2002.
From Hell

Recenzija: IZ PAKLA  / From Hell

Recenzija: IZ PAKLA  / From Hell IZ PAKLA
(From Hell)

Viktorijanski whodunnit
Godina je 1888., u prljavom i u porocima ogrezlom kvartu Londona poznatijem po imenu Whitechapell, Mary Kelly i njene prijateljice nastoje preživjeti svakodnevnu bijedu prodajući na ulici svoje tijelo. Jedinu utjehu vide u činjenici da stvari teško mogu biti gore nego što jesu. No ubrzo se i to mijenja, prvo jedna od njih, Ann, nestaje bez traga, a Mary i ostatak družine ubrzo biva uvučen u zavjeru čije niti vode visoko u društvene slojeve koji su gotovo izvan dohvata zakona.
IZ PAKLA  / From Hell

Nakon otmice slijedi i okrutno ubojstvo još jedne među njima, Polly, i djevojkama ubrzo postaje jasno da ih netko iz samo njemu poznatih razloga lovi jednu po jednu, poput divljači. Krvavo i brutalno ubojstvo, čak i po gotovo nepostojećim standardima Whitechapella, privlači pozornost mladog policijskog inspektora Freda Abberilnea, briljantnog detektiva koji u svojim slučajevima često koristi svoje paranormalne sposobnosti obilato ih pojačavajući konzumacijom velikih doza opijuma. Abberline ubrzo postaje posve opsjednut slučajem, ponajprije zahvaljujući činjenici da se tijekom istraživanja zaljubio u jednu od njegovih glavnih protagonistica, Mary. Ubrzo postaje jasno da se iza svega krije nekakva mračna tajna, i da tajanstveni ubojica neće stati dok ne ukloni sve koji predstavljaju ikakvu prijetnju njenom razotkrivanju.

"Iz Pakla" nije, kao što bi se to na prvi pogled moglo zaključiti, još jedan u nizu horror filmova o Jacku Trbosjeku, već vizualno vrhunski stilizirana kriminalistička misterija o najpoznatijem serijskom ubojici upečatljive atmosfere sa vrlo uvjerljivim Johnny Deppom u glavnoj ulozi.

"Iz Pakla" uzbudljiva je kriminalistrička misterija, koja gotovo u dlaku poštuje osnovne postavke "whodunnit" trilera. Usprkos činjenici da se priča filma u velikoj mjeri zasniva na istoimenoj opsežnoj strip-knjizi Alana Moorea i Eddie Campbella koja za glavnu temu ima stvarnog ubojicu Jacka Trbosjeka, koji je 1888. godine harao londonskim slumom Whitechapell, autori filma braća Albert i Allan Hughes odlučili su se za popriličan odmak od spomenutog literarnog predloška, koristeći ime znamenitog serijskog ubojice više kao mamac za publiku i uvod u priču nego kao glavni fokus cijelog filma.

Film stoga uopće ne pokušava biti kvazidokumentaran u smislu davanja odgovora na brojna pitanja kojima obiluje jedna od najvećih misterija devetnaestog stoljeća. Što se zaista tih jezivih maglovitih dana događalo u Whitechapellu? Tko u stvari stoji iza spomenutih krvavih i gotovo ritualnih ubojstava? Direktne odogovore u filmu nećemo pronaći, bar ne onakve kakvima nas je svojevremeno iznenadio Oliver Stone riješavajući u svom filmu "JFK" najveću misteriju dvadesetog stoljeća - Kennedyevo ubojstvo. Za razliku od Stoneova filma nakon čije projekcije, gledatelj izlazi iz kina uvjeren da se to zaista tako zbilo, "From Hell" nakon što otkrije sve karte i (moramo priznati ne do kraja) razgrne veo misterije nudi tek jednu od mogućih hipoteza sa kojom se možemo, ali i ne moramo složiti.

Nivo na kojem funkcionira ovaj fim daleko je sofisticiraniji. U svojoj osnovi on je slika, bolje rečeno filmski odraz jednog trulog i erodirajućeg društva. Svaki njegov tamni i vlažni kadar odiše ubrzanjim propadanjem Viktorijanske Engleske. Gotska atmosfera i karakteritični stripovski vizualni stil sa svojim oštrim oblicima i naglaskom na perspektivu besprijekorno dočaravaju sumrak jedne veličanstvene ere koja se na svojem kraju suočava sa nepovratnim propadanjem svih moralnih i društvenih normi. Mora se priznati da veliki dio zasluga za ovo ide na dušu vrhunskog snimateljskog rada Petera Deminga koji je svoje vrhunsko umijeće potvrdio i svojim radom na izvanrednom Lynchovom "Mulholland Driveu".

Čim se spomene gotički ugođaj i film mračne atmosfere koji balansira na granici horora, prvo glumačko ime koje vam može pasti na pamet jest dakako Johnny Depp. Ovaj glumac, kao stvoren za ovaj tip uloga, izvanredno je odigrao rolu halucinogenim tvarima sklonog policijskog inspektora Fredericka Abberlinea, a vrlo dobru glumačku podršku pružila su mu provjerena glumačka imena: Ian Holm, Katrin Cartlidge, Robbie Coltrane i Ian Richardson. Heather Graham vrlo dobro se snašla u ulozi Mary premda je po našem mišljenju ipak malko prelijepuškasta i prešarmantna za jednu londonsku prostitkuku na kraju devetnaestog stoljeća.

Sve u svemu redatelji filma, braća Hughes, odradili su dobar posao. Ukoliko želite pogledati netipičan horror, a umjesto brze radnje preferirate vrhunski vizualni filmski izričaj i upečatljivu atmosferu "From Hell" je zasigurno pravi izbor.