infobox: TROJA (Troy)

TROJA
Troy
Wolfgang Petersen
David Benioff & Homer
Julian Glover, Brian Cox, Nathan Jones, Adoni Maropis, Jacob Smith, Brad Pitt, John Shrapnel, Brendan Gleeson, Diane Kruger, Eric Bana, Orlando Bloom, Siri Svegler, Lucie Barat, Ken Bones, Manuel Cauchi, Sean Bean, Peter O'Toole
Ratni / Povijesni
Warner Bros.
Intercom Issa
163 min
2004.
Troy

Re: TROJA / Troy
Slažem se sa svim izrečenim.
Priznajem da me najviše zanimalo kako ćeš doživjeti vagu na kojoj su Bana i Pitt, i definitivno si pogodio.

S tim da moram dodati, moj osobni dojam je da je Bloom izvrsno odabran za ulogu Parisa, pizundstvo i kukavičluk mu se pretaču s lica. :))

Ne znam kako su ostali fanovi grške mitologije doživjeli Troy, no ja se jasno sjećam da sam čitajući Ilijadu otvoreno bio na strani Ahejaca dok su mi Trojanci ostali kao mrski kradljivci žena, pizduni koji mogu zahvaliti Bogovima što im se desio Hektor, no gledajući film Peterrson je jasno dao input ljudskosti kroz lik Hektora, kao što si i sam naveo.
4 je ocjena, ni više ni manje.
!!
Komentar: Gand 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
...po meni totalno je pogrešno prikazivati Parisa
kao slabića i kukavicu....mogao se od njega napraviti puno puno kompleksniji lik....prije svega on je bio jedan od najvećih junaka...ne kao hektor ili ahilej....ali ipak...imao je tijekom bitke za troju...samo jedan uistinu primjer kukavičluka, koji bi se sasvim lijepo mogao pripisati trenutnoj slabosti ili trenutnom padu morala....po tome bi samo dobio još više na ljudskosti (doduše da ga je glumio bilo ko drugi a ne orlando bloom)....ženokradica? a nisu li se bogovi poigrali s njime kao s najobičnijim pijunom u daleko većoj shemi događaja?
mislim da je paris nudio puno više kombinacija i zanimljivosti nego li ono što je od njega napravljeno....
a Peter o' Toole - sve što mogu reći jeste AVE, Majstore, pokazao si balavurdiji kako se to radi
Komentar: Rommel 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
Iako se u Ilijadi većina ljudi koje ja poznam opredjeli na jednu stranu, film je napravljen tako da se nemožete opredjeliti.
Na jednoj strani su tako časni Hektor i Prijam (genijalna izvedba) dok je na drugoj Ahil.
Odnos između njih je u filmu savršeno izbalansiran tako da se ja osobno nisam mogao odlučit dali "navijam"(iako je kraj poznat tisućama godina) za Troju ili za Grke jer obje strane imaju svoje privlačnosti.

U usporedbi sa Gladijatorom, smatram da je Troja bolji film. Mislim da je "Troja" dublje djelo koje gledatelja natjera da i na svom primjeru razmisli o temama kao ljubav i odanost, o temama koje ni danas tisuće godina nakon što je djelo napisano nisu izgubile na težini.

Opet ako ćemo ocjenjivat ja ovom filmu dajem čistu peticu.
Komentar: lovi 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
Rommel, da citiram: "...po meni totalno je pogrešno prikazivati Parisa
kao slabića i kukavicu..."

Paris je prikazan u filmu kao pizdek i zenokradica, ne govorim o Bogovima, o njihovom planu i igrarijama, sklonostima pojedinh ka nekome od junaka, i sve ostalo sto Ilijadu cini epom, i u tom smislu Bloom je odlican izbor.

BTW Paris je jedan od najvecih antickih junaka? Reci mi da se salis!?
Komentar: Gand 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
ne nešalim se....jednostavno se prisjećam kako je Paris opisan, njegovo dječaštvo i mladost u predivnim pričama Gustava Schwaba - Najljepše priče klasične starine, a po njima on je daleko složenija ličnost od kukavice i ženokradice...čini mi sse da je Petersen osmišljavajući Parisa previše se oslanjao na priče broja 1 - jer je otprilike tako i prikazan
Komentar: Rommel 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
Hm, mjislim da se ipak mozemo sloziti da Petersen jos nije snimio film bolji od Das Boota.
:))
Komentar: Gand 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
morati ću provjeriti jer je sječanje varljivo ali paris kad je prvi puta susreo svoju braću, na takmičenju, jer je bio izložen na gori IDI, trebao je biti ubijen ali sluga nije imao srca to učiniti, dakle na takmičenju čini mi se da je pobijedio i samog hektora, a zna se da je sve pastire sam štitio od divljih zvijeri, medvjeda, vukova, pa malo ne paše da je takav čovjek zadnji luzer
Komentar: Rommel 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
Gand:"Hm, mjislim da se ipak mozemo sloziti da Petersen jos nije snimio film bolji od Das Boota.
:))"

Slažemo se mi oko koječega a ovo definitivno nikad nije bilo sporno :)))))))
Komentar: Rommel 16.05.2004.

Re: TROJA / Troy
ono što mi ne odgovara (pozivajući se na izvornost) jeste dubina i epika te opsade - pazi, mi niti u jednom momentu ne sudjelujemo u epskoj priči, već NBA play offu - i to je ključni problem filma - mada se Petersenu mora priznat dobar zanat, ovo mu je skoro najbolji film u americi (in the line of fire - kapa dolje meštru malkovichu)
Komentar: vlado 25.05.2004.

Re: TROJA / Troy
"morati ću provjeriti jer je sječanje varljivo ali paris kad je prvi puta susreo svoju braću, na takmičenju, jer je bio izložen na gori IDI, trebao je biti ubijen ali sluga nije imao srca to učiniti, dakle na takmičenju čini mi se da je pobijedio i samog hektora, a zna se da je sve pastire sam štitio od divljih zvijeri, medvjeda, vukova, pa malo ne paše da je takav čovjek zadnji luzer"

Nije pobijedio baš Hectora, ali dosta se dobro sjećaš. Ja sam pročito Age Of Bronze vol.1 drito prije filma samo da budem spreman pljuvati, ali čak ni to nije bilo potrebno, jer su ovi u holivudu izmislili kompletno novu priču.
(zgodan je sajt)
pozdrav!
Komentar: edvin 28.05.2004.

Re: TROJA / Troy
joj, joj...! prežao mi je vidjeti kako svašta znate (kapa dolje), a pravopisnih grešaka... i majstoru od recenzije savjetujem malo lekturice :)))!

i vidim da cure ne komentiraju? ???

ja film odgledala jučer i danas plačem. zbog dojmova. zadnji put mi je tako bilo iza gladijatora pa mi je nekako milo što sam se našla u razmišljanjima s vama. no, ja bih elitici spektakala pribrojila i braveheart.

sa svim se rečenim uglavnom slažem. i meni je paris ispao malo prevelika tetkica, za što ne krivim blooma, ali mi je hektor zato ispao najveća junačina (po književnom predlošku nitko mi nije bio bolji od ahileja). i patroklo mi je ispao balaviji nego što sam ga književno doživjela.

krivo mi je, međutim, što ne komentirate ženske likove. meni je andromaha fenomenalna! film mi je dao zadovoljštinu u liku Helene koju u Ilijadi nisam našla - nisam znala što misliti o njoj. mislim da je u filmu preblago prošla, prefina je ispala, ali neka, barem se nije izgubila čim je zakuhala stvari. a briseida? podsjetite me - ne sjećam se da je takva bila!

i, btw, posve ste u pravu s onim o nauljenim muškim tijelima! fala bogu pa se režiseri sjetili da i ženama treba pokazati mušku ljepotu! (a crowe mi uopće nije zgodan!)
Komentar: nijansa 03.06.2004.

Recenzija: TROJA / Troy

Recenzija: TROJA / Troy TROJA
(Troy)

Prvi pravi ovogodišnji kino spektakl

Trojanski kraljević Paris (Bloom) otima prelijepu Helenu (Kruger) ženu spartanskog kralja Menaleja (Gleeson) koji uz pomoć svojeg brata Agamemnona (Cox) kreće u osvetnički pohod. Na obale ispred Troje iskrcava se golema grčka sila i opsada drevnog grada počinje. U dvjema suprostavljenim vojskama nalaze se najveći junaci antike među kojima se posebno ističu grčki heroj Ahilej (Pitt) i Parisov brat, trojanski princ Hektor (Bana)...

TROJA / Troy

Gledajući Petersenovu "Troju" čovjek se jednostavno nemože oteti pitanju: "Gdje su im dovraga bile oči?". Naprosto je naime nevjerojatno koliko je novovjekom Hollywoodu i njegovim (profitabilnih block-bustera uvijek gladnim) producentima trebalo vremena da prepoznaju očigledne filmske potencijale Homerova besmrtnog epa...

Troja slika 1
Troja slika 2

-Dlake u jajima-

Prije nego što počnem sa izlaganjem svojeg mišljenja u startu moram pripomenuti jednu vrlo važnu stvar, osobno sam naime veliki poklonik klasičnih Grčkih mitova a posebice dvaju genijalnih Homerovih epova "Ilijade" (Troja je u ono doba bila poznata i pod nazivom Ilij) i "Odiseje" stoga bi neke od mojih primjedbi prvenstveno trebalo shvatiti kao izraze sklonosti pisanom izvorniku a ne klasičnu kritiku Petersenova filma, pisane otprilike na način na koji su svojevremeno Toelkinovi fanovi tražili "dlake u trima Jacksonovim LOTR jajima".
Gledano iz te prespektive jedna od mojih glavnih primjedbi jest Petersenova odluka (ili je pak možda bila riječ o scenaristu Benioffu) da iz čitave priče izostavi - Bogove. U spomenutom je ratu (kao što to vjerujem poznavatelji grčke mitologije dobro znaju) naime hrpa istih tih božanstava ne samo aktivno sudjelovala (božanska strijela u Ahilovoj peti), već ga je onako izokola i božanski prikriveno i započela (sjetite se podvale sa zlatnom jabukom) a bogami i završila (umorstvo Laokonta i njegovih sinova koji su se protivili uvlačenju drvenog konja u grad). U Homerovom su dakle epu bogovi vrlo važan element, besmrtnici podržavaju ovu ili onu stranu, neki od njih poput Aresa ne libe se i sami spustiti na bojište i okupati se u krvi smrtnika a stalne mijene tijekom dugogodišnje opsade Troje uvelike se reflektiraju i na njihove međusobne odnose. U filmu je pak njihov utjecaj na tijek rata nevidljiv i neopipljiv, premda posve razumljiva (dojam je ovakvim pristupom umogome dobio na povijesnom realizmu i ozbiljnosti) odluka da se iz "Troje" izbaci njena mitološka komponenta stoga, za mene kao fana, predstavlja vrlo primjetan i neugodan odmak od predloška.
Druga primjedba u stvari i nije primjedba već jednostavno žal što se u standardni filmski format jednostavno nije moglo utrpati cjelokupno bogatstvo događaja Homerova epa pa su Petersen i Beniof jednostavno bili prisiljeni komprimirati iscrpljujući jedanaestogidšnji Trojanski rat na pojednostavljeni uvod i posljednjih mjesec dva dana opsade koja završava tipično hollywoodskim spaljivanjem grada te Agamemnovom i Ahilejevom smrću koje ne odgovaraju spjevu (prvi naime uopće ne pogiba u Troji a drugi vrisne puno prije). Riječ je dakle o posve razumljivom, tehnički opravdanom pristupu i ruku na srce Benioff je, vadeći iz Homerova epa njegove prepoznatljive epizode te ih nanovo sklapajući u narativno pregledno filmsko obličje svoj posao zaista odradio vrlo dobro.

-Opći dojam-

OK, otkačimo li od ovih fanovskih zanovijetanja, opći dojam "Troje" je vrlo dobar. Riječ je o filmu koji je u stvari paradigma pravog ljetnog block bustera, filmu za colu i kokice i odličnoj zabavi za sve tipove kino gledatelja. U "Troji" žene i djevojke do mile volje mogu napasati oči na polugolim, mišićavim, uljem premazanim, znojem natopljenim i suncem opaljenim tijelima glumačkih superzvijezda, muškarci će vjerujem na svoje doći impresivnim scenama masovnih bitaka i realistično krvavim prizorima dvoboja , a može i obrnuto, o ukusima se ne raspravlja. Doduše prisutna je i hrpica uobičajenih klišeja o pohlepi, slavi, ljubavi, požudi, časti i izdaji koje se provlače kroz niz većinom bratsko-rođačkih odnosa (Paris-Hektor, Menalej-Agamemnon, Ahilej-Patroklo), no film sadrži dovoljne epskog momentuma da za stolac prikuje i klince othranjene  na "Gospodaru Prstenova" a bogami i scene istinske drame i tragedije dovoljne da barem na trenutak prekinu šmrcanje starijih kino gledatelja za šekspirijanskim ukazanjima sir Laurencea Oliviera.

-Glumci, glumci, glumci-

Filmovi čija priča prati dvije sukobljene strane uobičajeno u prvi plan izguraju tek dva istaknuta lika (na svakoj po jedan) pa je takav slučaj i sa Trojom. U središtu svega su Ahilej na grčkoj i Hektor na trojanskoj strani i oko njih dvojice izgrađena kompletna scena ovog monumentalnog sukoba: kraljevi i vojskovođe, vojnici i  prelijepe žene tek su krugovi u vodi u čijem se središtu nalaze njih dvojica.
Brad Pitt i Eric Bana definitivno dominiraju filmom s tim što je moje osobno mišljenje kako je Banin Hektor daleko uvjerljiviji lik od Pittova Ahileja.
Dio ovog dojma uvelike se ima zahvaliti upravo činjenici da je iz priče izbačen utjecaj bogova, pa se inače poprilično tragičan, dvojbama i brojnim božanskim iskušenjima rastrgani grčki polubog u filmskoj verziji doimlje više poput nadrkanog stroja za ubijanje čiji je jedini cilj doseći besmrtnost i zauzeti pripadajuće mjesto u povijesti na jedini mogući način - oštricom vlastita mača. Da se razumijemo, nabildani i kao iz mramora isklesani Pitt sa ludim ubilačkim sjajem u oku i prgavom naravi fenomenalan je u roli nezaustavljivog grčkog stroja za ubijanje no u usporedbi s njim Banin Hektor doimlje se puno plemenitijim likom, patriotom kojega goni rodoljublje i osjećaj dužnosti obrane vlastite zemlje i naroda, što je priznati ćete motivacija sa kojom se gledano iz perspektive udobnog kino stolca puno lakše poistovjetiti.
O ostatku glumačke postave nema se bog zna što pametnog za reći.
Bloomov Paris, primjerice, u usporedbi sa dva već spomenuta monumentalna lika ispada nezanimljivi i naivni slabić pa je dojam kako lijepi Orlando očigledno sa sebe još uvijek nije stigao stresti Legolasovu vilenjačku aureolu, kao što je to primjerice pošlo za rukom Seanu Boromiru Beanu čiji je Odisej sve samo ne dosadan i neupečatljiv sudionik veličanstevnih događaja koji se odvijaju na filmskom platnu. Povlašteno mjesto u čitavoj gomili likova svakako pripada velikom Peteru O'Tooleu u ulozi trojanskog kralja Prijama koji svojim superiornim nastupom u film unosi prijeko potrebnu dozu istinske dramatike. Upravo su tragični trenuci poput njegova bolnog obraćanja Ahileju da mu vrati izmrcvareno tijelo ubijenog sina ono zrno soli bez kojega bi "Troja" umogome izgubila na očekivanoj epici. Stoga palac gore i za časnu starinu O'Toole-a.

-Usporedbe-

Usporedbe se nekako nameću same po sebi. Nemoguće je naime, nakon gledanja "Troje" ne povući nekoliko paralela sa njegovim direktnim prethodnikom. Riječ je naravno o Scottovom "Gladijatoru". Nažalost, moj je dojam kako je  Ridleyev film za nijansu impresivnije djelo. Čak bi se složio sa mišljenjima kako su spektakl i akcija na Petersenovoj strani no Scottov "Gladijator" je film koji ipak zadire dublje, djelo koje ispod svoje dojmljive vizualne ljuske povijesnog spektakla ima više srca i duše. Biti će stoga, barem meni, vrlo zanimljivo u istom kontekstu sagledati još dva epska spektakla iz podžanra mača i sandala koji nam predstoje: Fuqua-inog "Kralja Arthura" i Stoneovog "Aleksandra". Za sada, u mom žanrovskom okviru "Gladijator" je još uvijek broj jedan.

-Završne i prijelazne odredbe-

"Troja" je vrlo dobar film, povijesni epski spektakl koji bez zadrške isporučuje sve što se od takve vrste filmova i očekuje: uzbuđenje, akciju, dramu. Sve spomenute zamjerke stoga shvatite kao sporadično grintanje razmaženog filmofila koji jednostavno mora pljucnuti po koju čist' da održi kondiciju. Jedino što je u ovom slučaju zaista važno jest činjenica da će vam za šaku kuna ovaj film ponuditi dva i pol sata vrhunske filmske zabave.

Troja slika 3
Troja slika 4
Troja slika 5