MGM
132 min
2002

Recenzija: UMRI DRUGI DAN / Die Another Day

Recenzija: UMRI DRUGI DAN / Die Another Day UMRI DRUGI DAN
(Die Another Day)

Uhićen od sjevernokorejske tajne službe, Bond biva podvrgnut mučenju. Nakon što je razmijenjen, 007 saznaje da je osumnjičen za izdaju. Da bi se oslobodio optužbi, uhodi vlasnika dijamantnih rudnika Gravesa čijim je dijamantima plaćeno sjevernokorejsko oružje. Filmom "Die Another Day" agent Njezinog Veličanstva James Bond po dvadeseti je put nahrupio u svjetska kina, dokazujući suvereno kako ga ne mogu usmrtiti ni pad berlinskog zida, ni politička korektnost, ni AIDS.
UMRI DRUGI DAN / Die Another Day

Četrdeset godina nakon prvijenca "Dr. No" agent 007 i dalje je opća atrakcija za pučanstvo, iako se više nitko ne sjeća zašto. "Die Another Day" četvrti je Bond-film u kojem junaka glumi Pierce Brosnan, koji polako postaje čvrsta vrijednost serijala. Ako je heroj stari, međutim, mnogo što je u "Die Another Day" novo. Riječ je o prvom Bond filmu kojeg režira art redatelj (Lee Tamahori), prvom u kojem je Bond djevojka (Halle Berry) veća zvijezda od Bonda, i što je najvažnije - prvom Bond filmu koji se znatno naslanja na kompjutorski generiranu sliku.

Novozelanđanin Lee Tamahori sam je priznao kako nije mogao vjerovati da ga netko ozbiljno zove režirati Bondov film. Kad se, međutim, uhvatio franšize, ovaj režiser komornih drama pokazao je čvrstu viziju kamo serijal misli povesti. Tamahori je u više navrata isticao kako su ga kod novijih Bond filmova smetali površni scenariji u kojima su spravice i pirotehnika sakrivali fabularne rupe. "Die Another Day" zato je narativno najsuvisliji Bond novije epohe, film relativno smislene priče koja uključuje lažne optužbe, detekciju i dvostruke agente. Dakako, od agenta 007 ne treba očekivati le Carrea, "Die Another Day" i dalje je prilično djetinjast film, ali i film u kojem tehnika i setovi upotpunjuju priču, umjesto da je nadomještaju. Tamahorijevo insistiranje na žanrovskim temeljima u "Die Another Day" se očituje i u tome što su nakon silnih godina protivnici komunisti (Sjeverna Koreja). Ključni zlikovac je nakon više od desetljeća Ne-bijelac, i k tomu unakažen, što samo pokazuje da Bond može odahnuti od presije političke korektnosti.

To nije jedina stvar po kojoj se Tamahori vratio Flemingu. Kulturalna kritika uvelike upozorava na sado-mazohističku crtu Flemingovih romana, a Tamahori je čini se krenuo tim putem. Tako već uvodna Madonnina pjesma teče dok gledamo škorpione koji gmižu agentovim tijelom. U prvom dijelu filma Bond korejske tajne službe muče Bonda punih godinu i pol dana. Drugi segment filma Bond okončava zarastao u bradu, prljav i izgreban - nimalo nalik zavodniku iz canneskih kazina. Bonda će odmah potom iznevjeriti i odbaciti njegova služba. I Halle Berry i njega do kraja će filma hospitalizirati, mučiti i daviti vodom. U tom smislu, "Die Another Day" je film tijela, a repertoara tjelesnog mazohizma u njemu ne bi se postidio ni zloglasni performer Ron Athey.

Unutar bondovske tradicije Lee Tamahori je kao svoju preferenciju isticao kasne filmove iz epohe Rogera Moorea, osobito one koje je režirao Lewis Gilbert. Čeprkajući po tom tragu, napravio je ekstravagantnog, manirističkog Bonda bujnih i dekadentnih setova, film u kojem tesarsko-scenografske ekstravagancije uzimaju primat nad ljupkim turističkim lokacijama. Ne sjećamo se nijednog Bonda koji je bio tako prošaran internim referencama. Tako je prvo pojavljivanje Halle Berry citat prizora s Ursullom Anders iz "Dr. No". Bond po špijunskom poslu ide na Kubu pod krinkom ornitologa, noseći ptičarski priručnik po čijem je autoru Bond dobio ime. Istodobno, "Die Another Day" je i Bond prepun samoironije. S obzirom da su u Bondov serijal prvi put pripušteni i kompjutorski efekti, kao samoironiju treba shvatiti i dva kompjutorski generirana prizora. Oba prizora vide likovi filma tako što na oči nataknu 3D simulaciju za vježbanje agenata. Oba su prizora u neku ruku projekcije mračnih želja. U prvom Bond vidi ubijenu M i Moneypenny. U drugom Moneypenny dočeka da je 007 zgrabi i povali preko stola.

Premda takvo mišljenje ima protivnika, skloni smo sudu kako je "Die Another Day" najinteligentniji, najzanimljiviji i najradikalniji Bond-film od osamdesetih naovamo. Brz, vizualno ekstravagantan, narativno pregledan, taj film ima samo jednu ozbiljniju slabost, a to su pobočni glumci. Šteta je što je Tamahori odustao od hvalevrijedne tradicije devedesetih da Bondove zlikovce glume poznati karakterni glumci (Robert Carlyle, Jeremy Irons). Isto tako, slaba točka filma je Halle Berry koja se nije uspjela nametnuti karizmom, premda ima veću ulogu u radnji nego ijedna Bond-djevojka dosad. Nju je potpuno istisnula zločesta plavuša Miranda Frost (Rosamund Pike): lijepa, hladna, ekstravagantna i opasna, Miranda Frost u neku ruku utjelovljuje i film u cjelini.