Pollock Films
122 min
2000

Recenzija: POLLOCK / Pollock

Recenzija: POLLOCK / Pollock POLLOCK
(Pollock)

"Pollock" pripovijeda biografiju slavnog američkog slikara kroz prizmu njegova braka. Pollocka (Ed Harris) upoznajemo 1942., u vrijeme kad je neuspješni početnik koji živi na grbači brata. Na samom početku filma Pollock upoznaje Lee Krasner (Marcia Gay Harden), slikaricu koja s njim izlaže na kolektivnoj izložbi. Između Pollocka i Krasner razvija se prvo veza, a potom brak u kojem Krasnerova posve zapušta slikarsku karijeru i postaje Pollockov menadžer, portparol i agent.
POLLOCK / Pollock

Veza nije sretna, ponajprije zbog Pollockove depresije i alkoholizma, a potom i zbog preljuba. Preljuba će na koncu slikara koštati glave, jer će se u društvu ljubavnice pijan survati automobilom u provaliju u 44. godini.
Ovogodišnji oskarovski dobitnik "Beautiful Mind" samo je jedan od brojnih uspješnih filmova koji se temelje na životopisima poznatih osoba. Ono što je zajedničko većini njih (pa i "Čudesnom umu") jest da su profesionalna dostignuća tih velikana za film od sporednog značaja, a u prvi plan izlaze dramaturškiki i tračerski zanimljivije stvari: njihovi alkoholizmi, shizofrenije, sadizmi i grozne naravi. Takvi filmovi tvore već cijeli jedan antipatični podžanr prljave biografije. Jer, genijalci su očito u natprosječnom postotku užasni ljudi, a konačni efekt njihovih biografija je taj da nam uspiju ogaditi slike, knjige ili otkrića koja volimo.

Posebna podgrupa među ovakvim biografijama su one koje pripovijedaju o supružnicima naopakih genija. "Iza svakog muškarca stoji jedna žena" kaže antipatična krilatica, a u podžanru genijalnih biografija to znači da iza svakog nobelovca ili umjetničkog giganta stoji patnica koja je morala trpjeti njegove depresije, preljube, alkoholne ispade, umne poremećaje i zlobu. Tipičan naslov za ovakve filmove je onaj "Surviving Picasso" (Preživjeti Picassa), naslov koji je James Ivory nadjenuo svom filmu, nastalom po memoarima Picassove supruge Francoise Gilot. Sukladno tome, idealni naslov za "Beautiful Mind" bio bi "Preživjeti Nasha", a idealni naslov za film "Pollock" bio bi "Preživjeti Pollocka".

Jer, i film "Pollock" koji se u Hrvatskoj pojavio kao videopremijera pripovijeda biografiju slavnog američkog slikara kroz prizmu njegova braka. Jacksona Pollocka (Ed Harris) upoznajemo 1942., u vrijeme kad je neuspješni početnik koji živi na grbači brata. Na samom početku filma Pollock upoznaje Lee Krasner (Marcia Gay Harden), slikaricu koja s njim izlaže na kolektivnoj izložbi. Između Pollocka i Krasner razvija se prvo veza, a potom brak u kojem Krasnerova posve zapušta slikarsku karijeru i postaje Pollockov menadžer, portparol i agent. Veza nije sretna, ponajprije zbog Pollockove depresije i alkoholizma, a potom i zbog preljuba. Preljuba će na koncu slikara koštati glave, jer će se u društvu ljubavnice pijan survati automobilom u provaliju u 44. godini.

Biografski film "Pollock" ponajprije je izazvao interes javnosti kao prvi redateljski pokušaj Eda Harrisa, jednog od najsolidnijih i najcjenjenijih američkih filmskih glumaca. "Biopici" (baš kao i filmovi o čudacima) dobro prolaze kod Oscara, pa je tako i "Pollock" lani ščepao dvije nominacije. Harris je svog Oscara izgubio, ali ga je zato (za žensku epizodnu ulogu) osvojila Gay Harden, što je zasluženo priznanje ovoj zanimljivoj i samozatajnoj glumici. Baš kao i "Beautiful Mind" i "Pollock" je načinjen po biografskoj knjizi. Baš kao i u Howardovom filmu i u Harrisovom fokus je na povijesti jednog braka. Oba su filma pomalo indiskretno- tračerska, ali Howardov je iz svega uspio iscijediti neku dramu, a Harrisov nije.

Jer, dok je Howarda lik Nashove supruge (Jennifer Connelly) doista zanimao, Harrisu je taj lik izmakao. Krasner postoji isključivo kao Pollockov mentor i glasnogovornik, a tek na odjavnoj špici doznajemo da je po Pollockovoj smrti Krasner opet proslikala - i to dobro. Istovremeno, Pollock u filmu ostaje prilično plošan. Premda ga dojmljivo glumi sam Harris, Pollock se u filmu predstavlja isključivo kao agresivni, ćudljivi, depresivni i zločesti alkoholičar. Vjerojatno je to istina, ali zašto bismo to gledali osim iz niskih tračerskih poriva?

Takve bi scenarističke slabosti iskusniji redatelj vjerojatno izgladio. Ali, Harris u svom debiju nije uvjerio da bi mogao biti zanimljiv redatelj poput kolega i kolegica Tima Robbinsa, Jodie Foster ili Danny De Vita. Dramski akcenti su mu nepripremljeni i nevješti, likove vodi nesigurno, a potrebne informacije servira nametljivo. U plus Harrisu valja ubrojiti to što "Pollock" doista pripovijeda o Pollockovom radu, dok su filmovi kao "Surviving Picasso" ili "Beautiful Mind" prema umjetnosti i matematici neizrecivo ravnodušni. Iz "Pollocka" ćete doznati ponešto a američkoj umjetničkoj sceni, evoluciji Pollockove slikarske metode i kontaktima sa suvremenicima. Ali, takve bi nam informacije jednako ili bolje posredovao i solidni dokumentarac.