Recenzija: U DIVLJINI / Into the wild U DIVLJINI

Postoji ushićenje na samotnom žalu

Postoji društvo, gdje nitko ne uznemirava

Uz duboko more, i glazbu u svom huku

Ne volim čovjeka manje, ali Prirodu volim više...

-Lord Byron
U DIVLJINI / Into the wild

1990. godine Christopheru McCandlessu, tada perspektivnom 20 godišnjaku koji je upravo maturirao briše se svaki trag. Njegova avantura biva završena 2 godine kasnije, a već 1996. Jon Krakauer izdaje knjigu "Into the Wild", best-seller o putovanju mladog Christophera. Krajem 2007. u kina je stigao istoimeni film u režiji Sean Penna.
"I now walk into the wild"

Film nas odmah, prkoseći tako kronološkoj fabuli, baca na posljednji stadij Alexander Supertrampova (kako se samoprozvao Christopher) putovanja, dolazak na hladnu Aljasku, gdje ubrzo pronalazi utočište u olupini prastarog, "čarobnog autobusa" koji će postati njegovim domom, mjestom gdje će provesti najsretnije i najočajnije dana svog mladog života.

Nakon uvodnih scena vraćamo se u 1990. na podjelu diploma maturantima Emory Universityja, u Atalanti. Christopher McCandless (Emile Hirsch) je, naizgled, sasvim normalan mladić koji živi san svojih roditelja; završio je fakultet te sad cilja na pravo na Harvardu. Pred njim je blistava i obećavajuća budućnost. Roditelji, otac Walt (William Hurt) te majka Billie (Jena Malone) sretni su zbog sina te ga žele nagraditi novim automobilom što Christopher odlučno odbija. Usiljeni osmjesi i odglumljena sreća na obiteljskim snimkama koje su zabilježile značajne događaje u obitelji poput kupnje novog automobila, majčina svježe isfrizirana kosa te bezlični razgovori i pristojno nepovisivanje tona usred fine večere u skupom restoranu stvari su koje ćete pronaći u svakoj obitelji koja drži do vlastite reputacije, pa tako nisu zaobišle ni ovu.

Christopher je, kako nam priča njegova sestra, mogao pronaći citate iz djela Tolstoja, Londona i ostalih za svaku situaciju što je često i činio. Velik dio filma osim kroz knjigu, gledatelju se priča i kroz komentare Christopherove sestre Carine (Jena Mallone) te njega samog ili kroz pisma koja je sam slao prijateljima koji su mu pomogli tijekom Putovanja. Jednog dana Christopher uništava sve kreditne kartice i osobne dokumente, 24.600.58 dolara namijenjenih Harvardu daje u dobrotvorne svrhe te polazi starim Datsunom kroz beskrajni američki pustinjski krajolik u Potragu za samim sobom. Tu se rastajemo sa Christopherom te nastavljamo s Alexanderom. Brižni roditelji za cijelu priču saznaju nakon 2 mjeseca.

"I'll be better off than I was before"

Alexander je na Putovanju prolazio kroz dobar dio Amerike, od Atlante, Californije, pa preko rijeke Colorado u Mexicu gdje biva uhićen nakon čega opet ilegalno prelazi granicu i vraća se u SAD, u Las Angeles, Las Vegas, Oregon, San Diego i Montanu prije nego je stigao u svoju obećanu zemlju Aljasku. Na putu se zbližuje sa Raineyjem (Brian Dierker) i Janom (Catherine Keener), radi na poljoprivrednom imanju Wayne Westerberga (Vince Vaughn), upoznaje 16-godišnju Tracy (Kristen Stewart) te Ron Franza (Hal Holbrook). Svi su oni, na ovaj ili onaj način, pomogli Alexandera u njegovu naumu, obogatili njegov put kao što je i on obogatio njihove živote, pružao im bezuvjetnju ljubav i poštovanje, hrabrio ih i jednostavno im bio prijatelj. Takve ljude i sami u životu srećete, doduše rijetko, ali nakon svakog susreta s istima imate osjećaj iskorištenog trenutka, zbog takvih ljudi ste i sami bolji.

Neumorni je nomad na Putu pronašao ono što je tražio, iskustvo golog života i apsolutne slobode. Dobio je odgovore na pitanja koja kod mnogih od nas nikada neće biti ni postavljena. Cijenu istih saznat ćete kad pogledate film.

Primarna radnja filma odvija se na Aljasci gdje Alexander živi punim plućima te se u pravilnim intervalima vraća u prošlost na sam put, te nam tako daje svojevrsno pojašnjenje događaja u sadašnjosti kroz zbivanja u prošlosti, iskustva kroz koja je prošao Supertramp.

Film je prepun predivnih citata, kako Supertrampovih, tako i osoba čije je knjige čitao, a sve je protkano nevjerojatnom glazbom koja nenametljivo ozvučuje vizualno iskustvo i atmosferu uzdiže na jednu višu razinu. Za soundtrack je zaslužan karizmatični frontman Pearl Jama Eddie Vedder, koji je, zanimljivo, odsvirao svaki instrument na soundtracku; akustičnu i električnu gitaru, predivno zvonku mandolinu, ponegdje koji klavirski ton ili udaraljku.

I glumci su se uklopili u superlativnost filma maestralno odigravši svoje uloge. Najviše pohvala, dakako, zaslužuje Emile Hirsch, 23 godišnjak kojemu je ovo najveća i najrespektabilnija uloga dosad i bude li nastavio ovim stopama čeka ga velika karijera. Njegova izvedba zaslužuje još više divljenja uzme li se u obzir da je dobar dio filma odglumio sam samcat u kadru, u najiskonskijoj interakciji sa Svijetom. Tako će na neke od vas scena u kojoj Hirsch tepa jabuci koju jede i divi joj se ostaviti dublji dojam nego što bi ostavili mnogi pametno sročeni dijalozi. I da, čovjek je, da bi se snimio završetak filma, izgubio čitavih 20 kilograma.

Što se tiče kamere, kadrovi variraju od širokih planova veličanstvenih američkih pejsaža usklađenih sa Alexanderovom idejom revolucije duha, te bezgraničnosti istoga, dok se prisnost stvara krupnim planovima koji su često snimani i prostom rukom dajući joj jedan dodatni šarm.

"Happines only real when shared"

";Into the Wild"; film je koji, zanima li vas nešto više od praznoglave pucnjave ili atraktivnih specijalnih efekata, jednostavno morate pogledati, jer poruka i ideja koju nosi jednostavno su presnažne da bi ostale neodgledane. Penn je, baš kao i sam Christopher McCandless prije 16 godina, pljunuo u lice licemjernog Zapada, materijalizmu, Američkom snu i načinu života te tradicijama koje su već stoljećima bespogovorno njegovane samo zato jer su tradicije, dok se ljudi idući svojim samotnim putevima gube u prijevodu te ulaze u kazališta Svijeta gdje igraju svoje strogo regulirane uloge pokretane novcem, željom za nadigravanjem prijatelja, brata, oca ili tek pukog prolaznika. Jer, ni najviše nije dovoljno. Zato je ovaj film tu, ščepati će vas za vrat, pritisnuti uza zid, zariti vam nokte u meso, pogledati vas u oči i bijesno se izderati pokazujući na sjever: "Marš! I ne vraćaj se prije nego li pronađeš svoj čarobni autobus!"
« povratak Marin Zdelar