2007
Beowulf
-The Origins of Beowulf -Hero's Journey: The Making of Beowulf -Beasts of Burden: Designing the Creatures of Beowulf -Creating the Ultimate Beowulf -The Art of Beowulf -Deleted Scenes

Recenzija: BEOWULF / Beowulf

Recenzija: BEOWULF / Beowulf BEOWULF
(Beowulf)

„Nešto je trulo u državi Danskoj“ ustvrdio je Shakespeareov Hamlet i ušao u legendu. No, englezi su se ni krivih, ni dužnih danaca dohvatili još stoljećima ranije. „Beowulf“ je drevni engleski ep neznanog autora zapisan između 8. i 11. stoljeća, a usmeno prenošen vjerojatno još mnogo ranije. Ispisan je kroz punih 3183 redaka, a u Engleskoj ima status nacionalnog epa.
BEOWULF / Beowulf

Neil Gaiman i Roger Avary napisali su scenarij po spomenutome epu i prilagodili ga filmu, a za isti se instantno zainteresirao redatelj Robert Zemeckis, mnogima najvjerojatnije najbolje poznat zbog režije Forresta Gumpa za kojega je nagrađen s Oscarom.
Radnja filma smještena je u srednjovjekovnu (507. godina Kristove ere) Dansku, na dvor kralja Hrothgara (Anthony Hopkins) koji je upravo sagradio novu dvoranu za slavlja i ispijanje njegove svjetski poznate medovine i nazvao je Herot. Već za vrijeme prvog slavlja, poludemon Grendel (Crispin Glover) iziritiran bukom slavlja radi pokolj nad opijenim Dancima nakon čega kralj Hrothgar naređuje da se pronađe heroj koji će ubiti Grendela i njegovo kraljevstvo odriješiti prokletstva. Nekoliko mjeseci kasnije na njegov se poziv odaziva Beowulf (Ray Winstone), plavooki blond mišićavac u pratnji svog dozapovjednika Wiglafa (Brendan Gleeson) i posade koji su pripadnici jednog od plemena sjevernih germana s obitavanjem na području današnje Švedske. Kralj Hrothgar ga oduševljeno prima raširenih ruku (poznavao mu je oca) dok ga kraljev dozapovjednik Unferth (John Malkovich) verbalno napada otvoreno sumnjajući u (preuveličane i idealizirane, naravno) legende o njegovim herojskim podvizima. Beowulf namjerno naređuje proslavu svog dolaska kako bi još jednom bukom prizvao Grendela i odmah ga svladao. Beowulf tada zamjećuje kraljevnu Wealthow (Robin Wright Penn), a Hrothgar mu, uz uvjet da ubije Grendela, obećava zlatni Zmajev Rog koji je zapravo kalež namijenjen ispijanju medovine ukrašen likom zmaja sa istaknutom slabom točkom na vratu kroz koju je moguće doći do njegova srca i to je jedini način da ga se ubije. Po završetku gozbe Beowulf zapovijeda svojoj družini da pjeva što glasnije ne bi li privukli Grendelovu pozornost i sa sebe skida svu odjeću i oklop ne bi li bio ravnopravan s Grendelom koji zagriza mamac i dolazi u Herot gdje ga Beowulf nasmrt ozljeđuje. Ovaj se ipak uspije vratiti majci demonu (Angelina Jolie) te joj priopćiti ime čovjeka koji ga je osakatio. Uskoro će Beowulf spoznati pravu (i u filmu ključnu) ulogu poklonjenog mu Zmajeva Roga.

Spomenuti Rog zapravo je središnja, pokretačka figura cijele fabule, artefakt zbog kojeg i najjači pokleknu i tako onemogućuju budućnost budući da se sa svakim pokoljenjem povijest ponavlja u beskonačnost. On je svojevrsna bumerang štafeta koja se prenosi s vladara na vladara koji ga se rješavaju zavedeni obećanjima moći i slave, no on se neprimjetno, kako je i otišao – vraća i donosi stara prokletstva, suočava očeve sa sinovima i slabostima. Bez nekih teškoća, Rog možemo smjestiti i u kontekst stvarne sadašnjosti temeljene na povijesti koja se, zavirimo li u bilo koji udžbenik, neprestano ponavlja tek uz smjenjivanje aktera, nadnevaka i tehnologije. Možemo tako reći da je ljudska narav i tromost tj. nepokazivanje globalne inicijative za promjenom, nematerijalnim napretkom Zmajev Rog „civiliziranog“ (kako mu običavamo tepati) svijeta.

Spomenuti glumci zapravo se osobno ne pojavljuju u filmu osim oblikom lica i glasom jer je film u potpunosti animiran. Na početku je, doduše, bio zamišljen kao igrano-animirani, u stilu prošlogodišnjeg lošeg, ali ipak hita „300“, no zaključeno je da je jeftinije i jednostavnije film snimiti bez živih glumaca što u krajnju ruku ne mora značiti ništa loše, dapače. Film izgleda fantastično, a animaciji se može zamjeriti manjak emocija na licima likova u nekim situacijama što, opet, možemo pripisati izostavljanju glumaca. Osim dvodimenzionalne verzije koja se mogla pogledati u klasičnim kino dvoranama, a odnedavno je dostupna i na DVDu i HD-DVDu, film je primarno snimljen u tri dimenzije, IMAX tehnologijom (objašnjenje koje možete pronaći u najavi za „U2 3D“) čari koje mi u hrvatskoj još neko vrijeme nećemo iskusiti. U pravilu, kritike su pozitivnije za spomenutu verziju u tri dimenzije što je donekle i razumljivo jer je iskustvo gledanja filma u Digital 3D, RealD ili IMAX dvorani mnogo intenzivnije jer gledatelj praktički ima osjećaj prisutnosti u sceni što onda kod većine publike odvraća pozornost od nekih drugih segmenata filma.

No, iako animiran, film nikako nije prilagođen najmlađima (ocijenjen s PG-13 od MPAA-e) zbog obilja nasilja, krvi i golotinje.
Zanimljivo je i pripomenuti da je ovo druga filmska ekranizacija epa u Beowulfu. Led je, naime, probio „Beowulf“ godine 1999. u režiji Grahama Bakera i s Christopher Lambertom u glavnoj ulozi. Pokopan je od strane publike i kritike, a od nove se ekranizacije razlikuje po tome što je smješten u trashy SF okružje, tj. nekakav srednji vijek s futurističkom tehnologijom.

Negativan aspekt filma čini već spomenuti nedostatak CGI animiranosti likova tj. njihovih emocija koje nisu došle do dovoljnog izražaja da na gledatelja ostave određeni utisak i povežu se s njim. A preko toga je teško prijeći, za razliku od recimo, neuvjerljive animacije kretanja konja. Druga stvar su neke nejasnoće u samom scenariju zbog čega će vam i nakon odgledanog filma ostati mnoge nerazjašnjene stvari, a scenaristima se zamjera i priličan odmak od originalnog epa. No kao što je slučaj za gotovo svaki film, neki od vas će biti oduševljeni, neki tek zadovoljni ili ravnodušni, a neki će ga smatrati zadnjim smećem. Moja malenkost nije mnogo očekivala od filma s obzirom da je na IMDBu ocijenjen sa prilično blijedih 6.8/10 pa je ostala ugodno iznenađena istim.

A film će, zahvaljujući Zmajevom Rogu, došavši do kraja stići na vlastiti - početak.
« povratak Marin Zdelar