Miramax/Film Four
93 min
2001

Recenzija: LJUBAV PRIJE SVEGA / Birthday Girl

Recenzija: LJUBAV PRIJE SVEGA / Birthday Girl LJUBAV PRIJE SVEGA
(Birthday Girl)

John (Chaplin) bankovni je činovnik urednog i dosadnog života. Ugovori Internet vjenčanje s Ruskinjom Sofijom (Kidman) za koju se ispostavi da je prava ljepotica, ali i to da ne zna riječ engleskog. Veza dvoje ljudi koje ne mogu razgovarati pretvara se u vatromet seksa. Tada u Johnov život najednom upadaju Aleksej i Jurij, dva Sofijina rođaka. John postupno otkriva da se uveo u smišljenu klopku.

LJUBAV PRIJE SVEGA / Birthday Girl

Motiv istočnoeuropske imigracije u posljednjem je desetljeću postao jednom od najčešćih tema zapadnoeuropskog filma. Pred dvije godine na retrospektivi novog nizozemskog filmu u Motovunu od šest odabranih naslova čak se pet bavilo imigracijom. Čitavi opusi autora kao što je Talijan Mazzacurati fiksirani su uz fenomen “istočnjaka”. Njime se bave neki od ponajboljih britanskih filmova zadnjih godina, poput “The Last Resort” Pavela Pawlikowskog.

Slika “istočnjaka” u komercijalnom je filmu dosad bila shematična i prilično ponižavajuća. Za najveći dio Hollywooda Istok je Ultima Tula bez ljudskih prava, fasadeksa i kreditnih kartica, a istočnjaci su grebatori skloni neobuzdanom ponašanju, koketiranju s mafijom i svakovrsnom varanju. Nažalost, novi interes za istočnjake u art-filmu nije pridonio da se onaj komercijalni u tom smislu senzibilizira, jer i festivalski art filmovi prema istočnim Europljanima gaje dvije jednako antipatične strategije: ili rasističko etiketiranje, ili patronizirajuće pokroviteljstvo.

Dobar primjer za to film je “Birthday Girl” britanske braće Jeza (redatelj) i Toma (scenarist) Butterwortha. “Birthday Girl” tipični je izdanak nove blairovske kinematografije – mainstream drama s elementima trilera i komedije koja jednako cilja i na festivalsku nišu i na multiplekse. Butterworthi su film plasirali prošle godine u Veneciji gdje je dobio miješane kritike. Očekivalo se da će imati jači komercijalni objekt, tim više što su Britanci za svoju malu dramu uspjeli pridobiti jednu od najvećih holivudskih diva - Nicole Kidman. Ako je Kidmanica bila mamac za inozemnu publiku, našoj bi publici mogla biti zanimljiva činjenica da je “Birthday Girl” dijelom “ozvučena” i glazbom zagrebačkih repera čija glazba glumi neki neodređeni postsovjetski “sound”.

Glavna junakinja filma Ruskinja je Sofija, djevojka koja pristiže u Britaniju na ugovoreno vjenčanje s konzervativnim, introvertnim i usamljenim činovnikom Johnom (Chaplin). Početna situacija slična je dakle onoj iz “The Last Resort”, ali kod Pawlikowskog istočnjakinju će njen zapadni mladoženja nasamariti i tako posredno pritjerati u dom za azilante. Ovdje je obratno: upravo će Sofija - koja ne zna ni beknuti engleski ali izgleda kao grom - sirotom bankovnom činovniku navaliti nevolje na vrat.

Filmski tisak je uoči premijere “Birthday Girl” bio prepun nagađanja o tome kako će velika zvijezda Kidman izgovoriti svojih desetak rečenica na ruskom, pa i kako će držati na okupu film u kojem preko sat vremena samo šuti. Još više komentara izazvala je Butterworthova odluka da uloge dvojice Sofijinih “nestašnih” rođaka - Alekseja i Jurija - da dvojicu Francuza, Vincentu Casselu i Matthieuu Kassovitzu. U Shakespeareovo vrijeme muškarci su glumili ženske uloge, a u vrijeme Ala Jolsona bijelci crnačke. Čini se da na početku 21. stoljeća takvu “povlasticu” da drugi govore njihov glas imaju samo istočnjaci. Ruskinju u “Birthday Girl” tako glumi Australka, njene sunarodnjake dva Francuza, a ruski urbani zvuk fingiraju Zagrepčani. Ali, i Islanđanka Bjork u “Dancer in the Dark” glumi Čehinju, pa nas to ne živcira. Ne bi živciralo ni u “Birthday Girl” kad cijela ta zapadna simulacija Istoka ne bi bila ukorijenjena i u naraciji: Sofija, Jurij i Aleksej nemaju nikakav svoj život, oni govore, ponašaju se, djeluju i kreću se po stereotipima u kojima Zapad imaginira Istok. Zanimljivo je da je dio britanske kritike ogulio kožu Butterworthu tvrdnjom da je njegov prikaz ljupke engleske suburbije klišeiziran. Sličnu prevlast cementiranih klišea kad su u pitanju Rusi nije percipirala.

“Birthday Girl” braće Butterworth perolaki je i prilično plitak film. Istini za volju, treba priznati da je zabavan, da ga se lako gleda i da su Nicole Kidman i Ben Chaplin odlični. Tipično za britansku post-full-monty filmsku scenu, i “Birthday Girl” je dinamičan, superiorno napravljen i odlično glumljen, ali u osnovi shematičniji i plići od holivudskog mainstreama slične vrste.