2008
The Dark Knight

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Govoreci o glasu, mislim da je rijec o modulatoru smjestenom u odjelu kojim Wayne ne zeli riskrirati da mu netko prepozna glas. Tako sam ja to sebi rastumacio. :-)
Komentar: Gand 02.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
If. Dobra recenzija. Ali ima tu stvari koje ne idu u recenziju - više u neku najavu i općeniti osvrt na udar filma na film/filmsko društvo/kina itd. A najluđe šta to i napišeš još. Ali pljesak na trudu.
Malo su mi sve te činjenice postale zamorne dok san doša do recenzije, ali sa njom bi se složia (nešto se puno slažemo u zadnje vrime). Samo po meni recimo Nolan još uvijek nema fenomenalan osjećaj za akciju šta ljudi često vidim pišu. Svaka akcijska scena je bila igra na sigurno. Korektno odrađeno, ali niti malo impresivno.

Mislim da sam rekao ali opet ću kazat - Eckharta bi radije nagradia Oscarom negoli Ledgera.

Ima san još nešto reć, ali se sada ne mogu sitit, a ne da mi se opet čitat x|

Ali cool recenzija. ;-)
Komentar: Donnie Darko 02.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
moji komentari nestaju u zadnje vrijeme...pa eto nek gandalfo brise jos malo...dakle 4,5/5 je savrsen film dakle ovo ili je toliko dobar ili nije toliko dobar film neka se autor odluci (evo sad je sve na finjaka gande)
Komentar: Rommel 02.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
rommele, ovim dijelom u zagradama sam si otkrio zasto ti komentari nestaju
Komentar: Gand 03.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ne čita mi se recenzija budući da ocjena govori dovoljno.
Dragone, žao mi je, nisam očekivao da ćeš pokleknuti pritisku.
Komentar: Dar 03.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Nolan nije iza sebe imao dva, već malo više filmova. Ostalo mi se neda čitat.
Komentar: 03.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
slozio bi se sa gandovim prvim postom, definitivno je koristio drugi glas da se ne prepozna (sto je i logicno, da tako poznat covijek bi se mogao otkriti i preko glasa).

ja uopce nisam imao problema sa glazbom ili zvukovima u filmu (u biti nisam imao s nicim probleme :D), par scena bez zvukova ili scene kad se cuje onaj zvuk sa jednim tonom, su me odusevile.
Komentar: D@nyjel 04.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
@ gand - A može biti da je i to u pitanju

@ Donnie Darko - thanks...dao sam si truda. Znam ,znam...pa baš sam i sam rekao gandu preko maila, znam da je tekst dugačak, pa čak i predugačak, ali ipak...pošto je ovo najrazvikaniji film u zadnjih nekoliko godina...valjda neće nitko zamjeriti. Htio sam se malo usredotočiti na prošlost prije nego se usredotočim na sadašnjost/budućnost.
kaj se tiče akcijskih scena...da, slažem se...nisam to nigdje napisao iako sam mislio, akcijske scene u ovom filmu nisu spektakularne, impresivne, ali su ipak bolje nego u Beginsu koje su po meni bile malo nepregledne (mislim prvenstveno na hand to hand borbe).

@Rommel - a gle...nadam se da si pročitao cijeli tekst, jer u njemu je sve objašnjeno i razjašnjeno na najmanje dijelove, te je ocjena ovdje najmanje važna. Ali da se ipak opravdam, ili bolje rečeno objasnim. Dakle gledajući ovaj film ko film, dakle neovisno o tome da li je ovo film o Batmanu ili nekome drugome liku, da li ovo je ili nije najbolji film na svijetu jer nisam bio pod nikakvim utjecajem hypa...ovo je jako dobar film, tj., ima sve odlike kvalitetnog filma i svakako ga se isplati pogledati i svakako zaslužuje tako visoku ocjenu. Ako ovo gledamo općenito kao film o Batamanu i njegovom svijetu...film je nešto slabiji, i po meni zaslužuje čistu 4-ku. No kao što sam napisao u tekstu, to ovisi o shvaćanju i gledanju na Batmana kao lika, i općenito na ovakav Nolanov pristup, te da li se tebi taj pristup sviđa ili ne...neki će imati problema sa time neki ne. Osobno nemam ništa protiv, ali nisam ni tako oduševljen kao je sve to ispalo, i kao što sam rekao na kraju, po tom pitanju bih ipak dao malu prednost Burtonovom Batmau koji je za mene čista 5-ica.Također tu je jedna aspekt vremena koji mene zanima, a to je kakav će ovaj film biti tamo za recimo 5 godina, kad sam ovaj hype prođe...koliko će ta ocjena pasti, i hoće li uopće pasti? Zato sam na kraju i napisao ZA SADA mu dajem 4,5/5...naglašavam, ZA SADA...a vidjet ćemo šta će vrijeme pokazati ;)

@ Jwh D'Ar - Pa baš mi je žao što nisi pročitao tekst i što si se prvenstveno uhvatio za ocjenu koja je najmanje važna u cijelom priči. Evo da se ne ponavljam, pogledaj sve što sam napisao u Rommelovom odgovoru što se tiče te ocjene. Dapače da sam pokleknuo pritisku, čak me ni taj hype oko filma nije ponio, jer ja nisam bio jedna od onih što je s nestrpljenjem očekivao film i što je kada ga je pogledao automatski proglasio remek- djelo. Meni je ovo film ko i svaki drugi film.
Eto, nadam se da ćeš kad uhvatiš vremena i kada budeš imao vremena pročitati tekst, jer ocjena ne gori ni jednu 10-inu onoga šta je tamo napisano.

@ Sexan - Ako hoćeš baš prav za prav, u vrijeme kada je išao raditi "Batmana Begins", Nolan je iza sebe imao četiri filma - Insomnia, Memento, Following i Doodlebug, no samo su dva bila iznimno poznata, i samo su dva bila vrijedna pažnje...za ostala dva nikad čuo. zato sam i napisao "mladi redatelj Christopher Nolan, koji je tada iza sebe imao tek dva ali iznimno hvaljena filma"...no to ne znači da ih nije imao još ;)
Komentar: Dragonrage 04.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ma, meni osobno se ti brzi, "nespretni" cutovi medju scenama zapravo svidjaju jer unose, za pocetak, neku svjezinu u samu montazu i ruse neke nepisane zakonitosti spomenute, dok, s druge strane, cine samu radnju brzom, energicnijom. Sto se rezije tice, svaka pohvala Nolanu na stvaranju vrhunske ekranizacije stripa!
Komentar: Tin 06.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ti brzi cutovi su rješenje instant režisera koji nemaju baš oko za akciju. McG najočitiji primjer. Nolan je u dramama kao režiser odličan, ali mene ne oduševljava baš sa te strane u Beginsu i TDK-u. Pa pogledaj Spielberga i novog Indianu. Možda nije film koji će oduševiti sve, ali akcijske scene su izvrsne a nema nikakvih nanizanih rezova od nanosekunde...
Komentar: Donnie Darko 13.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ne znam bas. Ja se bavim filmom amaterski i, iako ne radim akcijske trasheve, ipak preferiram ovakve cutove i najcesce ih i koristim. U mojim radovima funkcioniraju sasvim u redu, iako nisu toliko nagli, ali ipak. Izgleda da je to stvar ukusa, ne znam. Ja sam inace uvijek za revolucionarne ideje i poteze, pa je vjerojatno to...
Komentar: Tin 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Nema tu ništa revolucionarno, glazbeni video spotovi to koriste još od 80-ih.
Komentar: Donnie Darko 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ali ocito ne i fimovi.
Komentar: Tin 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Jesu trash akcići isto 8-e, 90-e. ;-) Uglavnom da prikriju malen budžet i loše efekte.
Komentar: Donnie Darko 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Uostalom video spot i jest u neku ruku film, pa sada...Ne vidim po čemu je to manje film od recimo eksperimentalne jednominutne snimke kruške na stolu.
Komentar: Donnie Darko 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Oprosti sto te moram razocarati, ali moji su filmovi ipak nesto ozbiljnijih tema i puno kompleksnije radnje od te kruske na stolu (prvi mi je pobjednik na drzavnom LiDraNu). A video spot se s razlogom zove tako jer svi dobro znam razliku izmedju videa i filma. Tako da, u svakom slucaju, ja i dalje mislim da su ti cutovi samo stvar ukusa.
Komentar: Tin 23.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
LOL
Komentar: Donnie Darko 24.08.2008.

Re: VITEZ TAME / The Dark Knight
Ne daj se smetati.
Komentar: Tin 28.08.2008.

Recenzija: VITEZ TAME / The Dark Knight

Recenzija: VITEZ TAME / The Dark Knight VITEZ TAME
(The Dark Knight)

Nakon pojave Batmana, Gotham je s vremenom postao grad s manjom stopom kriminala. Kriminalci ga se boje i njihovo djelovanje je svedeno na minimum. No, bitka još uvijek nije gotova, "jer noć je najmračnija pred zoru". Da bi jednom zauvijek sredio mafiju Gotham Citya, Batman se udruži sa nadobudnim mladim tužiocem Harvey Dentom i policijskim narednikom Jamesom Gordonom, kako bi zajedničkim snagama jednom zauvijek očistili ulice Gothama od kriminala i nasilja. Trojac uspije dovesti mafiju pred sam rub sloma, no tada se pojavi novo lice u gradu, kriminalac nove klase - Joker.
VITEZ TAME / The Dark Knight

S početka im se Joker učini kao još jedan luđak u nizu, kao nikakva velika prijetnja. Ali s vremenom Joker uspije pokoriti Gotham i natjerati Batmana na drastične poteze.

Batman je jedan od najstarijih strip junaka koji je s godinama, ili bolje rečeno s desetljećima postao svojevrsni brand, ikona pop kulture i uvelike utjecao sa svijet umjetnosti, što filmske, što likovne (prvenstveno strip). Nastao je na zahtjev izdavačke kuće DC Comics davne 1939. godine u glavi Boba Kanea i Billa Fingera, kao jedan od junaka strip serijala "Detective Comics" te svojevrsni ekvivalent "Supermanu". Naime Superman koji je nastao godinu dana ranije, je u tom kratkom vremenu postao iznimno popularan i tražen strip heroj. Stoga su glavešine u DC Comicsu doslovno vapili još novih strip junaka kojima bi privukli čitatelje, a Bob Kane je na njihov vapaj odgovorio s Batmanom.
Batman je kroz sva ta desetljeća doživio raznorazne izmjene i promjene, raznorazne ekranizacije u raznoraznim medijima - strip, knjige, televizija, kino itd. Stripovi su s početka bili iznimno šareni i blesavi, posebice u 60-im godinama kada je po uzoru na te stripove nastala danas jednako kultna i omražena igrana serija "Batman" sa Adamom Westom u naslovnoj ulozi. Serija je bila i još uvijek je iznimno poznata po svom trash/pulp pristupu, crtićevskim zvukovima (Tres, Bam, Swoosh itd.) te legendarnoj temi (tara-rara-rara-rara Baaatmaan!). U razdoblju od 1966. do 1968. su snimljene tri sezone, odnosno 120 epizoda te jedan film, "Batman: The Movie". Također sa Westom u ulozi "Viteza tame" (LOL). Inače, čisto informacije radi, nije to bila prva igrana serija o Batmanu. Prije te verzije iz 60-ih godina snimljena je još jedna 1943. Crno-bijela serija od 13 nastavak sa Lewisom Wilsonom u ulozi Batmana, a šest godina kasnije snimljen je još jedan serijal od 15 nastavaka "Batman and Robin", također sa Lewisom Wilsonom u naslovnoj ulozi.

No osim tih igranih serija koje nitko nije shvaćao ozbiljno (i to s razlogom), bilo je tu još i nekoliko animiranih serija o Batmanu. Počevši od one iz 1968. "The Batman/Superman Hour", preko "Super Friends" (1973 -1986) u produkciji kompanije Hanna-Barbera, "The New Adventures of Batman" (1977 - 1981), pa do "Batman: The Animated Series" (1992 - 1995) i "Batman Beyond" (1999 - 2001). A uslijedilo je tu i nekoliko dugometražnih animiranih filmova od kojih svakako valja izdvojiti "Batman: Mask of the Phantasm" iz 1993., zatim "Batman Beyond: Return of the Joker" iz 2000. te "The Batman vs Dracula: The Animated Movie" iz 2005.

Ali unatoč svim tim silnim Tv ekranizacijama, nije baš cijelo vrijeme bilo sve tako bajno za Batmana. Kako je s godinama, posebice do sredine 60-ih prodaja Batman stripova pala te je strip serijal umalo ugašen, promjene su bile nužne. Batman je dobio redizajn, pomagača u liku mladog Robina te još što šta drugo. Uz to šareni i blesavi izgled više nije bio in, pa je tamo sredinom 80-ih, točnije 1986. danas iznimno popularan strip crtač (i redatelj) Frank Miller odlučio napraviti svoju verziju Batmana, mnogo mračniju nego i jedna verzija do tada. Bio je to serijal "Batman: The Dark Knight Returns". A ubrzo nakon toga, 1989. još jedan vizionar "mračnog" uma se dohvatio Batmana. Bio je to redatelj Tim Burton koji je te spomenute godine snimio prvu filmsku ekranizaciju s Michaelom Keatonom u ulozi Batmana te Jackom Nicholsonom u ulozi Batmanovog najvećeg nemesisa, Jokera. Film se pokazao iznimno velikim uspjehom zaradivši 251 mil.$ samo u Americi, a nisu izostale ni dobre kritike. Publika je ponovno prigrlila pomalo zaboravljenog junaka, a producenti su dobili novu zlatnu koku. Naime ubrzo nakon toga uslijedila su još tri nastavka. A uz to Burtonov Batman je potaknuo val strip ekranizacija početkom 90-ih. Ubrzo su se pojavili filmovi kao što su "The Flash", "The Crow", "Judge Dredd", "The Shadow", "Barb Wire", "Spawn", "Blade" i mnogi drugi.

Uglavnom, "Batman Returns" iz 1992., također u Burtonovoj režiji je ponovio uspjeh originala. Bio još mračniji i još zabavniji iako je zarada bila nešto manja u odnosu na originala - "tek" 145 mil.$! Nakon toga je redateljsku palicu preuzeo Joel Schumacher, što se ispostavilo izuzetno lošim potezom za Batman franšizu. Naime iako zarada nije izostala i treći film o Batmanu u Schumacherovoj režiji - "Batman Forever" je zaradio dobre pare (183 mil.$), kvaliteta je uvelike izostala, posebice u odnosu na prethodne Burtonove radove. Schumacher je naime potpuno zanemario vizualni identitet prethodnika, usredotočio se više na igranu seriju iz 60-ih i stvorio je nešto novo - šarenu, kričavu, neonsku reklamu koja je jednostavno bila neprobavljiva. Četvrti film u nizu, "Batman & Robin" iz 1997., također u njegovoj režiji je bio totalna katastrofa o kojoj ne treba trošiti previše riječi i koja je kako se tada činilo, zabila posljednji čavao u Batmanov lijes pretvorivši cijeli serijal u jednu najobičniju trash sprdačinu.

Činilo se da je Batman jednom zauvijek napustio mrak kino dvorana, sve dok se mladi redatelj Christopher Nolan, koji je tada iza sebe imao tek dva ali iznimno hvaljena filma ("Memento" i "Insomnia") nije odlučio uhvatiti u koštac sa Batmanom, ali i njegovom lošom reputacijom koju mu je Schumacher nametnuo. Stoga je Nolan odlučio zanemariti sve prethodnike, uključujući i one Burtonove, te je cijelu priču započeo ispočetka. Tako je 2005. nastao "Batman Begins". Iako se film djelomično očekivao s nevjericom, Nolanov Batman je oduševio sve! Od publike pa do kritike. Svi su bili puni hvale, govoreći kako je Nolan Batmanu vrati onaj "mračni sjaj" koji se izgubio u Schumacherovim (ne)djelima te kako mu je udahnuo dušu time što ga je učinio ozbiljnijim i realnijim. A ništa manje pohvala nije dobio ni Christian Bale koji je nakon Keatona, Kilmera i Clooneya dobio priliku da portretira filmskog Batmana. Dapače, mnogi su upravo njega odmah izdvojili kao najboljeg filmskog Batmana. Da stvar bude još bolja, film je osim izvrsnih kritika osvojio i box office, zaradivši enormnih 205 mil.$ na američkim kino blagajnama.

Stoga nimalo ne čudi oduševljenje fanova diljem planete kada je stigla (očekivana) vijest da će se raditi i nastavak "Beginsa", ponovno sa Nolanom u redateljskoj stolici i Baleom u ulozi Batmana. Ono što je mnoge iznenadilo je činjenica da film u naslovu uopće nije imao naziv Batman, već samo "The Dark Knight" te je to tako postao prvi film u cijeloj franšizi koji u naslovu nije sadržavao ime gl. junaka. No daleko od toga da je to naštetilo filmu. Naime ubrzo je to postao mnogima najočekivanji naslov 2008. godine. A atmosferu je dodatno podgrijavao i Warner Bros. koji je od samih početaka krenuo u opaku marketinšku kampanju sa raznoraznim web stranicama koje su se uglavnom bazirale na Jokeru i Dentu ("Why So Serious?" i "I Believe in Harvey Dent" su bile glavne krilatice u kampanji). No tada se dogodilo nešto što nitko nije mogao zamisliti niti u nacrnijim snovima - Heath Ledger koji je glumio jednog od glavnih likova, Jokera - umro je od posljedica predoziranja! Na sreću to nije naštetilo samom filmu, jer je snimanje već bilo pri samom kraju i sav materijal sa Jokerom je već bio snimljen. Dapače, taj događaj je filmu dao još jedna polet te digao veliku buku i halabuku. I kada je film napokon bio prikazan prvotno na novinarskim projekcijama, hype je došao do te mjere da su mnogi automatski Heathu "dodijelili" Oscara zbog njegove nevjerojatne izvedbe Jokera!

Nošen takvim početnim hvalospjevima i velikim očekivanjima, "The Dark Knight" je rasturio doslovno sve šta se rasturiti dalo - kritike, box office, imdb! U manje od desetak dana zaradio je 300-njak mil. $, svrgnuo je dugovječnog "Kuma" sa prvog mjesta imdb-ove top ljestvice 250 najboljih filmova svih vremena, ujedinio kritiku koja ga je obasipala hvalospjevima...još samo kad bi ga liječnici mogli iskoristiti za liječenje nekih neizlječivih bolesti bio bi savršen! No da li je zbilja tako savršen kao što se priča? Pa nije. Ipak je to samo film, doduše zbilja kompleksan i izvrstan u svojoj branši (strip ekranizacije), ali film koji nipošto nije bez mana i nipošto nije najbolji film svih vremena. Da zaslužuje biti na toj famoznoj ljestvici 250 naj filmova ikada...pa zaslužuje, ali definitivno ne na prvom mjestu. Iako, ta ljestvica je ionako manje važna u cijeloj priči i previše pozornosti joj se posvetilo, što u ovom tekstu, što na internetu općenito. Stoga bacimo se mi na film, njegove mane i prednosti.

Iako nije nužno tako (ovisno o gledištu i shvaćanju Batmana kao lika), najveća mana mu je prvenstveno to što mu fali one dobro nam poznate Batmanove bajkovitosti i tajanstvenosti koja je jednim manjim dijelom bila prisutna i u "Batmanu Begins". Tonalitet ovog filma je u odnosu na Begins potpuno drugačiji, kao i kompletna atmosfera filma. "The Dark Knight" unatoč svom naslovu nije uopće tako mračan kao što je bio njegov prethodnik. Sve je "svjetlije", i u vizualnom i atmosferskom smislu. "Begins" je primjerice u nekoliko navrata čak koketirao sa horor žanrom (npr. sekvenca na doku, kada Batman tamani Falconeove ljude), dok je ovdje sve jednostavno "otvoreno". Nema tu nikakve mističnosti i zapravo je cijeli film koncipiran kao svojevrsni istražiteljski krimić. Samo što umjesto nekakvog privatnog detektiva/policajca koji istražuje slučaj imamo lika obučenog u šišmiša koji radi to isto, a umjesto nekakvog mafijaškog bosa/ubojice koji stoji iza svih zločina imamo psihopata sa šminkom. Nolan je tako potpuno demistificirao gl. junake i približio ih što je više mogao stvarno svijetu. Čak možda i mrvicu previše što ovaj nastavak čini utoliko slabijim od prethodnika.

Također Gotham nije Gotham kakav smo vidjeli u Burtonovim filmovima ili stripovima, ali niti onakav kakav smo vidjeli u "Beginsu". To je normalan moderni Američki grad. Naravno, sve je to posljedica Nolanovg ozbiljnijeg pristupa, jer on je jednostavno uzeo Batmana, Jokera i ostale likove, maknuo ih iz tamnog i gotičkog Gothama i stavio ih u realniji Gotham koji možda nije mračan vizualno, ali je mračan zbog onoga što se sakriva u njemu - korupcija, nasilje i kaos! Kao što rekoh ranije, nekome će to biti po volji, nekome ne.

S druge strane sam zaplet filma je daleko kompleksniji i intrigantniji nego što je to bio slučaj u "Batmanu Begins". Ima tu mnoštvo likova, mnoštvo podzapleta i mnoštvo obrata. No unatoč mnogobrojnosti svega, film nipošto ne djeluje zbijeno kao što je to recimo bio slučaj sa "Spider-Manom 3" koji je na kraju sa svim tim mnogobrojnim negativcima i zapletima ispao jedan najobičniji (zabavni) bućkuriš. U ovom slučaju cijela priča teče iznimno glatko i fluidno, iako film traje čak 150 minuta. Doduše nije da priča nema svojih rupa i nelogičnosti, ali pitanje je koji film ih nema, i izdvajanje istih bi bilo ništa drugo do li sitničarenje.

Režija je također mnogo bolja nego u slučaju "Batmana Begins", posebice kada su u pitanju akcijske scene. Naime u slučaju "Batmana Begins", sve akcijske scene koje su prikazivale borbu prsa o prsa između Batmana i njegovih protivnika bile su poprilično nepregledne i kaotične, dok to ovdje nije slučaj. Nolan je ovoga puta udaljio i malo smirio kameru, tako da vidimo tko koga udara i kako. Ali na stranu sama akcija. Kompletni film je izvrsno režiran. Nolan nam nekoliko puta kroz film servira čak tri usporedne radnje i tako uspijeva stvoriti nevjerojatnu napetost. Iako po pitanju montaže, film ipak ima problema. Neki rezovi su prebrzi, neki kadrovi su prekratki i u par navrata stječe se dojam kao da fale neki kadrovi.

Što se tiče glumačke ekipe - Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman itd., gotovo svi redom su izvrsni, iako se neki izdvajaju više od ostalih. Prije svega moram se usredotočiti na Heatha Ledgera, njegovog Jokera, posmrtnog Oscara i sve te silne pohvala na njegovo račun. A šta reći...smrt je na žalost učinila svoje. Iako, odradio je on izvrstan posao, zaista se uživio u ulogu svim svojim bićem i to se vidi na ekranu, ali da je zaslužio Oscara za to. Pa nije. Naime cijela ta pompa oko njegove izvedbe je ako se mene pita mrvicu prenapuhana. Jedna nominacija bi već mogla proći, tim više što je prije par godina i Johnny Deep dobio nominaciju za ulogu također ekscentričnog lika, kapetana Jacka Sparowa. Ali više od nominacije, mislim da bi bilo pretjerivanje. Naime Heathov Joker nije ništa drugačiji od drugih sličnih likova - primjerice Angel Eyes iz "The Good, The Bad And The Ugly", Hannibala iz "The Silence of the Lambs", Stansfielda iz "Leona" itd. Dakle psihopat i ubojica, ali sa šminkom i ljubičastim odijelom. Netko je negdje i spomenuo da ga ovaj Joker uvelike podsjeća na Hanibala iz "The Silence of the Lambs". Složio bih se sa time, i nadodao još - mix Hanibala i Nicholsonovog Jokera, samo u nešto blažoj varijanti. Stoga se ne bih usudio ići tako daleko i reći da je Heath uspio nadmašiti Jacka Nicholsona u izvedbi Jokera. Naime njihove izvedbe i nisu tako mnogo različite, razlika je samo u pristupu. Heath je ulozi pristupio daleko ozbiljnije nego Nicholson, prezentirao nam je Jokera kao manijaka i psihopata koji je zao i uživa u tome što je zao, koji nema nikakvih zacrtanih životnih ciljeva, osim napraviti kaos i pružiti ljudima kriminalca bolje klase (i pritom nije mislio na sebe). S druge strane Nicholsonov Joker je luda, mnogo je živahniji, blesaviji, Joker u pravom smislu te riječi. On se uistinu zabavlja praveći kaos ulicama Gothama i zajebavajući Batmana, samo nije tako ambiciozan kao ovaj Joker, što je prije stvar scenarija i njegove kompleksnosti nego same izvedbe, jer i i on jednako uživa u kaosu i neredu koji stvara, baš kao i Ledgerov Joker.

No na stranu Jokera i Heatha Ledgera koji je po mom mišljenju također dobio malo previše prostora u cijeloj ovoj priči baš kao i top 250 lista. Naime gotovo svi govore kako je ovo Jokerov film a ne Batmanov, kako je Joker ovdje glavni junak a ne Batman. Djelomično su i u pravu. Po meni ovo zaista nije film ni o Vitezu tame (aka Batmanu), ali ni o Jokeru, već je ovo film o Harvey Dentu aka Two Faceu. Joker je baš kao i Batman ovdje jedan sporedni igrač. Doduše ima on znatnu ulogu u cijeloj priči, ipak on stoji iza cijelog plana i on upravlja životima gl. junaka. No mi ne znamo tko je Joker, od kuda je došao, pa čak ni što želi osim stvoriti kaos. S druge strane ovaj film nam prikazuje put Harveya Denta od "bijelog viteza Gotham Citya" pa do njegovog pada i postanka onoga protiv čega se cijeli život borio - zločinca. A da stvar bude još i bolja, on uopće nije zločinac u tom smislu riječi, on je jednostavno tragičar, i to najveći u cijeloj priči iako nije jedini. Samo zbog njega se ovaj film može smatrati modernom Grčkom tragedijom.

Također, dosta pažnje je usmjereno na odnos Batman/Dent, gdje vidimo koliko su njih dvojica slični a opet različiti i koliko je Batman blizu moralne granice koja ga dijeli od toga da i sam postane zločinac i luđak.
Bilo je opaski kako je upravo Dentov lik, odnosno Two face nedovoljno iskorišten kao negativac te kako je možda čak i nepotreban. No ne mogu se nikako složiti sa time. Naime da nema Denta koji je po meni centralni lik priče (što je potvrdio i sam Nolan), ovaj Batman se osim po ozbiljnijem pristupu ne bi razlikovao od Burtonovog. Naime imali bi ta dva centralna lika...Batmana i Jokera koji se pojavi iznebuha i krene raditi kaos po gradu dok ga Batmana pokušava uhvatiti, baš kao i Burtonovom Batmanu. Dent je taj koji filmu daje dubinu i zaplet, njegova priča je od velike važnosti za ovaj film, on je Jokerov ultimativni interes. Jer ako uspiješ srušiti "Bijelog viteza", srušio si i "Mračnog viteza", što se na kraju na neki način i dogodi. U svakom slučaju Aaron Eckhart je odlično odigrao taj lik, i zapravo jedina njegova mana je ta što je pomalo teško povjerovati da bi smrt njegove drage izazvala toliki bijes u njemu, da bi zbog njezine pogibije odbacio sve svoje ideale i okrenu se kriminalu i osveti. Naime taj odnos između Denta i Rachel Dawes i nije bio baš tako jak, tj. tretiran je kao usputni detalj pa taj njegov čin ne djeluje realno. Tim više što se ona kroz film poigravala i sa njim i sa Wayneom. Prvo ih odbijala, pa onda opet prihvaćala i jednog i drugog (lagala Wayneu) te samim time u mojim očima postala iznimno antipatična osoba/lik. No, preko toga se još nekako i može prijeći.

Batman je kao što rekoh ranije sporedni lik, iako njegova minutaža na ekranu nije ništa manja u odnosu na Denta i Jokera, te se dosta pojavljuje u filmu. No njegova uloga "super junaka" ovdje je skoro pa beznačajna i više je poput nekog policajca sa cool gadgetima ili zamaskirani James Bond. Bale ponovno i više nego korektan u ulozi, zabavan i arogantan kao Bruce Wayne te cool kao Batman. No lik kao lik nije više neka zastrašujuća pojava kao što je bio u Beginsu. Sjećam se da sam se gledajući taj film u dva navrata čak i naježio kada se Batman pojavio na ekranu, no kod nastavka toga nije bilo. Kao što spomenuh ranije, možda ga je Nolan mrvicu previše demistificirao. Inače bilo je dosta prigovora na njegov glas kada je u kostimu Batmana, da je predubok, da zvuči kao da je prehlađen i tome sl. Istina, ima dijelova u filmu kada taj njegov glas zbilja iritira, ali opet, slično je zvučao i u prvom filmu. Vjerujem da je posrijedi bila promjena Batman odijela koja je utjecala na glas, jer gledajući ga kako priča, stekao sam dojam da ga maska ograničava dok priča i da ne može drugačije micati usta, te da čak možda ima u ustima nekakav štitnik za zube. No to su sitnice kojima se valja baviti na raznoraznim forumima, a ne u recenziji.

Ostatak ekipe, Caine, Oldman i Freeman su također odlični, svi redom na visini zadatka, posebice Odlman koji briljira u maloj, ali izvrsnoj ulozi Gordona. Najslabija karika je na kraju zapravo Maggie Gyllenhaal u ulozi Batmanove/Dentove ljubavi. Doduše, dobro je ona odglumila tu ulogu, baš kao i Katie Holmes u Beginsu, ali baš kao i ona u tom filmu, tako je i Maggie u ovom pogrešan izbor za tu ulogu. Tim više što žena i nije ljepotica kalibra jedne Kim Basinger iz Burtonovog Batmana, a i sam lik koji igra je kao što rekoh, poprilično antipatičan s vremenom.

Glazba je u ovom filmu gotovo nezamjetna, iako u pojedinim momentima podiže scene. Možda mi se samo čini, ali u prvom filmu je glazba bila nekako utjecajnija. CGI i nema puno što je dobra stvar, tim više što danas gotovo svaka strip ekranizacija vrvi CGI sekvencama, i obično se u tome pretjera. No ovo malo CGI-a u "Vitezu tame" je također nezamjetno. Moram se na samom kraju još osvrnuti na spomenute gadgete i hi tech, kojih ovdje ima daleko više nego u prvom filmu, i više su "SF" nego kod "Batmana Begins". Mobiteli koji služe kao sonari i tome slično su možda ipak bili mrvicu previše za ovakav pristup filmu, iako nije da imam nešto protiv toga. Odlično je sve to uklopljeno u film i samu radnju.

Sve u svemu film vam neće "razvaliti" mozak, ali ne bi vas trebao niti pretjerano razočarati. Daleko od toga jer se radi o sasvim pristojnom i kvalitetnom strip filmu koji se po mnogim kriterijima izdvaja od ostalih strip ekranizacija. Zabavan je, uzbudljiv, napet, kompleksan i što je najvažnije - pametan, ali ipak ne očekujte remek-djelo za sva vremena. Neki će možda imati problema sa samim Nolanovim ozbiljnijim (realnijim) pristupom, što je i za očekivati. Ali uspoređivati ovog Batmana i Burtovonog Batamana, ili ovog Jokera i Nicholsonovog Jokera apsurdno je, jer su u pitanju dva različita pristupa, i oba su izvrsna. Meni su osobno oba filma jako dobra, ali ako bi ih išao uspoređivati općenito, znači kao dva različita filma o Batmanu, Jokeru i općenito Batmanovom svijetu...dao bih laganu prednost Burtonovom Batamanu. Knight je dobar, ali ne tako kako su ga razvikali. Stoga za sada 4,5 kokice, pa ćemo vidjeti šta će vrijeme pokazati...
« povratak Ivica Pustički