasnija redateljska) izvrstan je pogled unatrag na jedan od najboljih zf horor-serijala uopće (čak i kada smo konstatirali da je četvrti dio bio apsolutno nepotreban). Besprijekorne slike i zvuka, svaki dio prije početka filma nudi uvodni komentar redatelja koji se vraćaju unatrag i prisjećaju svega onog što ih je dovelo za kormilo "Aliena" i što on uopće znači u povijesti sedme umjetnosti. Treba napomenuti da se ovo izdanje razlikuje od onog koje se pojavilo u maloprodaji, i koje će se tijekom ožujka pojaviti u videotekama. Ta kolekcija sačinjavati će čak devet diskova (svaki dio s izvornom redateljskom verzijom + bonus disk) na kojima će se naći 40-tak sati dodataka - to će tek biti prava gozba za fanove! I tada će uslijediti još jedan komentar na "popcornu" uz pomno iščitavanje svakog segmenta, pa ma koliko to trajalo. Ovaj osvrt promatrajte tek kao uvodnu priču o Alienu te pripremu za deveterostruko izdanje…
a
a4