157 min
2007
American Gangster

Recenzija: AMERIČKI GANGSTER / American Gangster

Recenzija: AMERIČKI GANGSTER / American Gangster AMERIČKI GANGSTER
(American Gangster)

Sedamdesetih godina 20. stoljeća Frank Lucas, neobrazovani vozač postao je prvi uvoznik heroina za područje New Yorka. Iskoristivši vijetnamski rat da izravno od proizvođača, daleko jeftinije od konkurencije nabavlja daleko kvalitetniji heroin omogućilo mu je da postane dio tadašnje elite.  Na drugoj strani Richie Roberts, pošteni policajac sa zadatkom.

AMERIČKI GANGSTER / American Gangster

U prvoj suradnji nakon 1995. godine i filma «Virtuosity», Russell Crowe i Denzel Washington odradili su svoj posao na potpuno očekivanoj visokoj razini kakva se i očekuje od dobitnika Oscara, no bez razloga za neke posebne komplimente iako su oni ti koji uglavnom nose film. Također Oscarovac, Cuba Gooding Jr., te Britanac u hollywoodskom usponu Chiwetel Ejiofor uz dvojicu glavnih likova i ne dolaze do izražaja pa niti nisu bili u prilici pokazali svoj talent, što je unatoč manjoj ulozi učinio odlični Armand Assante.

Ridley Scott još jednom se je pokazao kao redatelj konstantne kvalitete, te isporučio film koji bez sumnje spada u sam vrh redateljeve filmografije, rame uz rame sa «Gladijatorom», «Padom crnog jastreba» i sl. Veliko priznanje ipak treba odati scenaristu Stevenu Zaillianu koji je scenarij napisao prema priči «The Return of Superfly» objavljenoj u «New York Magazinu». Autor priče koje je nedavno doživjela reizdanje pod nazivom «American Gangster» je Mark Jacobsona, sadašnji član uredništva spomenutog magazina. Ipak Zaillian je taj koji je priču pretvorio u jedno od najboljih scenarističkih ostvarenja prošle godine. Njegov je rad možda trebao biti barem nominiran za nagradu Oscar kojom je scenarist već nagrađen za svoj rad na Spielbergovoj «Schindlerovoj listi».

Prava na adaptaciju priče u scenarij Universal je otkupio još 2000. godine, te je  Steven Zaillian još 2002. scenarij nudio Ridleyu Scottu koji je izrazio želju da iz scenarija snimi čak dva filma. No, Scott tada nije krenuo u realizaciju projekta već su započeti pregovori sa drugim redateljima, najprije Brian De Palma, a kasnije je projekt preuzeo Antoine Fuqua u trenutku kada je film već gotovo trebao biti u produkciji. Sve to polako, ali sigurno odgodilo je planirani izlazak filmu iz 2005. u tada neodređenu godinu, te napumpalo budžet filma na gotovo 100 milijuna dolara.

U tome trenutku otkazivanje projekta koji je već bio odobren i gotovo u produkciji stajalo bi Universal gotovo 30 milijuna dolara od čega bi većina bila isplaćena Denzelu Washingtonu koji je na projekt došao u isto vrijeme kada i Fuqua koji je pak do kraja 2004. i otpušten zbog kako kažu «kreativnih nesuglasica». Tek početkom 2006. Ridley Scott se vraća projektu sa Zaillianovim scenarijem i Russellom Croweom kao drugim protagonistom priče.

Na posljetku film je snimljen za cca. 100 milijuna dolara od čega je velik dio isplaćen Croweu i Washingtonu. Kako bi se srezali troškovi razmatrano je i preseljenje produkcije u Toronto, no film je ipak sniman u New Yorku, na preko 180 lokacija. Više od 50 tih lokacija nalazilo se je upravo u Harlemu, četvrti čije siromaštvo je iskoristio Frank Lucas za polaganje temelja svoga bogatstva.

Sam Frank Lucas bio je oduševljen načinom na koji ga je Denzel Washington interpretirao na filmu, iako je navodno priznao da je tek dvadesetak posto filma istinito. Sterling Johnson, tužitelj i asistent pri uhićenju Lucasa izjavio je kako je «film 1 posto istina, 99 posto Hollywood». Richie Roberts, detektiv koji je uhapsio Lucasa, je pak film kritizirao zbog načina na koji je prikazao njega, ali i Lucasa za kojega kaže da je u filmu predstavljen kao «gotovo plemenit», dok već spomenuti  Sterling Johnson Lucasa opisuje kao «neobrazovanog, okrutnog, nasilnog, sve ono što Denzel Washington u filmu nije». Film je Universalu zaradio u tužbu od strane agenata agencije DEA zbog načina na koji je prikazao njih i stotine drugih agenata, no tužba je na sudu brzo odbačena kao neutemeljena.

Nakon Coppolina «Kuma», i Scorseseovih «Dobrih momaka» pred nama je još jedan vrhunski gangsterski ep ravnopravan kultnim Scorseseovim «Momcima», tek nešto slabiji od  «Kuma» što zapravo dovoljno govori. Briljantno pisan, vrhunski režiran i jednako dobro odglumljen «Američki gangster» ponajbolji je, ako ne i najbolji film 2007. godine.

« povratak Vilim Pavlović