2004
The Terminal

Recenzija: TERMINAL / The Terminal

Recenzija: TERMINAL / The Terminal TERMINAL
(The Terminal)

Spielberg na godišnjem odmoru

Viktor Navorski dolazi iz male istočnoeuropske državice Krakozije u New York. Kako je u njegovoj domovini za vrijeme leta izvršen državni udar, Viktorovi dokumenti više ne vrijede. Američke ga vlasti ne mogu pustiti na američko tlo, dok se istodobno ne može vratiti kući jer su svi letovi prema Krakoziji ukinuti. Iako ne poznaje ni jezik, a kamoli nekoga, Viktoru ne preostaje ništa drugo nego se udomaćiti na aerodromu.

TERMINAL / The Terminal

Steven Spielberg ima naviku da između dva veća i značajnija projekta, kao što su npr. 'Schindler's List', 'Amistad' i 'Saving Private Ryan', snimi par filmova za svoju dušu. Nakon vrlo dobrog 'Catch Me If You Can' otprije tri godine, Spielberg je prošle godine snimio i simpatični 'Terminal'.

Priča o čovjeku koji živi na aerodromu nije ništa novo. Naime, izvjesni Iranac Merhan Nasseri doslovce živi na jednom pariškom aerodromu od daleke 1988. godine. Njegova životna priča je već doživjela filmsku adaptaciju 1993. godine u 'Tombés du ciel'. Iako Spielbergov film ne portretira samog Nasserija, određena suma mu je isplaćena zbog pravnih razloga. Također, izmišljena država Krakozija (u kojoj se govori bugarski, a piše ruski) je prvotno trebala biti susjedna nam Slovenija. To je naravno promijenjeno jer je Slovenija ipak nova članica EU-a, i prikaz građanskog rata upravo u toj zemlji ne bi bio uvjerljiv (barem Europljanima).

Najveća mana ovog filma ujedno je i njegova najveća vrlina, a to je doseg. Film je jednostavno simpatičan. Ništa više, ali ni ništa manje. Sve ostalo se svodi na manje zamjerke ili pohvale.

Od pluseva bih prvo spomenuo zaraznu i simpatičnu temu Johna Williamsa koja se provlači kroz cijeli film i koja u glavi ostaje dugo nakon filma. Iako dosta ovisi o tome hoće li vam se svidjeti prikaz Viktora kao gotovo bezgrešnog, a ipak običnog tipa, ne može se poreći da Hanks zna znanje, i da bi film bez njega vjerojatno izgubio veliki dio svoje privlačnosti (da ne kažem simpatičnosti). Treba pohvaliti i Tuccija, koji je više nego solidno odradio ulogu klinca s povećalom i prikrivenog ljigavca Dixona, suparnika našem junaku Viktoru. Što se tiče scenarija, smatram da je Spielberg izvukao maksimum i da može biti zadovoljan rezultatom. Za neke veće dosege ipak treba sačekati nadolazeći 'War of the Worlds'.

Ako preskočimo nekolicinu logičkih rupa, ili bolje rečeno neobjašnjivih motivacija nekih likova (Dixon), od zamjerki nam ostaje tipično američko tretiranje stranaca koji ne govore engleski kao idiota, iako to u ovom slučaju Navorski nije, dapače. Sam Viktor je prikazan dosta karikirano, kao prava dobričina bez mane (pa mu se na nos gura isključivo nepoznavanje engleskog). Dobričina koja će po potrebi raditi za lokalne građevinare, čitati i raspravljati o Napoleonu, utješiti nesretnu stjuardesu ili pak sklapati brak između dvoje zaposlenika na aerodromu. Kako bi se dodatno pokazao negativan stav prema Viktoru, stavljen je u društvo sa skupinom 'nepodobnih': tu je jedan Latino, jedan Indijac i jedan crnac, redom manji prijestupnici. Primjedba svakako ide i na račun sladunjavog kraja. Viktor postaje svačiji junak, svačiji prijatelj, a usput i obavi ono što su mu branili cijeli film. S glumačke strane pojava Zete-Jones nije posebno impresivna i više ostavlja dojam zvjezdanog castinga negoli glumačke izvedbe.

Da skratim, 'Terminal' je dobar film. Dobar, ali ne i odličan. Ako ga ne pogledate nećete ništa propustiti, ali ako ga pogledate provesti ćete ugodna dva sata u društvu sa simpatičnim Viktorom.