Talijanski, Engleski
hrvatski, slovenski, srpski
iza kamere, intervjui, foto galerija

Recenzija: VRATA NEBA / Heaven

Recenzija: VRATA NEBA / Heaven VRATA NEBA
(Heaven)

Krzysztof Kieslowski nakon "Tri boje" sprema još jednu trilogiju, ovog puta posvećenu ljubavi, kazni i iskupljenju. "Heaven" je prvi film u tom nizu, i nastao  je pod budnim okom Toma Tykwera ("Run Lola Run") koji je ispričao dojmljivu priču o dvoje nekonvencionalnih ljubavnika izmješavši zločin i pravdu na vrlo poetičan način. Cate Blanchett tumači ulogu Engleskinje Philippe Paccard, nastavnice engleskog jezika nastanjene u Torinu.
VRATA NEBA / Heaven

Philippa je udovcia čiji je suprug umro od prekomjerne doze droge, a osim osobne nesreće njezin nemir pojačava činjenica da je svjedokinja sve većoj pošati narkomanije u školi u kojoj je usposlena. Philippa godinama pokušava policiji skrenuti pažnju na jednog od utjecajnijih biznismena u gradu za kojeg tvrdi da je narko boss, no policija se oglušuje o njezine pozive.  Isfrustrirana, Philippa odlučuje preuzeti pravdu u svoje ruke. Potajice ulazi u poslovnu zgradu, u ured čovjeka kojeg sumnjiči postavlja bombu, koja sticajem okolnosti ne ubije onoga kome je bila namjenjena, već u paklenom udaru stradava četvoro nedužnih osoba.

Unaprijed odlučivši kako joj je svejedno što će na koncu biti s njom, Philippa policiji ostavlja trag o svom nedjelu, te biva uhapšena te privedena na ispitivanje. Postavši svjesna kako je nehotice postala ubojica nevinih ljudi, Philippa klone duhom, a tjeskobu pojačava  činjenica da je njezina meta prošla nekažnjeno.

Mladi policajac Filippo (Giovanni Ribisi) koji na Philippinom saslušanju biva prevoditeljem, zaljubljuje se u nju te joj odlučuje pomoći u bijegu. No Philippa pristaje na urotu ne kako bi spasila sebe, jer svjesna svojeg postupka ona sasvim trijezno odlučuje odgovarati za 4 ubojstva, već na bijeg pristaje kako bi konačno kaznila glavu Torinske narko mafije.  Dvoje bjegunaca bježeći, otkrivaju svoju duhovnu povezanost (osim što su imenjaci, i što su rođeni istog datuma, sedam godina mlađi Filippo rodio se točno na dan Philippine prve pričesti), te u snažnom emotivnom zanosu, na koncu oboje uspjevaju doseći svoj dio neba.

Giovanni Ribisi je čini mi se napokon dobio zasluženi prostor u Hollywoodu. Ovaj predugo godina marginalizirani glumac koji se uprkos mnogim naputcima agenata nije želio određi svog pravog imena i prezimena, do sad nije dao osrednju ulogu. Dapače u kojem god smo ga izdanju gledali uspio je iz sebe izbaciti ogromnu energiju. Uprkos tome uvijek se povlačio po sjeni glumeći patološke slučajeve ili mlade nerijetko zbunjene ljude na rubu životnih prevaga. (Sjetimo se samo njegovih uloga u Spašavanju vojnika Ryana i Boiler Roomu). Svojim fizičkim izgledom vjerovatno idealan za kakvog hermafroditnog suicidu sklonog pacijenta, ovaj čovjek svojim talentom uspjeva svoje male role prenapučiti iznimnom osobnošću i to do te mjere da olako u drugi plan baca znatno razvikanija imena. S Cate Blanchett već je igrao u "Daru" Sama Raimia, gdje je u ulozi psihički labilnog Buddy Colea bez problema pomeo Keanu Reevesa, jednako kao i u sublentavoj akciji "Nestali u 60 sec" gdje je u samo nekoliko kadrova bukvalno pojeo Oskarom ovjenčani glavni glumački par, filmskog mu starijeg brata Nicolasa Cagea i pripadajuću mu družicu Angelinu Jolie. Prošle je godine Ribissi snimio čak sedam filmova, dok u tekućoj već ima dva odrađena, i osobno mi je iznimno drago da je ovaj dečko od lunatika koji je u X-FIles epizodi "D.P.O." mislima palio i gasio semafore i flipere, napokon dokazao svoje  umijeće u američkoj filmskoj Meki.

Naspram bljedunjavog, zgužvanog i sa stalnim podočnjacima Ribisia, u "Heavenu" je dojmljiva za pola glave višlja od svog partnera, Cate Blanchett, trenutno zakleo bih se najbolje tijelo Hollywooda (zaključak izveden iz kratkog, ali nezaboravnog kadra presvlačenja u filmu "Shipping News" u kojem je uz Kevina Spaceya glumila njegovu suprugu Petal). Ova žena za razliku od svojih kolegica iz branše, osim fizičke privlačnosti ima potrebnu unutarnju ljepotu lišenu glamuroznosti i pozerstva. Usudio bih se reći da je žena jednostavno slatka, što joj umnogome olakšava posao kad je riječ o dopadljivosti publici. Uopće ne čudi Jacskonov izbor za ulogu Galadirel u njegovom LOTR-u, jer Cate čak i u jeansu i obrijane glave djeluje neovozemaljski ženstveno.

Ribisi i Blanchett u paru funkcioniraju neočekivano uspješno,  djelomično stoga jer im je scenario namjenio izuzetno zahvalne likove koji su prožeti artističkim vizurom Kieslowskog. Možda naizgled možemo zaključiti da je u takvoj formi teško ne pristajati svom liku, no zamislimo li bilo koje dvoje glumaca u njihovoj roli,  uzimajući u obzir vizualnu nekompatibilnost ovo dvoje glumaca, jasno je da se u konačnici sve svodi na činjenicu da i Ribisi i Blanchett u "Heavenu" bili jedini mogući izbor.

Tom Tykwer posao je odradio briljannto. Posebice je snažno kadrirao pejzaže i to iz ptičje perpektive, svo vrijeme filma dajući natuknicu kako dvoje zaljubljenih bjegunaca svo vrijeme biva promatrano od Svevdećeg Oka koje samo čeka da ovo dvoje konačno dosegne svoju katarzu vinuvši se u vis. A katarzu doživjeti nakon što je Philippa ubila petoro ljudi, i nakon što joj je Filippe postao suučesnik u ubojstvu i bijegu, nije bilo jednostavno odraditi. Film prepun simbolike i vizualne poezije, završava baš suprotno naputku s početka filma. Filippo vozeći helikopterski simulator pred kraj biva upozoren da leti previsoko, te da to svakako ne bi smio učiniti ako ikad bude sjeo u pravi helikopter. Savršeni krug je zatvoren točno u onoj točki u kojoj ne bi smio biti. Svaka čast!!!