Re: REPLIKATOR / A Scanner Darkly
Osvježavajuće dobar film.
Recenzija na mjestu.
Komentar: Legura 02.02.2007.

...netko, kao i uvijek...
...pise jako dobro, a to je mali brbljavac Linklater (ne mogu si pomoci) i zasluzio, jer je napravio odlican film :-)
...ali, ako smijem samo malu zamjerku, bez da mi sa autor naljuti - da si se samo malcice vise dotaknuo filma, a malcice manje Dicka, bilo bi i bolje, jer je, u citavom nizu recenzija napisanih na ovaj film, vecina bila tek ode Dickovoj genijalnosti i Linklaterov odnos spram njega u usporedbi s drugim autorima koji su ga ekranizirali - a ja volim da je na Popcornu drugacije :-) ...
Komentar: xavierkat 02.02.2007.

Re: REPLIKATOR / A Scanner Darkly
Xa nema ljutnje, ma ni u natruhama, kritika na mjestu, mogu samo pokusati opravdati svoj pristup ovom filmu. S koje god strane prisao, skuzio sam da cu reci nedovoljno jer se film stastoji od izvrsne linearne radnje koja se zaokruzuje tek na samom kraju, dok je sve ostalo prepuno raznih situacija koje opisuju drustvo na tripu. Tako da je na koncu ostalo ili zagrebati fabulu, ili u cijelosti prepricati film. Nadao sma de da je ovo rijesenje, a po tvojim rijecima, cini se da nisma bio usamljen u tome. BTW Dickov sam fan, ne mogu si pomoci, a Linklatera volim samo zbog Suburbije, koju pak, ako cemo pravo, volim zbog Ribissija. O:-) OK, ispada da se nisam uspio u tekstu izdici iznad osobnog ukusa kao sto se ni redatelj ocito nije uspio oteti od Dicka i dati neki svoj rukopis romanu, no isto je istina da mi je Replikator ostavio par prilicno neobjasnjenih dijelova, sto mi se inace kod filmovanog Dicka jos nije desilo. O tim djelovima ako zelis mozemo na forumu, ako si gledala film, naravno.
Komentar: Gand 02.02.2007.

Recenzija: REPLIKATOR / A Scanner Darkly

Recenzija: REPLIKATOR / A Scanner Darkly REPLIKATOR
(A Scanner Darkly )

Tajni agent Bob Arctor radi u odjelu za suzbijanje narkotika. Tržište preplavljuje nova droga koja zbog pristupačnosti porobljuje ogroman broj stanovništva. Agent Bob Arctor radi pod krinkom, i nitko u njegovom odjelu ne zna njegov identitet. To je inače način djelovanja njegove službe, gdje samo voditelji agencije imaju sve konce u rukama. Osumnjičenici su danonoćno pod video nadzorom, a jedan od njih je i sam Bob Arctor koji se prepustio drogi kako bi što lakše ušao u krug koji želi raskrinkati.

REPLIKATOR / A Scanner Darkly

Arctor zapada u situaciju u kojoj mora uhoditi svoj civilni identitet, zbog čega ga s vremenom sustiže poremećaj osobnosti. Arctor sve teže vlada situacijom. Droga koja ga obuzima svakim danom ga sve više gura na mračnu stranu, gdje je sve teže razlučiti stvarnost od iluzije. Arctor se polako ali sigurno pretvara iz lovca u lovinu.

Agent istražitelj, totalitarno društvo upakirano u demokraciju, ograničenje ljudskih sloboda, preispitivanje odnosa iluzije i stvarnosti... Da, Philipa K. Dicka su još jednom iskoristili kao predložak za film. Ovoga se puta velikana mračnog vizionarstva Philipa K. Dicka dohvatio čudan redatelj. Richard Linklater u svom opusu bilježi žanrovksu širinu, od čijih sam filmova osobno sklon jedino SubUrbii, pitkoj odi o odrastanju izgubljene generacije iz predgrađa.  Scanner Darkly, inače totalno nespretno i plitko preveden kao Replikator (nije li se mogao jednostavno preuzeti prijevod knjige Čitač tmine?) specifičan je film jer je Linklater projektu pristupio fanatično. Posebnost filma vidljiva je prvenstveno u vizualnom segmentu. Sniman je kao igrani, da bi jednom zgotovljen bio obrađen rotoskopskom animacijom. Tako smo dobili zgodnu kombinacju u kojoj imamo animirani film u kojem glume živi glumci. Kako je ovaj pristup mukotrpan i u pogledu utrošenog vremena nenaplativ, Linklateru ide veliki naklon. Rotoskopska obrada filma naime traje toliko dugo da bi se za to vrijeme moglo snimiti deset drugih filmova što je činjenica preko koje se ne prelazi bez respekta.

Linklaterova fascinacija Dickom je možda jedina mana filma. Za razliku od ostalih redatelja koji su snimali po Dickovim djelima, čini se kako se Linklater teško oteo od respekta prema velikanu pisane riječi, pa smo dobili film koji je doslovce prenesen iz Dickova pera na filmsku vrpcu. Možda razlog tome leži u činjenici što je ovo djelo autobiografski intonirano, što Linklateru daje kakvo takvo opravdanje da ne odstupi od vizure osobnog mračnjaštva kroz koje je Dick prošao za života. A možda i u tome što je Linklater za razliku od drugih redatelja uhvatio ekranizacije romana. Sve dosadašnje adaptacije ovoga pisca, rađene su po kratkim pričama; „Blade Runner“ Ridleya Scotta, „Total Recall“ Paula Verhovena, „Impostor“ Garyja Fledera, „Paycheck“ Johna Wooa, Spielbergov „Minority Report“, pa čak i „Abre los ojos“ Alejandra Amenabara koji je rađen po priči Ubik. Sve u svemu, dobili smo film koji narativno nije najsretnije podložen filmu, i koji se uz malo redateljske slobode mogao složiti puno intrigantnije.

Stoga Replikator definitivno nije film koji vrijedi svakome preporučiti. Većini će vjerovatno biti dosadnjikav, pretrpan dijalozima i s malo radnje, no ljubitelji bazičnog SF-a neće ostati razočarani. Priču Replikatora ćete cijeniti tek kad ga odgledate do kraja, a i oni koji nisu skloni ovakvom tipu naracije, morat će se po odgledanome složiti da je riječ o djelu koje snažno pretendira s vremenom postati zimzeleno.