Bez ocjene |
|
HRVATSKI NASLOV: |
SVE ILI NIŠTA |
NASLOV ORIGINALA: |
All or Nothing |
REŽIJA: |
Mike Leigh |
SCENARIJ: |
Mike Leigh |
GLAVNE ULOGE: |
Timothy Spall, Lesley Manville, Alison Garland, James Corden |
ŽANR: |
Drama /
Romansa
|
PRODUKCIJA: |
Studio Canal |
DISTRIBUCIJA: |
Discovery |
TRAJANJE: |
128 min |
GODINA: |
2002. |
IZDANJE: |
|
Još nema komentara na ovu recenziju |
Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare |
|
|
|
SVE ILI NIŠTA (All or Nothing) |
Phil (Spall) skromni je taksist oženjen za blagajnicu Penny (Manville). Imaju dvoje djece: kći čistačicu (Garland) i sina rabijatnog divljaka (Corden). Penny je umorna od braka i muža koji joj je dosadio. Zabrinuta je za oboje djece. Istodobno, otac i sin gotovo ne razgovaraju. Disfunkcionalna obitelj nađe se pred izazovom kad Rachel dospije u bolnicu zbog srčanih tegoba.
|
|
| | | |
Mike Leigh u svjetski je film ušao početkom sedamdesetih, filmovima "Bleak Moments" i "Hard Labour". Vrlo brzo za njegove se filmove počela koristiti krilatica 'Ionesco iz radničke klase'. Ta dosjetka u neku ruku uspješno opisuje ono što Leigh radi. |
Njegovi su filmovi, u pravoj britanskoj socijalnoj tradiciji, filmovi o radništvu. Ali, kod Leigha nema manihejskih klasnih odnosa ni romantiziranja proletarijata. Njegovu working class sačinjavaju priprosti, vulgarni ljudi koji se međusobno glođu, koje je nesreća učinila zločestima, koji žive u apsurdnom repetitivnom krugu, gutaju šund i televiziju, nisu dovoljno osviješteni da iziđu iz labirinta čamotinje. Leighovi filmovi prikazivali su na radikalan način tu neugodnu zbilju, a dojam perverzne autentičnosti Leigh je postizao i specifičnim kreativnim metodom: za svoje filmove nikad ne piše fiksni scenarij, a do konačnog proizvoda dolazi kroz mjesece glumačkih improvizacija.
Leigh je dakle bio čovjek pravog, ljutog moderniteta. Nitko u osamdesetima ne bi pomislio da će taj i takav Leigh jednom biti kandidat za Oscara, ali se upravo to dogodilo. Leigh se u devedesetima uspio genijalno prodati, a ostati svoj. Filmovima "Naked", "Tajne i laži" i "Topsy Turvy" postigao je srednostrujaški uspjeh, a da je istovremeno zadržao sve dobro od starog Leigha. Nije se odrekao bespoštednog, crnog apsurda, ali mu je pridodao elegantnu sentimentalnost i još finiji humor. Filmom "Secrets and Lies" zarazio je čak i Hollywood i prigrlio pet oskarovskih nominacija. "Topsy Turvyjem" je pokazao da se umije prešaltati u kostimirani biografski film. Leigha se danas smatra uz Almodovara najvažnijim europskim režiserom, a on iz filma u film cementira taj ugled.
Još ga je jednom potvrdio ove godine, filmom "All or Nothing" ("Sve ili ništa") koji je upravo krenuo u hrvatska kina. Riječ je o naslovu koji mnogo čemu upravo kruna Leighove sjajne starosti: "All Or Nothing" je ne samo jedan od najboljih filmova engleskog majstora, nego po nama i najbolji film koji je ove godine snimljen u Europi.
"Sve ili ništa" počinje upravo karikaturalno leighovski: vidimo mladu ženu koja s utučenim izrazom lica riba pod staračkog doma. Ubrzo potom upoznajemo tipično leighovsko susjedstvo: oca taksista (Leighov stalni glumac Timothy Spall), njegovu ženu, djecu, susjede i prijatelje djece. Svi junaci filma klasno su i emotivno 'zaštekali', žive repetitivne, apsurdne živote. Iz takvog crnila Leigh, međutim, mađioničarskim trikom genija umije izvući iskrice emocije i humora. Njegov će se film u konačnici izvrgnuti u sjajnu melodramu dostojnu paketića papirnih maramica. Taj će sentiš, međutim, cijelo vrijeme ići pod ruku s nenadmašnim engleskim humorom: "All or Nothing" je povrh svega još i duhovit poput "Mućki".
"Sve ili ništa" izvisio je ove godine u dodjeli europskih filmskih nagrada. Dio kritike prigovara Leighu da se previše ponavlja i da mu "Sve ili ništa" odveć sliči na "Tajne i laži". Prigovarali su čak i to da Timothy Spall glumi navlas sličnu ulogu. Moram priznati da ne razumijem te ljude. I jedan Antonioni ili Ozu cijelu su karijeru varirali srodne motive. I jedan Bogart cijelu je karijeru glumio 'isti' lik. Što je najvažnije, "All or Nothing" je bolji film od "Tajni i laži" koje navodno reciklira - dramski je izoštreniji, duhovitiji, topliji. Leighova improvizacijska metoda nije ni u jednom njegovom filmu tako fino sjela u klasičnu naraciju. Leigh nikad dosad nije čemer svakodnevice armirao s toliko humora. Ne sjećamo se da je i u jednom filmu baratao s tolikim brojem plastičnih i uvjerljivih karaktera. Ukratko - "Sve ili ništa" stvarni je suvremeni klasik kojeg ni jedan ozbiljniji filmofil ne smije propustiti. |
|
| | | |
|
|
|