108 min
2004.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Recenzija: VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Recenzija: VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal Sunshine of the Spotless Mind VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA
(Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

Joela (Carrey) uništi otkriće da ga je njegova djevojka Clementine (Winslet) izbrisala iz svog sjećanja. Joel, iako se isprva nećka, odluči se podvrgnuti identičnom procesu kako bi zaboravio Clementine. Kako Joelova sjećanja pomalo nestaju, on otkriva kako ne želi zaboraviti Clementine i počinje se odupirati postupku ulazeći sve dublje u vlastita sjećanja i uspomene.

VJEČNI SJAJ NEPOBJEDIVOG UMA / Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Charlie Kaufman s pravom slovi kao jedan od najoriginalnijih autora današnjice. Nakon što je nezaposlenog lutkara smjestio u glavu holywoodske zvijezde u 'Biti John Malkovich' i izmislio svog brata blizanca sa čudnovatim idejama o podvojenim ličnostima u 'Adaptaciji', sada nam je ponudio svoje uvrnuto viđenje jednog od temeljnih ljudskih osjećaja – ljubavi.

Dakako, to viđenje nije ni približno onome kojeg prakticiraju tradicionalniji autori, poput primjerice Richarda Curtisa, ali u nijednom pogledu nije ni lošije. Dapače. Scenariji koji se temelje na čudnim pojavama, bizarnim obratima i likovima odavno su Kaufmanov brand. Naravno, ni ovaj put nije razočarao nudeći nam put u povijest jedne neuspjele veze kroz um jednog od protagonista.

Joelova sjećanja pratimo prema unatrag, i kako postupak eliminacije napreduje, Joel se prisjeća svega dobroga u vezi s Clementine i želi otkazati brisanje sjećanja. Tada se Kaufman zaista razmaše i prezentira nam svakojake ludorije tipa preklapanja različitih vremenskih razdoblja (vezanih uz Joela dakako) u istoj sceni, ponavljanja pojedinih prizora u različitim kontekstima te interakciju tehničara koji obavljaju postupak i usnulog Joela. Uvelike pomaže i izvrsna režija Michela Gondryja, cijenjenog autora video spotova, koji s punim pravom može odsada koristiti ovaj film kao referencu. Jim Carrey je pak još jednom dokazao kako mu karijera ne bi trebala biti povezivana isključivo sa facijalnom ekspresijom i neartikuliranim zvukovima, već da može i ozbiljno potegnuti kad treba, sudjelujući u pametnim projektima poput ovog. Nepravedno bi bilo izostaviti Kate Winslet, koja je s ovim filmom, i to sasvim zasluženo, zaradila svoju četvrtu nominaciju za prestižni kipić.

Koliko god film bio koncepcijski čudan i pričom potpuno pomaknut, temeljna poruka je i više nego jasno vidljiva. Ljubav je svima potrebna, i to najmanje u onoj mjeri u kojoj nam je potreban primjerice zrak. Svi smo sposobni voljeti nekoga, samo to činimo svatko na svoj način. Remek djelo? Jako blizu, ali ipak ne. Iznimno kvalitetan, rijetko maštovit i besprijekorno realiziran film? U najmanju ruku! Obavezno gledati.