VijestiNajaveRecenzijeSound Of VisionKolumneSpecialForumImpressumSearchFAQ
infobox: VODA (Water)

Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5
HRVATSKI NASLOV:
VODA
NASLOV ORIGINALA:
Water
REŽIJA:
Deepa Mehta
SCENARIJ:
Anurag Kashyap, Deepa Mehta
GLAVNE ULOGE:
Sarala, Seema Biswas, John Abraham, Lisa Ray, Rishma Malik
ŽANR:
Drama / Romansa
PRODUKCIJA:
Deepa Mehta Films, Canadian Television Fund, Harold Greenberg Fund, Astral Media, Super Ecran, The Movie Network, Echo Lake Entertainment, Telefilm Canada, Noble Nomad Pictures Ltd.
DISTRIBUCIJA:
Discovery Film&Video
TRAJANJE:
117 min
GODINA:
2007
IZDANJE:
vhs
KOMENTARI:

Još nema komentara na ovu recenziju

Trenutno niste ulogirani pa ne možete ni dodavati komentare
« povratak
Recenzija: VODA / Water

Recenzija: VODA / Water VODA
(Water)

Godina je 1938, kolonijalna Indija na prekretnici je političkih zbivanja koja državu tresu do same srži tradicionalizma. Moć Mahatme Gandija raste. U žiži zbivanja je djevojčica Chuyia kroz čiji život pratimo priču o sudbini indijskih udovica. Chuyia je udana još kao mala, toliko davno da se svadbe niti ne sjeća, no živi s roditeljima dok ne stekne punoljetnost kad će otići kod supruga. Napunivši osam godina, Chuyia ostaje udovica, što po tradiciji ne nudi velik izbor. Može biti kremirana skupa sa suprugom, ili se povući u askezu i ostatak života provesti u molitvi. Roditelji Chuyu odvode u ašram znan kao kuća udovica.
VODA / Water

U kući živi još 14 udovica kojima upravlja debela i bahata starica Madhumati. Njezin jedini prijatelj je Gulabi, hermafroditni kastrat koji Madhumati opskrbljuje opijumom i svježim tračevima s ulice. Osim toga, Gulabi pomaže nadstojnici Madhumati kako bi prostituirala predivnu udovicu Kalyani zahvaljujući čemu kuća udovica i opstaje jer im je to jedini izvor prihoda. To je ujedno i razlog zbog kojeg predivna Kalyani jedina nije obrijane glave, i zašto jednom tjedno s eunuhom Gulabijem čamcem prelazi svetu rijeku i odlazi kod bogatog mecene.
Ponosna Shakuntala je jedina kojoj stara Madhumati ne može zapovijedati. Ona je udovica srednje dobi iz brahmanske kaste, oštroumna, karakterna i produhovljena žena, tiha je i rezervirana, predana svojoj karmičkoj sudbini udovice. U Shakuntali se s vremenom pojavljuje dvojba u kojoj se bore tradicionalizam koji je dodijelio sudbinu nedostojnu živog bića, i strah od eventualnog rušenja takvoga načina života. Njezina dvojba potaknuta je dolaskom male Chuyie u kuću. Chuyia ne razumije zakon karme, ne poštuje autoritet bezdušne Madhumati i sve što želi jest povratak svojoj kući i roditeljima. Shakuntala stoga sve više propitkuje ispravnost tradicije koja je za razliku od muškaraca udovaca, žene u istoj poziciji stavila na dno društvene ljestvice.

Kroz život udovica provlači se rast Gandijeve snage, potlačeni Indijci rado slušaju svetog čovjeka koji svojim primjerom pokazuje kako bi svaki čovjek trebao imati pravo na sreću, čak i udovice koje je društvo odbacilo i izoliralo od svih ostalih društvenih i socijalnih zbivanja. Uvjetovane dolaskom novih vjetrova i Chuyinom nevinošću koje su odavno u sebi zakopale, predana Shakuntala i prelijepa Kalyani vođene su istim mislima i željom za nastavkom normalnog života.

Lijepa Kalyani jednog dana slučajno upoznaje studenta prava Narayana i među njima se javlja obostrana privlačnost, usprkos tome što bi Narayan po zakonu trebao ignorirati jednu udovicu, jer se čak i razgovor s njom bilježi kao grijeh, Narayan iznalazi način za susrete s Kalyani gdje joj se otvara i nudi joj brak. Takav potez ravan je skandalu tradicionalne Indije, no Narayan se uzda u podršku svog liberalnog oca i njegov društveni utjecaj, a potpomognut novim strujama koje Gandi širi državom. U kući udovica nastaje kaos. Ne samo što će zla Madhumati Kalyaninom udajom izgubiti izvor prihoda, već će udaja jedne udovice baciti na sve ostale prokletstvo. Madhumati stoga ošiša Kalyani i zatoči je u pritvor, a jedina koja Kalyani daje potporu i mimo svih je oslobađa, je vjeri najpredanija Shakuntala koja konačno ustaje protiv tradicionalizma i oslobađa Kalyani. No staru Madhumati to previše ne zabrinjava jer zna tajnu koja će Kalyani vratiti u kuću udovica i odvratiti od braka.

Na žalost Zapada, ovakvi su filmovi na našem tržištu prava rijetkost. Dominacija Hollywooda toliko je snažna da se naši konzumentski prohtjevi ograničeni isključivo ponudom filmova koji stižu od tuda, a najveća je nesreća što ih prihvaćamo kao mjerilo za kvalitetu naracije i autohtonost prikaza ljudske sudbine. Primjer tome je Costnerov "Ples s vukovima" koji iako progovara o, za Amerikance socijalno osjetljivoj temi, ipak ne može pobjeći od patetike i kupovine emocija u gledatelja, jer konačno, to nije priča ispričana od strane indijanaca, već bijelog čovjeka, ma kako njegove namjere u prikazu bile čiste. "Voda" je priča koja stiže od indijske redateljice Deepe Mehte, žene s mjesta događanja koja vrlo dobro poznaje život tradicionalne Indije iz koje je emigrirala 1973. kad su joj bile 23 godine. Mehtena priča je snažna, na trenutke smirujuća, da bi se u čas okrenula u sirovu drobilicu mesa koja nema milosti prema ženama bez ikakvog razloga odbačenima od društva. "Voda" provocira osjećaje od meditativna blaženstva, preko ljubavi i sklonosti do ljutnje, pa i bijesa. Mehta je stvorila snažnu ilustraciju o procesu duhovnog odrastanja i samospoznaje koja prkosi tradicionalizmu. Što je najbitnije, ovo nije politički film, već film o ženama čija je sudbina okovana uvjetima okružja u kojem žive, a u kojem se prava žene na život profilira vjerskim tradicionalizmom napisanim pred 2000 godina, čije je pravo lice tek ekonomska održivost obitelji.

Voda kao element na koji se film oslanja pročišćava i ispire sve grijehe; bilo da na vas pada kao kiša, bilo da je ispijate ili se kupate u svetoj rijeci, bilo da ste dio nje dok u čamcu plutate površinom. No struja koja oslobađa i koja je nužna u procesu sazrijevanja uzburkane svijesti, ne dolazi iz fizičkog poimanja elementa vode, dolazi iznutra kad nivo emocija dosegne točku neizdržljivosti, kad brane popuštaju, kad bujice provaljuju i ruše sve pred sobom.

Film koji će vas isprati, film koji se lako gleda i teško zaboravlja.
« povratak Zoran Žmirić
Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5Ukupan dojam: 5 / 5
© 2003 popcorn.hr