2001.
Jay and Silent Bob Strike Back

Recenzija: JAY I SILENT BOB UZVRAĆAJU UDARAC / Jay and Silent Bob Strike Back

Recenzija: JAY I SILENT BOB UZVRAĆAJU UDARAC / Jay and Silent Bob Strike Back JAY I SILENT BOB UZVRAĆAJU UDARAC
(Jay and Silent Bob Strike Back)

Kevin Smith u najboljem izdanju
Kada Dante i Randal (likovi iz prve Smithove komedije "Clerks") napokon dobiju sudsko rješenje koje nadobudnom Jayju i njegovom životnom suputniku Silent Bobu u potpunosti zabranjuje preprodaju lakih droga pred vratima njihove trgovine, životi ove dvojice urbanih antijunaka iznenada postaju prazni i besmisleni. Sve se iz korijena mijenja kada od svog frenda Brodiea doznaju da veliki hollywoodski studio ubrzano radi na snimanju filma o velikim strip junacima Bluntmanu i Chronicu, likovima za koje je njihov autor Holden McNeil inspiraciju našao baš u njima.
JAY I SILENT BOB UZVRAĆAJU UDARAC / Jay and Silent Bob Strike Back

Odlučni da od filmskog studija isposluju pravednu naknadu za korištenje njihovih likova, Jay i Silent Bob se zapute na dugo putovanje prema zapadnoj obali i onako usput susreću čitav čopor neobičnih i živopisnih likova: autostopera prepunog korisnih i ne tako korisnih savjeta, redovnicu, četiri vatrene pobornice za zaštitu prava životinja...

"Jay i Silent Bob uzvraćaju udarac" je film koji nikako ne smijete shvatiti ozbiljno jer nije ni snimljen sa tom namjerom. Glavni cilj ovog filma je da nasmije i zabavi. Kevin Smith to kao i obično radi bez greške - a to je priznat ćete, barem kad su komedije u pitanju, jedino i važno.

Nakon niza Smithovih filmova u kojima su neizbježni Jay i Silent Bob bili tek nešto više od živopisnog komičnog dodatka ionako komičnim pričama, "Jay and Silent Bob Uzvraćaju Udarac" prvi su u nizu filmova (navodno ih Smith ima u planu snimiti čak pet) u kojima su ova dva urbana antiheroja glavni junaci priče. "Jay i Silent Bob uzvraćaju udarac" možda bi bilo najbolje opisati kao uspjelu mješavinu slapstcik komedije i pomalo zaboravljenog žanra filma ceste umješno isprepletenu Smithovim neosporno duhovitim filmskim rukopisom.

Za razliku od velike većine hollywoodskih mainstream komedija, ova je zaista urnebesno smiješna i neizrecivo inteligentno napravljena. Tipično za Smitha film cijelo vrijeme poigrava na ivici surovog, seksističkog i uvredljivog humora (za koji američki cenzori neumoljivo lijepe ozloglašeni R-predikat), a da niti jednom ne prelazi onu krajnju granicu dobrog ukusa.

Gluma je iznenađujuće dobra, s obzirom da Silent Bob, kako mu i samo ime govori veći dio filma šuti, najveći dio posla pao je na leđa Jasona Mewesa u ulozi Jayja. Mora se priznati da se za glumca (koji se u onih nekoliko ukazivanja u ranijim Smithovim filmovima i nije baš pretrgao od glume) sasvim dobro snašao. Nisu to nikakvi vrhunski glumački dometi no Jason uspijeva u svojoj glavnoj nakani, njegov raspojasano brbljavi Jay u kombinaciji sa vječno šutljivim Bobom nasmijava publiku do suza, efektno i bez greške. Ostale se uloge svode na epizodna i cameo pojavljivanja od kojih su ova potonja izuzetno zabavna i okosnica nekih od najboljih gegova u filmu. Ovdje posebno valja istaknuti urnebesne epizode sa Benom Affleckom i Mattom Damonom koji igraju sami sebe na setu nastavaka filma "Good Will Hunting" pod nazivom "Hunting Season", scene sa Jasonom Biggsom i Jamesom Van Der Beekom u glavnim ulogama filma "Bluntman and Chronic" čije snimanje Jay i Bob nastoje omesti i posebice epizoda u kojoj Mark Hamill parodira Star Warse.

Jedna od mana filma (ako se to uopće može nazvati manom) jest činjenica da je za potpun užitak u ovom Smithovom uratku gotovo neophodno imati predznanje njegovih ranijih filmova s obzirom da "Jay i Silent Bob" obiluju zaista duhovitim referencama, poglavito na kultne "Clerkse". Ben Affleck primjerice, osim što igra samog sebe, reprizira svoju ulogu Holdena iz "Chasing Amy", Jason Lee reprizira svoje role iz filmova "Chasing Amy" i "Mallrats" dok Jeff Anderson i Brian O'Halloran ponavljaju uloge iz "Clerksa". Usprkos ovome "Jay i Silent Bob" nisu film namijenjen (samo) Smithovoj fanovskoj publici, većina šala i gegova u filmu bit će razumljiva i onim gledateljima koji do sada nisu pogledali ni jedan njegov film, a povremene urnebesne auto-reference na njegovu raniju filmografiju mogu se protumačiti kao Smithova posveta nemaloj vojsci njegovih poklonika.