Warner Bros.
109 min
2003.

Recenzija: TERMINATOR 3: POBUNA MAŠINA / Terminator 3: Rise of the Machines

Recenzija: TERMINATOR 3: POBUNA MAŠINA / Terminator 3: Rise of the Machines TERMINATOR 3: POBUNA MAŠINA
(Terminator 3: Rise of the Machines)

Prošlo je gotovo deset godina otkako je tada još mali John Connor zajedno sa sada pokojnom majkom i Terminatorom T-800 spriječio dolazak Sudnjeg dana i početak rata između strojeva i ljudi. Connor je sada stariji, ima 22 godine te živi, kako on kaže, "izvan društva", bez adrese, bez telefona i svih drugih stvari pomoću kojih bi ga netko mogao pronaći. Ne postoji apsolutno nikakva dokumentacija o njegovom životu, te ga Skynet u budućnosti ne može pronaći. No, iz budućnosti ipak dolazi T-X, najsofisticiraniji stroj za ubijanje koji je Skynet dosada stvorio.

TERMINATOR 3: POBUNA MAŠINA / Terminator 3: Rise of the Machines

Ona je eksponencijalno snažnija, opasnija i destruktivnija od svih Terminatora prije nje. No, ovaj put Connor nije jedina meta. Na listi se nalazi još nekoliko imena koja su iznimno važna za ishod rata između ljudi i strojeva. Jedno od imena sa liste je i veterinarka Kate Brewster, buduća žena Johna Connora. Za T-X-om dolazi i T-800, kako bi zaštitio Kate i Johna, koji sasvim slučajno nalete jedno na drugo. Njih dvoje ubrzo shvate da ih samo tri sata dijele od kraja svijeta, te uz pomoć svog zaštitnika, odluče još jednom spriječiti Sudnji dan, no da li će uspjeti u tako kratkom vremenu sa opasnom Terminatoricom za vratom?

Radnja trećeg nastavka je gotovo identična prethodnicima, i ne donosi gotovo ništa novo, a upravo to je najveća mana filma, jer je bilo mnogo štofa za "novosti".

Nakon izvrsnog originala i još boljeg nastavka, kojeg mnogi filmofili, kao što rekoh u recenziji dvojke , smatraju jednim od najboljih akcijskih filmova svih vremena, ovim nastavkom su gotovo svi bili razočarani i smatrali su ga potpuno nepotrebnim. Zapravo, film je naišao na negativne kritike i prije nego što je uopće bio snimljen ponajviše jer u redateljskoj stolici nije sjedio začetnik James Cameron, koji je odbio ponudu da režira film uz izjavu da je on rekao sve što je imao reći o toj priči u prethodna dva filma. U to se vrijeme još i Arnie natjecao za mjesto guvernera Kalifornije, pa su neki išli i tako daleko da su nazvali film jednim dugačkim predizbornim spotom koji će Arnieju poslužiti u njegovoj kampanji. Osobno sam naveliko iščekivao treći nastavak, i zbilja sam bio presretan kada sam prvi puta vidio trailer, a kada se film pojavio u kinima, doslovno sam trčao na prvu predstavu.

Istina, "Terminator 3: Rise of the Machines" se ne može mjeriti sa kultnim originalom i nastavkom, no nije ni ispao totalna katastrofa. "T3" je solidan akcijski film koji je kvalitetom malo iznad uobičajenog prosjeka koji nam se danas nudi. Doduše, drugačiji je od svojih prethodnika i ničim se nije pretjerano istaknuo, ali zato savršeno zaokružuje priču oko Sudnjeg dana i propasti svijeta u jednu smislenu cjelinu. Zato smatram da ima svoju svrhu, koju je i ispunio. Što pod time mislim? Naime dvojka je imala svojevrsni happy end, smak svijeta je spriječen i svi ćemo živjeti mirno i sretno. No, ako malo bolje razmislimo, to zapravo nema smisla. Ako je sudnji dan spriječen, onda se ne bi uopće trebali dogoditi prethodni događaji iz originala i drugog nastavka, Terminatori ne bi smjeli postojati, a ipak su tu. Dakle, zaključak je da do Sudnjeg dana ipak mora doći, samo je pitanje kada i na koji način. S druge strane, priča i jest najveći nedostatak ovog filma. Umjesto da nam objasne kako je do Sudnjeg dana došlo (kako je npr. Cyberdyne došao do tehnologije koja je uništena u prethodniku) scenaristi su to objasnili jednostavnim zaključkom "Sudnji dan je neizbježan", bez ikakvih dubljih objašnjavanja. Uz to su u cijelu priču uz Connora dodali nekoliko novih likova koji navodno imaju veliki utjecaj na ishod rata, a o kojima nije bilo niti riječi u prethodna dva filma. Uz to nisu baš opravdali ni sam podnaslov "Rise of the Machines"; osobno sam očekivao da će više prikazivati taj rat u budućnosti, a nisu prikazali ništa više nego i u prethodnicima. Zapravo, ovaj nastavak se trebao zvati "Judgment Day", jer ovdje zbilja i dođe do Sudnjeg dana.

Problem je i u tome što je ovaj nastavak previše komičan u odnosu na prva dva filma, tj. treći film je žrtva same franšize Terminatora, jer se gotovo sve dosjetke odnose na dosjetke iz prošlog nastavka. I drugi nastavak je bio zabavan, te je imao dosta zabavnih situacija i onelinera, ali totalno nenamjerno. Tu se nije radilo o namjernim gegovima koji su tu da bi nas nasmijali, već o "slučajnim" šalam. Ali ovdje te šale djeluju previše kao parodija, te cijelom filmu fali one mračne atmosfere. Ipak je smak svijeta za par sati, a sve djeluje nekako veselo, a ne kao ozbiljan film. Npr. na početku filma imamo standardnu sekvencu Terminatorovog dolaska i traženja odjeće. Za razliku od prethodnika, ovdje je ta sekvenca pretjerano smiješna. Terminator upada na muški striptiz, te uz nekoliko zabavnih onelinera nabavlja sebi odjeću od stripera, te izlazi van uz pratnju pjesme "Macho Man", i kao dodatak tome stavlja nekakve gay naočale na lice, da bih odmah potom bacio na pod i zdrobio nogom. OK, ta scena je smiješna, ali i nepotrebna, ipak je on stroj, kako on može znati da li te naočale njemu stoje dobro ili loše?! Činjenica je da je ta scena tu samo da bi nas namjerno nasmijala. Tu je i štos sa Dr. Peterom Silbermanom, kojeg glumi Earl Boen, inače jedini lik koji se uz Arnieja pojavljuje u sva tri filma. Zašto je on tu? Samo radi gega. Da bi se mi nasmijali kad on pobjegne nakon što vidi Arnieja. Takvih detalja i propusta u priči ima podosta, ali potrajalo bi da ih sad sve nabrajam, pa neću.

Iako ovaj film ima najviše nedostataka, ima i svojih vrlina, dosta dobre akcijske scene, izvrsne specijalne efekte (za koje je opet zaslužna kompanija Industrial Light and Magic) te solidnu glumu. Režija je isto na razini zadatka. Jonathan Mostow je dostojno zamijenio "kralja svijeta" Jamesa Camerona, iako mu u cjelini fali onaj Cameronov osjećaj za likove, za balans između zabave i ozbiljnosti. Mostow je inače po meni dobar redatelj, i zna napraviti dobar i napet film. To je dokazao sa odličnim filmovima "U-571" i "Breakdown", no ovdje je nekako kiksao po pitanju stvaranja napetosti. Akcijske scene su odlično režirane, specijalni efekti su također izvrsni, ali zapravo ništa manje nisam ni očekivao do filma koji je koštao 185 milijuna $, No, te zbilja spektakularne akcijske scene nisu tako upečatljive kao one u prethodnim filmovima, nemaju nikakav viši smisao u priči osim pukog razbijanja. Arnie ponovno juri na motoru, uništava grad, razvaljuje Termninatoricu, rešeta po policajcima iz ogromne rotirke... Sve to lijepo izgleda, a tu su i zabavni onlineri, doduše u nešto izmijenjenom obliku (npr. umjesto kultne "I'll be back" imamo "She'll be back" i "I'm Back"), te je zbilja lijepo još jednom vidjeti Arnieja u akciji, onako kako smo ga navikli vidjeti nekad davno. Posebice jer mu se prethodno zaredalo nekoliko lošijih filmova. Ali, onog WOW efekta jednostavno više nema.

Arnold Schwarzeneger je kao i prije dobar u ulozi Terminatora, samo što je malo više zabavniji. Možda čak i malo previše. No ne može se reći da mu ta uloga ne stoji. Zanimljivo, Arnie je godinama odbijao snimiti "Terminatora 3" bez redatelja Jamesa Camerona. Pokušavao ga je nagovoriti nekoliko puta da se on prihvati režije trećeg nastavka, ali bezuspješno. No nakon što mu je Cameron dao svoj blagoslov, uz savjet da od producenata izmuze što više novaca za ulogu, Arnie je pristao reprizirati ulogu koja ga je proslavila, i naravno poslušao Cameronov savjet, te za svoj nastup u ovom filmu zatražio, ali i dobio 35 milijuna $, što je najveća cifra koju je neki glumac dobio za svoju ulogu. Barem za sada.

Kristanna Loken je svoju rolu ženskog terminatora, T-X, odradila solidno, no nije bila ni približno prijeteća, zastrašujuća i opaka kao izvrsni Robert Patrick u prošlom nastavku ili pak Arnie u originalu, iako donekle funkcionira na ekranu kao neuništivi stroj. Možda bi ipak bilo bolje da je u toj ulozi nastupala Joanie Laurer, div od žene, inače profesionalna hrvačica, koju je Arnie originalno želio vidjeti u toj ulozi. Kristianna djeluje previše krhko na ekranu i imamo osjećaj kao da će ju Arnie zdrobiti ako ju primi u ruke (iako ga dobro namlati u filmu). Očito je da su producenti "pucali" na mlađu publiku, tj. tinejdžere pa su u toj ulozi htjeli nekog ženstvenijeg.

Isto tako, osobno bih radije vidio ponovno "nafiksanog" Edwarda Furlonga u ulozi Johna Connora nego solidnog, ali ipak nedovoljno uvjerljivog Nicka Stahla. Nekako mi je bio previše zbunjen za budućeg vođu ljudske rase u ratu protiv strojeva. Claire Danes je u ulozi Kate Brewster, buduće žene Johna Connora, svojom izvedbom najsličnija onoj Linde Hamilton iz originala. S početka zbunjena i malo uplašena, ali prema kraju sve više ratobornija.

Inače, u prvom scenariju trebao se pojaviti i lik Sarah Connor, te su producenti ponudili Lindi Hamilton da reprizira tu ulogu, no ona ju je odbila, jer je njezin lik trebao poginuti u sceni na groblju. Navodno je svoju ulogu detektiva Vukovicha iz originala trebao reprizirati i Lance Henriksen (iako ne kužim kako bi to bilo moguće, jer ako se ne varam, on pogine u tom filmu).

Kao što spomenuh već ranije, budžet ovog filma iznosio je oko 185 milijuna $ (iako se negdje navodi da je cifra narasla čak do 200 milijuna), te je, baš kao i prethodni nastavak, bio najskuplji film u povijesti, barem 2003. godine. Čak je i sam Arnie iz svog džepa izdvojio 6 milijuna $ kako bi snimili spektakularni scenu potjere koja je uključivala rušenje zgrade kranom. Film je na kraju zaradio solidnih, ali za producente ipak razočaravajućih 150 milijuna $ u Americi, te 427 milijuna $ u ostatku svijeta, što nije loše, s obzirom na loše kritike i loš prijem filma kod publike. A u planu je i četvrti nastavak koji bi se trebao pojaviti 2009. godine, za sada nazvan jednostavno "Terminator 4", iako će nesumnjivo dobiti svoj podnaslov. Radnja tog nastavka će se odvijati u budućnosti, i bavit će se samim ratom između strojeva i ljudi, a glavni lik bi trebao biti John Connor. Kao mogući kandidat za tu ulogu se ponovno spominje Edward Furlong . Također se spominje da će se u manjoj cameo ulozi pojaviti i Arnie, no detalji oko toga još nisu poznati. Osobno bih radije volio da ostanu na trojki, jer ne vidim smisao prikazivanja tog rata kad gotovo sve znao o njemu.

Trivije radi valja spomenuti i to kako je režija ovog nastavka nakon Cameronovog odbijanja prvotno ponuđena velikanima poput Ang Leeja, Ridleyja Scotta i Johna McTiernana, a tek onda Mostowu. Bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi film izgledao da se jedan od njih prihvatio tog posla. Iako, tko zna, uz ovako slab scenarij, možda ni oni ne bi uspjeli napraviti bolji film. Isto tako, neke od glumica koje su bile u opticaju za ulogu T-X su bile Carrie-Anne Moss, Peta Wilson i Jeri Ryan. Osobno mislim da bi bilo koja od njih bila mnogo bolji izbor za tu ulogu od Kristianne, jer sve djeluju mnogo žilavije i opakije od nje.

Što se DVD izdanja tiče, zanimljivo je to da, iako je ovo najlošiji film od sva tri Terminator filma, ovaj u nas ima najbolje DVD izdanje. Radi se o dvostrukom DVD izdanju sa pregršt izvrsnih dodataka kao što su audio komentari glumačke i filmske ekipe, izbačene scene i neuspjele scene, dokumentarci o specijalnim efektima, te općenito o stvaranju cjelokupnog filma, glazbeni spot, galerije fotografija te trailer za film i video igru. Tu je naravno i naš hrvatski titl. Dakle, ako želite ovaj film imati u svojoj kućnoj DVD kolekciji nema potrebe da ga naručujete izvana kao recimo prethodna dva, već ga možete bez problema uzeti i kod nas.

Sve u svemu, "Terminator 3: Rise of the Machines" drugačiji i inferiorniji nastavak naspram svojih prethodnika, ali nikako loš i katastrofalan. Naravno da je mogao biti mnogo, mnogo bolji. Da su se malo više potrudili oko scenarija i da nisu toliko inzistirali na šalama koje se temelje na prethodnim kultnim rečenicama ili sekvencama, bio bi vjerojatno izvrstan. Ovako je tek dobar akcić i Arniejev oproštaj do fanova.

Film u cjelini zaslužuje jednu prosječnu ocjenu, negdje oko 2,5 do 3, jer se ni po čem posebno ne ističe. No, što zbog sentimentalnih razloga, što zbog činjenice da smisleno zaokružuje tu priču (iako uz mnoštvo nedostataka), te da mi se uvelike svidio kraj i da sam zbilja uživao još jednom, a vjerojatno i posljednji put gledati Arnieja na djelu - ne može se reći da nije otišao sa stilom, jer sumnjam da će se on više vratiti glumi, barem ne nekim tako velikim filmom - dat ću mu 3,5 kokice, iako vjerojatno nikada neće steći kultni status kao prethodnici.

« povratak Ivica Pustički