Mel Gibson, Tina Turner, Bruce Spence, Angelo Rosito, Paul Larsson, Frank Thring, Adam Cockburn
107 min
1985.

Recenzija: POBJESNJELI MAX 3: THUNDERDOME / Mad Max Beyond Thunderdome

Recenzija: POBJESNJELI MAX 3: THUNDERDOME / Mad Max Beyond Thunderdome POBJESNJELI MAX 3: THUNDERDOME
(Mad Max Beyond Thunderdome)

Nakon što mu usred pustinje nepoznata osoba na prepad ukrade vozilo, Maxa trag odvede u post-apokaliptični grad Bartertown, gdje vrijede zakoni, poštuju se pravila i cvate trgovina. Nakon što ugleda svoje vozilo na rasprodaji poželi razgovarati sa glavešinom tog grada kako bi povratio svoju imovinu, ali da bi mogao ući u centar grada mora imati nešto za razmjenu. Max nema ništa osim svojih vještina, te ponudi upravo to. Nadležni se zainteresiraju za njegovu ponudu te ga odvedu glavnoj osobi, Aunty Entity. Nakon što ga ona "testira" tako što na njega "pusti" svoje ljude koje on uspješno savlada, uvjeri se da bi joj on zbilja mogao biti od koristi.

POBJESNJELI MAX 3: THUNDERDOME / Mad Max Beyond Thunderdome

Naime, Aunty ima jedan veliki problem. Iako je na prvi pogled ona ta koja vodi grad, ispostavi se da nije u potpunosti tako. Gradom naime upravlja tandem Master-Blaster koji žive u podzemlju, gdje proizvode električnu energiju iz svinjskih govana kojom opskrbljuje grad i tako ucjenjuje Aunty. Master je mozak, ali ujedno i patuljak dok je Blaster mišić i ujedno mrcina od čovjeka, te je zbog njega Master nedodirljiv. Ono što Max mora učiniti je ubiti Blastera, i ako u tome uspije dobit će vozilo, gorivo i sve svoje stvari natrag. Problem je jedino u tome što ga mora pobijediti u poštenoj borbi do smrti u Thunderdomeu, gladijatorskoj areni gdje vrijedi samo jedno pravilo: "dva čovjeka ulaze, jedan izlazi". Max naravno pristane te izazove Blastera na borbu optuživši ga da mu je ukrao vozilo. Nakon naporne borbe Aunty optuži Maxa za kršenje pravila te ga osudi na kolo sudbine. Kolo "odluči" da ga se protjera u pustinju, i to na konju, sa užasno glupom maskom na glavi. Tako Max nakon lunjanja po pustinji, na kraju svojih snaga se napokon sruši i tu ga pronalazi skupina djece.

"Mad Max" trilogija je veoma slična svojom kvalitetom i poviješću već spominjanoj "Terminator" trilogiji. Naime, prvi film je koštao siću, prošao vrlo dobro, premetnuo se u kultni hit i napravio revoluciju. Drugi film je koštao malo više, prošao odlično, dapače fenomenalno i premašio original, a treći... treći je samo prošao, i to jedva, a bio je najskuplji u cijeloj trilogiji - 12 milijuna australskih dolara.

Kao i prethodni nastavak, ovaj film se je također razlikovao i od originala, ali i od nastavka. Budućnost je sada izgledala malo mirnije nego u dvojci ali još uvijek dovoljno divlje da ju ne možemo usporediti sa onom iz originala. Treći film zapravo oslikava izgradnju novog (post-apokaliptičnog) društva, uspostavljena je trgovina, zakoni koji se moraju poštivati, iako je to još uvijek divlje društvo u kojem preživljavaju samo najjači i najsnalažljiviji. Ali nakon izvrsnog i kultnog "Road Warriora" bio je iznimno razočaravajući, što ga po mom mišljenju čini najgorim i najslabijim filmom u "Mad Max" trilogiji.

"Mad Max Beyond Thunderdome" je imao zanimljiv i intrigantan početak koji je dosta podsjećao na zaplet kultnog spaghetti westerna "A Fistful of Dollars", ali i na zaplet prethodnika "Mad Maxa 2". Ovaj put dugokosi Max dolazi u post-apokaliptični, prašnjavi gradić Bartertown prepun raznoraznih freakova gdje u zamjenu za vozilo, gorivo i oružje koje mu je ukradeno nudi svoje usluge, te tu imamo zanimljivu "namještenu" borbu do smrti u Thunderdomu, prijevaru, te malo bauljanja na konju po pustinji itd., ali ni traga onim adrenalinskim jurnjavama iz originala i drugog nastavka. Toga je bilo nešto malo tek pred sam kraj filma, a i to je bilo prilično slabo izvedeno. A još k tome negdje na sredini odjednom je film postao egzistencijalna drama, a Max kao lik iz usamljenog anti-junaka, čuvar i dadilja "nezbrinute" djece na koju naleti usred pustinje, te je cijeloj priči dodana jedna dublja, mitska pozadina kojoj tu nikako nije bilo mjesta. Da ni ne spominjem kako je prema kraju priča postala pomalo nejasna, prepuna neodgovorenih pitanja.

Ovaj nastavak je dokazao da se je serijal već pomalo izlizao i ostao bez novih ideja, te je postao loša imitacija već prije viđenog. "Mad Max 3" u cjelini djeluje kao loša kopija drugog nastavka sličnog početka i gotovo identičnog kraja. Samo finale filma djeluje kao blijeda kopija jurnjave iz dvojke. Kamion je ovaj puta zamijenjen vlakom, a cijela jurnjava je bez imalo uzbuđenja, adrenalinske napetosti kao i neke spektakularnosti i nasilja - nitko od glavnih likova ne pogine, pa čak nitko od negativaca.

Ton i žestina nasilja su ublaženi u odnosu na prethodnike, u priču je ubačena gomila dječurlije, tu je i naslovna pjesma Tine Turner (zapravo dvije pjesme) te je očito da su producenti ciljali na širu, a ujedno i mlađu publiku kako bi film zaradio što više jer ovaj film jedino djeca mogu shvatiti ozbiljno, tj., dobro se zabaviti gledajući ga. Također i negativci su ublaženi, neuvjerljivi, pa čak i karikaturalni. Tina Turner je totalno neuvjerljiva kao negativka, posebice u usporedbi sa prethodnicima, zastrašujućim Toecutterom iz originala te ogromnim i još strašnijim Humungusom iz prethodnog nastavka. A da ne spominjem njezinog glavnog pomagača Ironbara (kojeg glumi nepoznati Angry Anderson), koji kao da je ispao iz nekog crtanog filma tipa "Kojot i ptica trkačica". Tip preživi pad sa mosta, eksploziju auta i još nekoliko totalno glupih situacija i stalno se vraća i vraća, te u usporedbi sa psihotičnim i ludim Wezom iz prethodnika koji je djelovao zastrašujuće na ekranu, djeluje kao nekakav iritantni idiot koji zbilja živcira svojom pojavom, a ne zastrašuje kao što bi trebao.

Cijeli film je također lišen one odlične mračne atmosfere koja je krasila prva dva filma, te je kao što rekoh, više namijenjen djeci iako je vizualni identitet doduše ostao isti. Uostalom predikat R koji je "krasio" prva dva filma je ovaj put zamijenjen sa PG-13 što govori dovoljno samo za sebe.

I Mel Gibson je ovaj puta nešto malo komičniji i opušteniji u svojoj izvedbi te nije više onako ozbiljan kao prije, a Max je iz opakog, mračnog i šutljivog anti-junaka, lešinara koji misli samo na sebe postao zabavan junak koji nije imun na humor što ga kao čini "simpatičnijim" i pristupačnijim široj publici te je u ovom filmu bio sve samo ne 'pobjesnjeli'. U jednoj sceni negdje s početka filma on dolazi u grad te na zahtjev da ostavi oružje na ulazu on izvadi hrpu oružja, pištolje, noževe, samostrijel... dakle, mnogo, mnogo više nego što čovjek može nositi... A zašto? Zbog štosa! Također u filmu glumi opet i Bruce Spence, te opet glumi pilota kao i u prethodniku, ali je problem u tome što on očito glumi drugi lik jer kada se on i Max napokon susretnu na pred kraj filma oni se uopće ne prepoznaju, što nema nikakvog smisla. Mislim zašto bi isti glumac glumio drugi lik?!? Malo je glupo angažirati istog glumca da glumi sličan lik ali ne i isti. Ili se pak prepoznaju ali nam to nije posebno naglašeno... Ne znam, to mi vjerojatno nikada neće biti potpuno jasno?!

Millerova režija je ovaj put mlaka, fali joj uzbuđenja i brzog ritma iz prethodnika, a ništa svemu tome nije pomoglo ni to što mu je ko-redatelj bio George Ogilvie. Dapače, smatram da je upravo to odmoglo filmu jer je u biti Ogilvie napravio veći dio posla, a ne Miller, što je vjerojatno i glavni razlog za tako slab finalni dojam filma. Naime, neposredno pred početak snimanja filma, za vrijeme traženja podobnih lokacija za snimanje u helikopterskoj nesreći je poginuo Byron Kennedy, Millerov prijatelj, produkcijski partner, scenarist i općenito čovjek s kojim je on započeo cijelu tu priču još i prije 1979. godine. Miller je naravno bio shrvan njegovom smrću i želio je uopće odustati od režije ovog filma, no nakon razgovora s producentima je ipak pristao režirati, ali samo akcijske sekvence, no očito je i vidljivo je da Miller jednostavno nije "upregnuo" čitavog sebe u cijeli projekt. No, ne možemo mu to ni zamjeriti.

Unatoč tome što je "Beyond Thunderdome" uvjerljivo najlošiji film u cijeloj "Mad Max" trilogiji, ujedno je i najuspješniji što se zarade tiče. Dakle, producenti su uspjeli u svom naumu, a to je zaraditi brdo novca. Film je zaradio 36 milijuna dolara u Australiji te preko 100 milijuna dolara u ostatku svijeta, a Gibson je već bio velika internacionalna zvijezda. I to prije nego što je uopće snimio prvi film iz još jedne njegove poznate akcijske franšize po kojoj ga pamtimo - "Leathal Weapon".

Par godina se spominjalo moguće snimanje i četvrtog nastavaka kojeg je ponovno trebao režirati George Miller. Neko vrijeme je i Gibson bio u opticaju da ponovno reprizira ulogu koja ga je proslavila ali je odustao. Godine su ipak učinile svoje, on je ostario te se okrenuo drugačijim (redateljskim) projektima kao što su veoma uspješni "Pasija" i "Apocalypto". Onda su se kao mogući Maxovi spominjali između ostaloga Hugh Jackman i Russell Crowe kao i još neka imena, te se četvrti film radnog naslova "Mad Max 4: Fury Road" trebao pojaviti pred svjetskom publikom 2008. godine ali na svu sreću odustalo se od toga. Da li će se u skoroj budućnosti pored tolikog trenda oživljavanja starih franšiza (Indiana Jones 4, Die Hard 4, Rambo 4 itd.) netko opet dohvatiti i Mad Maxa, vidjet ćemo.

Domaće DVD izdanje ovog filma je kao i u slučaju prethodna dva filma "imuno" na bilo kakve dodatke. No zato su tu engleski Dolby Digital 5.1 zvuk, hrvatski podnaslovi te widescreen 16:9 slika. Naše izdanje se razlikuje od većine vanjskih samo po tome što vanjska izdanja imaju trailer filma, a poneka i produkcijske bilješke. Dakle ukoliko želite imati sva tri filma u kućnoj vidoeteci u originalnom izdanju, nećete pogriješiti ukoliko ga nabavite i kod nas.

Sve u svemu, finalni dojam je da su nam autori htjeli isporučiti malo drugačiji film sa malo dubljom pričom, o jednom novom društvu, o novoj civilizaciji, ali ujedno i malo zabavniji, opušteniji, sa manje nasilja i više humora u čemu su djelomično i uspjeli. Ali su tako izgubili na uzbudljivosti i kvaliteti filma jer to jednostavno nije više bio onaj "Pobješnjeli Max" već "Pripitomljeni Max". Na kraju od cjeline valja svakako izdvojiti borbu u Thunderdomeu, nekoliko dobrih štoseva, kao i naslovnu pjesmu Tine Turner "We don't need another hero" koja je svojedobno bila veliki hit, no to ipak nije dovoljno da bi smo ga proglasili i dobrim, a kamoli nešto više.