Komentar: Donnie Darko 09.06.2008.

Potpisujem, samo su oni mogli to malo bolje napravit pa bi im ja dao neku trojčicu
Komentar: ZeroCool599 17.07.2008.

Recenzija: INDIANA JONES I KRALJEVSTVO KRISTALNE LUBANJE /  Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Recenzija: INDIANA JONES I KRALJEVSTVO KRISTALNE LUBANJE /  Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull INDIANA JONES I KRALJEVSTVO KRISTALNE LUBANJE
( Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull)

Prošlo je skoro pa 20 godina od posljednje Indyjeve avanture. Na samom početku filma Indiana pada u ruke sovjetima koji provaljuju u Area 51. Sovjeti od Indiane traže mišljenje o sadržaju jednoga od kovčega kojeg američka vlada krije od očiju javnosti. Indy im pod prijetnjom smrću pomaže kako bi u ogromnom skladištu pronašli predmet svog interesa, te se u zgodnom trenutku daje u bijeg. No uzalud, izdan od suradnika protiv Indyja se okreće FBI koja ga tereti da je špijun, a pritisak se odražava i na Indianin posao nakon čega se Jones odluči na napuštanje domovine.
INDIANA JONES I KRALJEVSTVO KRISTALNE LUBANJE /  Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Kad se već ukrcao u vlak i krenuo put stare i mirne Europe, na željezničkoj postaji ga presreće mladi Mutt Williams koji od njega traži pomoć. Muttova majka i Indyjev stari znanac i kolega Oxley nestali su u prašumama Perua gdje su očito oteti, a od koga drugoga nego negativaca s početka priče. Indy bez dvojbi uskače u svoju opravu i kreće na još jednu avanturu.
Kako i priliči jednom vremešnom serijalu, i kod Indiana Jonesa se oglasila vojska fanova nepokorena novim tehnologijama, izrazivši svoje negodovanje snimanjem četvrtog nastavka njihovog omiljenog filma. Razumljivo, njima jasno... jer njihovog su najdražeg junaka brutalno iščupali iz njihova djetinjstva, te ga bez milosti ubacili u CGI okružje, a što je najgore, novi film počiva na neoriginalnoj premisi što je nedopustivo za jednog od najoriginalnijih avanturističkih heroja, a ponajveća je hereza što je glavni zaplet vrti oko vanzemaljske posjete zemlji. Što reći na ovo? Tko je normalan ikada za ozbiljno shvaćao fanove, kad je i sama kategorija fana imenovana fanatizmom za nečim bez ikakve mogućnosti rasuđivanja s distance.

Pitajte bilo kojeg štovatelja ovog serijala, pa čak i ne nužno baš njega, da zaigrate igru asocijacija. Predlošci neka budu: kožna pilotska jakna, fedora šešir, hlače boje pjeska, kaki košulja, torba preko ramena. Lik smješten u arheološko nalazište drevnog naroda Inka. Odgovor je naravno Harison Ford kao Indiana Jones. Zaigrajte istu igru s Lucasom i Spielbergom, i njihov će odgovor na užas fanova biti Charlton Heston kao Harry Steele nad kojim su se Spielberg i Lucas napajali kao adolescenti. Nema originalnosti u svetoj šumi, postoji samo dobro izučen koncept kojemu se udahnjuju nove ideje, stoga odustanite od svake interakcije s obožavateljima i prepustite se užitku novog Inidana Jonesa. Vrijedi li nekome dokazivati kako misterij kao glavna okosnica svih Indy filmova zadovoljava kriterij samim time što je našoj civilizaciji nepoznat? Kao da je bitno krije li se u zametku enigme Gral ili kristalna lubanja? Konačno, ne vežu li se danas sve misterije svijeta, od izgradnje piramida u Gizi do crteža u pustinji Nasca, upravo uz posjete vanzemaljskih kolonija našoj planeti i njihovo tobožnje vršljanje među našim precima?

No problem ovog filma ne leži u "neoriginalnosti". Prva trećina filma najbolje je što film nudi. Duh pedesetih godina predstavljen je na najbolji mogući način. Tu je dobro nam znani lov na crvene vještice, fama oko Area 51, začeci nuklearnih pokusa, a i ikona desetljeća, Brando kao "Divljak" dobio je svoj homage. Simpatična je i referenca na prvi film iz serijala gdje nam se kod bjesomučne jurnjave kroz skladišta u New Mexicu na tren ukaže zavjetni kovčeg. Kad nam poznata šrafura zemljovida pokaže destinaciju Južne Amerike, Indy se sreće sa svojom partnericom iz prvog filma, i kolegom koji je zbog kristalne lubanje doveden do ruba ludila, i tu film pada, usprkos najvećoj koncentraciji akcije za trajanja filma. Spielberg je razvukao radnju do te mjere da vam kao gledatelju u jedan čas postaje sasvim svejedno hoće li se naši glavni junaci survati u provaliju ili neće, jer ma što da se desilo, znamo da će preživjeti. Kod takvih scena ono što gledatelja drži jest maštovito rješenje nametnutog problema, a to je uz nekoliko sitnijih akcijskih bravura, generalno gledano izostalo. Kako film teče svom kraju, tako scenarij nameće glumcima ulogu naratora, krajnje nepotrebno iznova objašnjavajući ono što nam je već naslućeno kao evidentno. Konac je u duhu trademarka serijala, kovitlaci i potresi, poznato izvlačenje gole kože za dlaku, i happy end.

Ipak u filmu funkcioniraju svi znani stereotipi u novom ruhu. Vremešni Indiana, ljepota glavne negativke koja je hladnija i od samog hladnog rata, bezglave jurnjave s naivnim raspletima, prijateljstva i izdaje, probuđene stare ljubavi, od kratke demonstracije Capoere, preko zagonetki prepunih simbola i zapisa na mrtvim jezicima, a i šešir će se pokoji put zakotrljati prašinom.

Ono što donekle možemo potpisati jest natruha da je Spielberg izgubio onaj istančani osjećaj za avanturistički film, no ne i za zabavu, stoga od ovog uratka nemojte očekivati vrh ponude žanra, no s obzirom da smo dobili i više nego funkcionalan film razbibrige s najsimpatičnijim smušenjakom hollywooda, malo je tu stvari koje istinski možemo zamjeriti.