162 min
2009.
Avatar

Recenzija: AVATAR / Avatar

Recenzija: AVATAR / Avatar AVATAR
(Avatar)

Paralizirani marinac Jake Sully stiže na Pandoru, planet bogat vrijednim mineralom na kojem obitavaju humanoidni domoroci Na'viji, i dobije zadatak da se pomoću svog Na'vi avatara infiltrira među njih da bi potpomogao ljudski cilj pribavljanja spomenuta minerala. No, Jake nakon nekog vremena postaje iznimno privržen svom novom domu i u sukobu staje na stranu Na'vija.

AVATAR / Avatar

Dvanaest godina nakon iznimnog uspjeha "Titanica" i samoprozivanja 'kraljem svijeta' James Cameron se vratio u kino dvorane, isporučivši pred koji dan u iste znanstveno-fantastični spektakl "Avatar", film koji je bio na čekanju desetljeće i pol radi neadekvatne tehnologije potrebne da ga se autor odvaži snimiti. Štoviše, sam Cameron je, zajedno sa suradnikom Vinceom Paceom, razvio 3D sustav kojim je film naposlijetku snimljen.

Kako je na glasu kao autor koji je sposoban isporučiti pravu emociju zatrpanu iznimno velikim produkcijskim troškovima i bez problema prikovati gledatelja za sjedalo, zanimljivo je iz današnje perspektive, nakon više od desetljeća izostanka aktivnosti, vidjeti da li je Kanađanin izgubio nešto od navedenog. Odmah u startu da se izjasnim - nije. Ali da je bez greškaka i prigovora, opet ću reći - nije.

"Avatar" je, eto, dosad jedini Cameronov film koji sam imao prilike gledati u kinu (pomamu zvanu "Titanic" sam onomad izbjegao, a u vrijeme "True Lies" sam kao desetogodišnjak imao sasvim druge prioritete), međutim ne smatram pretjeranim izjaviti kako je ujedno i nešto najbolje što je autor ponudio na velikom platnu. Kao kino-događaj film je bez premca i konkurencije, koji bez teškoća uvlači publiku u unikatno fascinantan eko-sustav Pandore ispunjen zapanjujuće detaljnom, raznovrsnom i uistinu predivnom florom i faunom.

No za sumnju da će Cameron sa tehničkog i vizualnog aspekta zakazati i nije bilo pokrića, pa je usprkos fascinaciji viđenim - a pri završetku projekcije bi smatrao sasvim normalnim da se sa kino sjedala susjedna mome ustane jedan Na'vi i prokomentira viđeno - zanimljivije gledati kako film funkcionira kad mu se oduzme svo to blještavilo i uronjenost u trodimenzionalni prikaz.

Tu film ipak nije bez problema, zakazavši značajnije na barem dva bitna polja. Polazna se točka, priča, ama baš ničime ne izdvaja ih hrpe (dapače, upada u kategoriju već stoput viđenog) i tu je praktički kao korektno odrađena sadržajna popuna i ništa više, a to je nešto na što nas autor nije navikao. Isto tako, antagonisti su mu se sveli na bezlične hrpe stereotipa koji na trenutke plešu na granici katastrofalno loše jednodimenzionalnosti.

Tim zamjerkama usprkos, "Avatar" je pravi kino-spektakl, film koji definitivno treba gledati iza para 3D naočala i koji barem što se toga tiče neće zakazati. Ostatku treba malo progledati kroz prste, ali slijedeći put bi osobno gledao nešto sadržajno bogatije, pa ako treba i nauštrb vizualnog. No što je, tu je, i ne mogu reći da mi nije drago što se Cameron vratio. Pa makar i sa ovako skupim propagiranjem ekologije.