Komentar: Delboy 07.12.2005.

Mrakača...
Komentar: Stavko 31.05.2007.

Recenzija: VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal sunshine of the spotless mind

Recenzija: VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal sunshine of the spotless mind VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA
(Eternal sunshine of the spotless mind)

Dešava se svakog dana: budimo se, radimo stvari, idemo na mjesta, imamo ili nemamo volje za nešto, gajimo nade, snove, strahove, zbunjeni smo pa sretni. Potom se nešto dogodi, nešto posve slučajno što bi nam moglo promijeniti život - i promjeni ga. Sada, u novom životu, gledamo unatrag na slijed događaja koji nam je promijenio život i mislimo – da nismo učinili i najmanji korak u tom slijedu mogli smo sve propustiti. Što nas  je nagnalo da u onom trenutku odemo lijevo, a ne desno?
VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal sunshine of the spotless mind

Koliko je široka ta mreža nepredvidivih događaja kojom smo se nesvjesno kretali? Što li nas je dovelo tamo gdje smo morali stići? Mogao je to biti samo osjećaj, često sasvim neprimjetan, neuhvatljivi glas: lijevo!

Jim Carrey jedan je od onih glumaca koji zapravo vole glumiti samo sebe, te stoga biraju isključivo uloge koje su im po mjeri. No svakim novim izborom Carreyeva ličnost kao da se pred nama otvara i otkriva nešto posve intimno. Tako ga je nekolicina uloga posljednjih godina učinila zanimljivim i onoj intelektualnijoj kritici koja je kolutala očima na spomen «Glup i gluplji» sorte radova. To je i razlog zašto poneki ljubitelji laganih komedijica mogu ostati razočarani otkrivši Carreyeve nepoznate dimenzije dok će aficionadosima autorskog (a ipak mainstream) filma biti naprotiv višestruko uzvraćen trud budu li pogledali ovaj mali ekstravagantni uradak.
Joel Barrish (Carrey) otkriva da je sposoban voljeti tek kada je sve odbacio, predao se i vratio u svoju malu samačku jazbinu. Clementine Kruszinsky (Kate Winslet) je otišla, kao što uvijek čini kada joj veza postane tijesna. Među njima neće biti više ničega, čak ni sjećanja. Jedan od likova u filmu citira Nietzschea: «blago zaboravljivima jer će oni izvući najbolje čak iz vlastitih promašaja». Sjećanja postaju tkivo filma - jedina nada da se ljubavnici ikada ponovno sretnu, a film postaje esej o sjećanjima, o važnosti pamćenja. Ničega ovdje ne bi bilo da nema sjećanja. Ipak bismo protiv bolnih sjećanja radije popili tabletu, pa kad je napredak znanosti toliko iznenađujući da nas više ništa ne može iznenaditi, evo i rješenja za suvremena sjećanja. Lacuna inc. nudi zaborav za sasvim pristojnu cijenu ili, kako kaže promidžbeni moto: «Don't forget - with Lacuna you can forget».

Ova šaljiva dosjetka sama po sebi kao i čitava smiješna i apsurdna peripetija oko nje ne bi međutim bile dovoljne da opravdaju toliku hvalu da nisu samo osnova na kojoj se gradi, ili bolje kroz koju se prozire sasvim obična, dirljiva priča o ljubavi koja se na svijetu ponavlja bezbroj puta, o malim nesuglasicama koje postaju velike svađe, o strasti što postaje netrpeljivost, o lakoći kojom se ponekad predajemo i o svemu što gubimo na putu. Održavajući savršenu ravnotežu između drame i komedije, realnog i bajkovitog te vijugajući kroz iznimno složenu narativnu strukturu stvarnosti i sjećanja film u punom smislu ostvaruje katartičnu zadaću, te unatoč bajkovitosti zasigurno nećete pomisliti: «ovo se dešava samo na filmu». Carrey je izvanredan u ulozi pomalo sramežljivog, pomalo nedozrelog tri i pol banki starog samca, dok ga «imam ja svoja s…., ne trebaju mi i tvoja – Winslet» prati u stopu. Bilo kakav detaljniji opis radnje potencijalnom bi gledatelju možda umanjio užitak prvog gledanja stoga ne preostaje ništa drugo nego li toplo preporučiti Vječni Sjaj Nepobjedivog Uma svakome tko cijeni kvalitetan film.

Scenaristu filma, Charliea Kaufmana neki pamte po uvrnutom Biti John Malkovich i Adaptaciji, dok ime redatelja Michela Gondrya šira publika ne poznaje iako su mnogi vidjeli spotove Human Behavior (Bjork), Like a Rolling Stone (Stonesi), Come Into My World (Kylie Minogue) ili Around The World (Daft Punk). Prethodna i prva suradnja Kaufmana i Gondrya urodila je također izuzetnim cjelovečernjim filmom pod naslovom Human Nature (2001.) koji nije distribuiran u Hrvatskoj.
« povratak Ivan Dobran