engleski
hrvatski, srpski, slovenski

Audio komentar

Recenzija: ISKUPLJENJE NA RIJECI / Mean Creek

Recenzija: ISKUPLJENJE NA RIJECI / Mean Creek ISKUPLJENJE NA RIJECI
(Mean Creek)

Nakon što korpulentni George pretuče mnogo manjeg Sama, Samov brat Rocky zajedno sa prijateljima Martyjem i Clydeom smisli plan kako se osvetiti Georgeu. Odvesti će ga na izlet na rijeku te ga natjerati da se svuče, skoči u rijeku i osramoćen i gol ode kući. Međutim, na izletu George pokaže svoje drugo lice i problem nastaje kada se planu usprotivi Samova prijateljica Millie, a potom i ostatak ekipe, izuzev Martyja.

ISKUPLJENJE NA RIJECI / Mean Creek

Debitantski uradak Jacoba Aarona Estesa, snimljen za siću od pola milijuna dolara, ostvario je uspjeh na pojedinim festivalima (Independent Spirit Awards; posljednjih godina među slavodobitnike se ubrajaju "Sideways", "Memento", "Tigar i Zmaj"). Kao što Michael Moore u svom "Bowling for Columbine" vješto obrađuje problem visoke stope ubojstava i razloge zbog kojih Amerikanci bez vatrenog oružja ne mogu ni na počinak, tako Estes u znatno manjem obimu, ali ne manje snažno, ukazuje na (očito urođeno) nasilje među mlađom populacijom koja, umjesto da danas-sutra postane stup vlastitog društva, gotovo bez treptaja prelazi granicu.

Odmah u početku treba istaknuti izvrsne izvedbe Scotta Mechlowicza (pljunuti Brad Pitt i stasom i glasom), ali posebice Josha Pecka u ulozi Georgea. George je kompleksna individua, sklon verbalnom i fizičkom nasilju (pa ne preže ni od bezrazložnog napada na starije od sebe) i bez dlake na jeziku. Međutim, kao i kod većine, ispod tog oklopa nedodirljivosti čuči tek dijete koje drži kako ga ne razumiju (George poteže tako daleko i smatra kako će ga tek napredna izvanzemaljska rasa u potpunosti razumjeti) i koje prije svega želi prijatelje. Peck je ulogu odigrao bezgrešno i za svoj nastup zaista zaslužuje najviše ocjene.

Ostatak mlađahnog ansambla također svojom pojavom i razumijevanjem likova koje tumače bez problema nadmašuju svoje starije i razvikanije kolege. Uvijek mi je drago vidjeti kako mladi glumci pokažu da znaju pokopati izvedbe preplaćenih i razmaženih hollywoodskih zvijezda, bilo njihovih vršnjaka, bilo iskusnih imena. U taj koš u ovom slučaju upada svih šestoro glavnih tumača, što ne zaslužuje ništa drugo već samo pohvale na njihov račun.

Istina, Estesov scenarij donekle ukazuje kako se ipak radi o debitantskom naslovu, ponajviše u aspektu uvoda u film. Autor nas odmah baca u Georgeove ralje, odnosno njegov kratki, ali nasilni ispad i bez puno okolišanja nam obznanjuje daljnji tijek radnje. Plan se kuje već nakon dvije minute filma a da istovremeno nismo ni likove upoznali, a kamoli što drugo. Kako uvijek padam na kvalitetno odrađen uvod u film, to ne mogu nikako drugačije gledati nego negativno, pa makar se radilo o debitantu.

S druge strane, film ne cilja na dojmljivost naracijom, već na svoj upečatljivi prikaz nasilja među američkom mladeži (tj. mladeži općenito), pri čemu su gotovo svi istovremeno i lovac i lovina. To nam je najjasnije u Martyjevu primjeru, koji je jedini koji kasnije ne želi odustati od prvotnog plana, a koji je tek dan ranije poljubio pod ispred starijeg i jačeg brata. U tom aspektu uzroka i posljedice film je izvrsno uspio i, iako sam se oko konačne ocjene dugo premišljao, smatram da ju je film zaslužio. Nije najjača četvorka koju sam udijelio, ali svejedno četvorka, a ujedno i preporuka za ovaj mali, ali prilično dojmljivi film. Živio nam low budget!