Hermetičan, strastan, opsesivan, pedantan, inventivan, tajnovit, povučen, kontroverzan, perfekcionist, šokantan, zahtjevan, ekscentričan – legendarni osobenjak Stanley Kubrick! Sve se to može reći za noviju karijeru pokojnog meštra kojem je ovaj naslov obilježio karijeru. Premda svatko za sebe drži neki Kubrickov film najdražim, pogled unatrag govori nam da je daleko najznačajniji film njegove karijere "Spartak". Osim što je to uistinu impresivan film epskih zamaha, Kubrick je na njemu naučio lekciju. Nakon već započetog snimanja, Kirk Douglas (glavni glumac i producent) tražio je promjenu redatelja (Anthony Mann), a izbor je pao na Kubricka. No, on se prihvaćanjem našao na sto muka: najprije nije imao prava na ikakve intervencije u scenarij a onda je imao strašno puno problema na setu među glumačkim veličinama (netrpeljivost Laurence Oliviera i Charlesa Laughton) te s već snimljenim materijalom, pa se ukupno gledajući "Spartak" i ne može tretirati kao njegov isključivi autorski projekt. Opak, završavajući ga, zarekao se da više nikad neće pristati na takav rad. Svakom svom radu ubuduće bit će i sudac i porota i krvnik. Točnije, redatelj i producent koji apsolutno sve nadzire. U tome je naišao na podršku Warnerovih čelnika i potpisao ugovor na kojem su mu zavidjeli svi redatelji svijeta.
Vraćajući se na "Spartaka" treba reći da on praktički nema nikakvih dodirnih točaka - osim povijesnih činjenica - s ne tako davno izašlim, neambicioznim Višnjićevim (TV) "Spartakom", i to iz nekoliko razloga. Najprije, Kubrick je ozbiljan redatelj koji je svemu pristupao pedantno, a jednako ozbiljan je i Kirk Douglas koji se identificirao sa likom pred kojim je drhtalo Rimsko Carstvo. Obnovljena verzija dvostrukog izdanja puno je više od pukog obnavljanja gradiva i političkog (komunističkog) manifesta kako su ga tadašnji kritičari znali nazvati: ma koliko sve to izgledalo dugo, pred nama je uranjanje u jedan istinski povijesni spektakl pomno razrađen i još bolje odrađen… |