2006
Blood Diamond

Recenzija: KRVAVI DIJAMANT / Blood Diamond

Recenzija: KRVAVI DIJAMANT / Blood Diamond KRVAVI DIJAMANT
(Blood Diamond)

Akcijski film na drugačiji način

1999.godina je u Sierra Leoneu bila veoma turbulentna. Građanski rat je odnio mnoge živote, razorio mnoge obitelji, mnoga djeca su postala gerilci u službi pobunjenika. Ali istovremeno je ilegalno tržište dijamanata cvjetalo i mnoge su individue ostvarile enormnu dobit, bilo krijumčarenjem, bilo preprodajom (često lažnih) dijamanata. Priča prati južnoafričkog krijumčara (DiCaprio) koji pokušava pronaći rijedak dijamant kojeg je navodno otkrio i u zemlju zakopao ribar (Honsou).

KRVAVI DIJAMANT / Blood Diamond

Njihovi životi se isprepliću zajedno sa životom američke novinarke (Connelly) koja pokušava pronaći pravu priču u paklu Afrike. Često puta (zapravo prečesto) smo se susretali sa filmovima zapakiranima u vihor rata kojima je rat služio isključivo kao pozornica za vratolomne pucnjave, jurnjave vojnim džipovima i općenito korištenju unakrsne vatre kao glavni izvor opasnosti po junake. Naravno, naglasak je redovito na akciji, a nema pretjerano mnogo niti karakterizacije likova osim plošne 'dobar-loš'. Da li je Krvavi Dijamant napravio nešto drugo?

Ne samo da je građanski rat koji je poharao Sierru Leone pozornica za nadmudrivanje glavnih likova, već je isto tako i okosnica oko koje se vrti čitava priča. Priča počinje uništavanjem jednog sela i odvođenjem zdravih muškaraca u rudnike dijamanata, a djecu na ispiranje mozga kako bi postali vojnici u rukama revolucionarista. U prvi plan odmah upada ribar Solomon Vandy kao zbunjeni, preplašeni otac koji je prisiljen napustiti svoj seoski život kako bi služio kao rob. Nakon što slučajno pronađe veliki dijamant i nekako ga uspjeva sakriti na sigurno mjesto, počinje bitka za njegov život jer lokaciju dijamanta sada žele mnogi. Među njima i krijumčar DiCaprio.

U prvi plan izbijaju glumci, prvenstveno Honsou, tek onda DiCaprio koji sjajno funkcioniraju skupa. Njihov odnos u prvi momenat izgleda vrlo osilirajući (od jako prijateljski nastrojenog DiCaprija do izdajnički raspoloženog), ali on samo naglašava kompleksnost, ili je bolje reći, realnost likova uključenih u cijelu priču. Jer cijeli film je takav - brutalno realan. Iako će u situaciji ili dvije meci čudom prohujati kraj njih dvojice bez da ih okrznu, da se preskočiti preko toga. Bez tog bi valjda svaki junak bio mrtav u prvom obračunu gdje je nadjačan. Film, također, jako funkcionira na globalnoj razini. Ovdje je težište prebačeno na surovu stvarnost u kojoj Afrika živi. Masa u Americi ili Europi vidi slike izbjegličkih kampova, kažu 'Je** te, fakat strašno' i okrenu drugi program na televiziji. Bez ikakva suosjećanja jer su to događa jako daleko od naših toplih domova (situacija koje se i mi nerado prisjećamo u doba rata). U jednom času like Jennifer Connelly cinično izjavi kako će možda prizore iz izbjegličkog logora prikazati između sporta i vremenske prognoze. Film ne bježi niti od političke (ne)koreknosti (i opet, realnosti). Tako su bijelci općeprihvaćeno superiorniji i samim tim, imaju već samim time što su bijelci, veća prava.

Film do posljednje četvrtine djeluje osvježavajuće. Bez ikakve patetike, lažne sentimentalnosti. A onda odjednom, kao da su Zwicku stigle upute iz 'odbora za moral i zapakiravanje sveg u šareni celofan'. DiCaprio, osoba sa mnogo mrtvih na svojoj dolazi do moralnih dilema, sve se završava klišejizirano na način da zli dobivaju što zaslužuju, dobri pobjeđuju, a nad film se nadvija taj toliko dosadan osjećaj lažnog morala, bez kojeg je tako bilo lijepo gledati film. Posve neuvjerljiv i isforsiran kraj (u kojem je napravljeno podosta scenarističkih rupa) je srozao ocjenu poprilično jer uopće ne spada u ostale tri četvrtine filma, te devaluira sve lijepo što smo do onda gledali. Amerikanci čini se, nikad neće moći bez patetike. Drugi, ali manji minus, bi bio nedovoljna iskorištenost Connellynog lika, imao je potencijala, no očito nije ni zamišljena kao nositeljica bilo kakvih scena.

Konačan sud; iako je kraj takav kakav jest, film se isplati pogledati. Ako ni radi čeg drugog onda radi vrhunskih izvedbi dva glavna glumca te što smo konačno mogli odgledati avanturu na malo ozbiljnijem nivou od stalne pucnjave i potjera.

« povratak Filip Galić