2001.
Rollerball

Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball

Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball ROLLERBALL
(Rollerball)

Roller JOJ!
Jonathana Crossa (Kris Klein), zaljubljenika u ekstremne sportove, regrutira Alexi Petrovich (Jean Reno) za nastupanje u jednoj od momčadi koja se natječe u njegovoj najnovijoj sportskoj izmišljotini - rollerballu. Riječ je o timskom sportu u kojoj dvije momčadi čiji igrači velikom brzinom rolaju igralištem nalik na velodrom i uz pomoć suigrača na motociklima pokušavaju dohvatiti čeličnu loptu te s njom postići zgoditak.
ROLLERBALL / Rollerball

McTiernanov "Rollerball" objedinjuje u sebi sveto trojstvo očajno lošeg proizvoda hollywoodske tvornice snova: prežvakavanje već viđenog, lošu režiju i još lošiju glumu.

Igra osim cilja da se lopta zakuca u protivnički koš i nema nekih pravila pa je više nalik novovjekom gladijatorskom natjecanju nego običnom momčadskom sportu. Johnatan tijekom svoje strelovite karijere ubrzo spoznaje ono što je beskrupuloznom Petrovichu bilo jasno od samog početka da publika više cijeni surove i krvave prizore u areni nego krajnji rezultat utakmice. Štoviše Johnathan na svoje zaperepaštenje ubrzo otkriva kako njegov gazda podmićuje pripadnike različitih momčadi ne bi li oni tijekom susreta izazvali što više takvih brutalnih scena. Uskoro dolazi i finalna utakmica sezone u kojoj su Johnathan i njegovi suigrači doslovce prisiljeni sudjelovati u pravoj borbi na život i smrt i u kojoj im je jedini stvarni protivnik sam Alexi Petrovich.

Daleke 1975. godine redatelj Norman Jewison snimio je originalni "Rollerball", znanstveno fantastični film ispod čijih su se uzbudljivih i nasiljem nabijenih akcijskih sekvenci krile bogate niske slojevitih političkih alegorija i socijalnih komentara korporativne Amerike onog doba. Kada se pak režiranja remakea Jewisonovog filma dohvatio John McTiernan mora se priznati da i nije baš bilo realno očekivati jednako slojevit i višedimenzionalan film no nadali smo s da će ovaj ćudljivi redatelj shodno svom renomeu ("Predator", "Posljednji akcijski junak", "Umri muški") uspjeti iz poznatog nam materijala iznjedriti barem uzbudljivu akcijsku ekstravaganzu. No nažalost, ništa od svega toga.

Priča se da je nakon završetka snimanja "Rollerballa", inače projekta u koji je MGM uložio preko 80 milijuna američkih dolara, McTiernan bio prisiljen re-editirati upravo snimljen film jer su probna prikazivanja na odabranim uzorcima publike (sada već uobičajna hollywoodska praksa) bila upravo katastrofalna. Ako je to istina možda je bolje bilo da se uopće nije ni prihvaćao spomenutog prepravljanja. Devedeset minuta filma naime izgleda dugo poput vječnosti, a akcijske sekvence, inače McTiernanov trademark, tek su niz zbrkanih, konfuznih i klaustrofobičnih scena u kojima je nemoguće pratiti tko, što i zbog čega radi, pa sve skupa više nalikuje pustopašni MTV-jev video clip nego na djelo čovjeka kojeg su i ne tako davno proglašavali najboljim redateljem akcijskih filmova na svijetu.

Jasno je valjda da nakon ovakvog uvoda o glumcima ne treba trošiti previše riječi: malo poznati Chris Klein dočepao se uloge Jonathana Crossa (koju je u izvorniku neuporedivo uvjerljivije odigrao James Caan) tek kada je od iste odustala prva McTiernanova akvizicija Keanu Reeves - čovjek je valjda već pri prvom čitanju scenarija shvatio o akkvom će filmu biti riječ; LL Cool James, američki crnoputi rapper sa vrlo dobrom glumačkim potencijalom, naprosto je potrošen u ulozi Kleinovog sidekicka,a glavna namjena Rebecce Romijin-Stamos (inače Mystique iz planetarno uspješnih X-Mena) očigledno nije bila glumačko obogaćivanje filma već povremeno ukazivanje u najrazličitijim fazama poluodjevenosti ne bili se barem malo odobrovoljila muška populacija među publikom.

No prava je misterija nastup cijenjenog francuskog glumca Jeana Renoa u ulozi glavnog negativca filma Alexi Petrovicha jer čak ni on sa svojom živopisnom fizionomijom i dokazanom karizmom u igranju takvih tipova ne uspijeva udahnuti život u scenaristički karikaturalno navrat-nanos skrpljen Petrovichev lik, zasigurno jednoj od najgorih Renoovih rola u njegovoj karijeri.

Što dakle reći za kraj? Za razliku od prethodnog remakea, također Jewisonove "Afere Thomasa Crowna", koja je svojevremeno bila dobro prihvaćena i od kritike i od publike, ova McTiernanova reciklaža jednostavno se i bez pretjerivanja može nazvati lošim filmom, nesuvislim hollywoodskim smećem na koje ne treba trošiti ni vrijeme ni novac.