Inside The Action - razgovor Quentina Tarantina i Jet Lija.
Hero Defined.
Storyboards.

Recenzija: HEROJ / Ying Xiong

Recenzija: HEROJ / Ying Xiong HEROJ
(Ying Xiong)

Prije 2000 godina, između 230. i 221. g.pr.n.e., vladar carstva Qin, car Quin Shihuangdi (Chen Dao Ming), vodi krvavi osvajački rat sa šest susjednih carstava koje uspjeva osvojiti nametnuvši im svoj protektorat. Njegova ideja vodilja nije puko osvajanje teritorija, već ujedinjenje svih kineskih plemena u jedno veliko i snažno carstvo. Najveći otpor caru Quinu pružilo je carstvo Zhao čime je plaćen i najveći krvavi danak.

HEROJ / Ying Xiong

Kralj Quin je u Zhaou bio krajnje nemilosrdan čime je  na sebe trajno navukao mržnju naroda Zhao carstva. Car Quin Shihuangdi sad kontrolira ogromno područje, no san mu nije miran. Tri najveća ratnika tadašnje ujedinjenog kineskog carstva spremni su na krvavu osvetu kako bi osvetili pad i okupaciju svog Zhaoa, te kako bi stali na kraj  Quinovoj tiraniji.

Tri godine traje Quinova bojazan da će mu svakog časa u palaču upasti nepobjediva trojka i izvršiti atentat. U tu svrhu car Quin se okružuje sa stotinama ratnika tjelesne garde, te raspisuje bogatu nagradu za ubojstvo svakoga od trojice, znajući unaprijed da se čak i u novonastalom, ogromnom carstvu teško može naći heroj koji bi mogao zaustaviti bilo kojega od tih velikih ratnika, a kamo li svu trojicu. No, odnedavno se pročuo glas kako se pojavio Bezimeni (Jet Li) koji je izazvao, te u časnoj borbi pobjedio potencijalne careve atentatore. Car Quin napokon može odahnuti, pa skinuvši ogroman teret sa srca poziva Bezimenog da mu se pridruži u palači i u detalje ispripovijeda svoj podvig. Bezimeni tako stiže u carsku palaču dočekan s velikom počašću. Carski zakon kaže da se nitko ne smije približiti caru na bliže od 100 koraka, no Bezimenom se dozvoljava da priđe caru na 10 koraka i s njim popije čaj. Bezimeni kreće sa svojom pričom do detalja opisavši kako je iz odanosti caru Quinu posmicao  troje majstora; Slomljeni mač (Tony Leung), Leteći snijeg (Maggie Cheung) i Nebo (Donnie Yen). Car iako je zadivljen Bezimenim, i premda pred sobom ima materijalne dokaze u vidu poklonjenih ratnih trofeja (oružja svakoga od trojke uzeto nakon dvoboja), otvoreno sumnja da u toj priči nešto nedostaje jer ratnička trojka koju je Bezimeni porazio svoju je vještinu mogla zahvaliti wuxia vještini koja se ne bazira samo na čistoj borbi, već i na savršenoj kontroli misli pomoću kojih fizikalni zakoni ne vrijede. No i Bezimeni je wuxia ratnik koji je deset godina proveo izučavajući taktiku borbe s mačem, a da bi pobjedio nepobjedivi trio ubojica, morao se poslužiti i psihologijom te lukavrstvom. No iako priča teče glatko, car se ne može oteti dojmu da na samo deset koraka od njega sjedi najveći živući majstor kojem za ubojstvo nije potrebno oružje, a deset koraka može prijeći u dahu.

Zlatna šuma
Bezimeni na putu za Zhao

Mada se film "Heroj" oslanja na povijesne činjenice smještajući radnju u povijesni vrtlog prvog kineskog cara (Quin Shihuangdi naravno nije izmišljeni car, bio je vizionar koji je ujedinio kinesko cartsvo unificirajući vojsku, pismo i zakone, sagradio Kineski zid konačno...), baza filma se oslanja na istočnjačku wuxia legendu za koju mnogi smatraju da je započela s Ang Leejevim "Tigrom i Zmajem" s kojim ljudi počesto i uspoređuju "Heroja". No "Tigar i Zmaj" je ljubavna priča o borbi emocija i tradicionalizma, dok je "Heroj" priča o časti, odanosti, predanju i samožrtvi, i jedino što ih povezuje jest wuxia koja je razlog zašto ćete često čuti kako su ova dva filma dio nekakve veće cjeline ili pak nekakve trilogije (sad se tu nagurava i posljednji Zhangov film "Kuća letećih bodeža"), no istina je da je "Tigar i Zmaj" wuxiu samo približio zapadu koja je prastari dio istočnjačke tradicije koja diše kao samostalni fantasy žanr pod čijem je okriljem nastala masa priča, knjiga, stripova, pa i filmova.

Zanimljivo je inače, da se "Heroj" zamalo nije nikad niti snimio i to zahvaljujući baš "Tigru i Zmaju". Yimou Zhang je još koncem devedesetih počeo slagati skice za scenario koji će kasnije odraditi Feng Li i Bin Wang, da bi ga u vizualnoj prezentaciji wuxia pretekao Ang Lee snimivši "Tigra i Zmaja", nakon čega je Zhang pao u malodušnost pribojavajući se da bi njegovog "Heroja" mogli proglasiti direktno inspiriranim Leejevim filmom. Zhang nije puno progriješio, zapadnjačka publika kako već rekoh, prečesto poistovjećuje ova dva filma, no srećom po nas i po kinematografiju, Zhang se pribrao, dovršio rad na filmu, zagrizao u projekt snažnije nego li je u početku i mislio stvorivši u konačnici najskuplji kineski film ikad snimljen (30 milijuna USD).

Ono što je karakteristično za "Heroja" jest njegova naracija. Priča počiva na razgovoru Bezimenog i cara Quina, a teče u flashbackovima gdje počesto bivamo uvučeni u razmišljanje likova samo na osnovu vizualne prezentacije. Svaki kadar ovog filma mogao bi se zaustaviti, isprintati i kao umjetničku sliku objesiti na zid. Zhang na najbolji mogući način prezentira wuxia filozofiju kroz slikovni napad na gledatelja, objašnjavajući svu poetiku ove ratničke vještine. Kad shvatimo svu bit kontrole misli wuxia ratnika koja omogućuje nadzor nad vjetrom, vodom, levitaciju,  suočit ćemo se s lakoćom spoznaje o predanosti pojedinaca iz priče o „Heroju“. Na taj nam način ovaj film objašnjava kako da s lakoćom shvatimo odluke protagonista da žrtvuju sebe za viši cilj, bez da na to nužno gledamo kao što bi gledali na zapadnjačku patetiku.

Bili mi u Europskoj uniji ili ne, dio smo zapadnjačkog svijeta i njegove tradicije. Odgojeni smo u duhu zapada, od djetinjstva smo bili fascinirani zapadnjačkim herojima, legendama, mitovima, od Ilijade i Odiseje, kralja Artura, Odina, Valkira, rajanskoga zlata i Prstena Nibelunga, ruskih bajki o Sampu, na kojima su iznikle čitave biblioteke napisanih djela kojima smo se divili. Samo rijetki entuzijasti uspjevali su tu i tamo svrnuti pogled prema Istoku, pronjuškati što to imaju za kazati kosooki, otkrivajući neke nove spoznaje o umjetnosti naracije i načinu razmišljanja. Napokon je došlo vrijeme da nam se Istok otvori, da nam podari nešto više od onoga što smo imali do sada, da proširi uski ljevak koji je do sad prema zapadu propuštao sao iznimne genijalce poput Akira Kurowase ili Hayao Miyazakija. Yimou Zhang to iskorištava na najbolji mogući način.

Bezimeni kod cara Quina
Leteći snijeg u Zlatnoj šumi
Bezimeni, Leteći snijeg i Slomljeni mač