Film "Enough" koji je za "Columbiju" realizirao britanski veteran Michael Apted pomalo je zakašnjeli odvjetak takvog obiteljskog neo-noira. Neprijatelj i ovaj put spava - kao u starom Joseph Rubenovom trileru - u tvom krevetu. Taj neprijatelj najcrnja je figura svakog feminističkog diskursa - obiteljski nasilnik. Ovaj ga put gorim i crnjim čini i činjenica što je obrazovan, bogat, moćan i ima veze u policiji i sudstvu.
U tom smislu je "Sad je dosta" nesumnjivo projekcija najtajnijih želja svake bračne žrtve, pa i cijelog feminizma. U Aptedovom filmu pravna država, policija i odvjetnici zakažu kao pomoć junakinji-žrtvi. Strategija bježanja pokaže se uzaludnom, jer gdje god pobjegne muž je stalno pronalazi i kinji. Na koncu će majušna ali žestoka Jennifer Lopez stisnuti zube, uzeti lekcije iz borilačkih vještina i dobro natamburati dva metra visokog, krupnog i opakog muškarca. Takav finale pravo je vrelo užitka za svaku spolnu žrtvu, pa i za svaku normalnu osobu. Ali, takav obrat predstavljao je i dramaturški problem s kojim se iskusni Apted nije sasvim uspio snaći.
"Enough" se kao film temelji na dvije radikalne transformacije. Prva je ona Billa Campbella od idealnog zeta u surovog tamničara. Ona je malo nategnuta, ali ne u većoj mjeri nego što je nategnuta i neuvjerljiva u većini neo-noirovskih stol-i-postelja trilera. Glavni problem te transformacije je izbor glumca: Campbell je naime od trenutka kad ga prvi put vidimo tako antipatičan da naprosto vidite da će tu biti nekog vraga. Sjetimo se - slične su uloge u sličnim filmovima igrali neki od najvećih šarmera Hollywooda: Antonio Banderas, Harrison Ford, Kevin Spacey, John Travolta.
Druga velika transformacija ona je Slim (Jennifer Lopez) od bespomoćne i cmizdrave kućanice/žrtve u akcijsku heroinu. Navodno je uloga koju glumi Lopez prvobitno bila namijenjena Sandri Bullock, pa su producenti odustali i pozvali Lopezovu, jamačno zato što Jay Lo kudikamo uvjerljivije izgleda s boksačkim povezom oko šaka nego sirota Bullock. Time što su dobili boksačicu Slim, međutim, Apted i njegovi ljudi izgubili su žrtvu Slim. Vi naprosto ne možete povjerovati Jennifer Lopez u scenama kad bespomoćno zdvaja i krotko se pokorava muškoj volji. Do polovice filma vjerujete da je film loš jer Lopez loše glumi. U tim trenucima imate isti osjećaj kao kad gledate Sharon Stone u "Intersection" ili "Gloriji": upravo vam je neugodno što zanimljivu i upotrebljivu glumicu gledate u tako lošem izdanju i izvan njenog faha. A onda se Lopezova raskrili u opasnu, prgavu i neukrotivu žensku i tada shvatite zašto vam je dotad bila neuvjerljiva i plošna.
Iskusni Michael Apted ima iza sebe hrpu filmova, uključujući čak i jednog James Bonda. Svoje najbolje stranice Apted je ispisao baš kao redatelj zanimljivih trilera poput "Treptaja" (Blink) ili "Extreme Measures". Ovaj se put, nažalost, suočio s materijalom koji ili nije dovoljno kontrolirao, ili je podcijenio teškoće koje nameće. Film koji je mogao biti veliki hit i izazvati društvenu buru ovako je prošao nezamijećen, i to opravdano. |