128 min
2009.
Invictus

Recenzija: INVICTUS / Invictus

Recenzija: INVICTUS / Invictus INVICTUS
(Invictus)

Nedugo nakon što je izabran za predsjednika Južnoafričke republike, Nelson Mandela pokreće inicijativu za osvajanje svjetskog kupa u ragbiju kojem je njegova zemlja domaćin ne bi li tako ujedinio svoj rasno podijeljen narod i umanjio dugogodišnji učinak apartheida.

INVICTUS / Invictus

Iako su ga dosad na filmu glumili face kao što su Sidney Poitier i Danny Glover, Mandela je izjavio kako ga može glumiti isključivo Morgan Freeman. Sam Freeman (koji je između ostalog i producent ovog filma) je prvo imao namjeru ekranizirati Mandelinu autobiografiju, ali se ona pokazala prezahtjevnom za prebacivanje na film radi dužeg vremenskog perioda kojim se bavi. Naknadno se odlučio prebaciti na platno okolnosti oko jednog događaja koji je obilježio Mandelinu političku karijeru i otkupio prava na knjigu koja se tim događajem bavi.

Imate osamdeset godina, glumačka ste i redateljska legenda. Smatraju vas najvećom facom u svemiru (ono jedino mjesto iznad Christophera Walkena), a vi umjesto da uživate u mirovini tek se povremeno češkajući tamo gdje vas svrbi, vi ju provodite radno, redovito izbacujući filmove u kino dvorane. I ne samo to, već vam izvrsno ide. Primjerice, prošle ste godine izbacili svoj trideseti redateljski pothvat u karijeri, a i u tekućoj se godini imate čime zabavljati. Naravno, ime vam je Clint Eastwood i imate naklon do poda.

Ipak, ne bi bilo pošteno da ste bezgrešni, pa svako toliko vam se u filmografiji zalomi film koji neće biti ovjenčan nagradama i gotovo jednoglasnim pohvalama. Takav je primjerice film "Invictus". Daleko najbolje stvar koju za njega mogu reći je to što ama baš ništa u njemu ne mogu označiti kao negativno. Dakako, izostanak zamjerki ne znači automatski i izvrsnost, što nam ovaj uradak zorno pokazuje. Zapravo, možda je riječ o najboljem ikada osrednjem filmu, kao i najboljem primjeru za ilustrirati frazu 'dobar, ne i odličan'.

Ono što mu fali na putu prema gore je ono što je Eastwood prije znao izvući i iz naoko manje zanimljive, da ne kažem obične priče; mi smo bili Maggiena publika koliko je to bila i ona filmska, dok se ovdje sve to skupa promatra sa određene udaljenosti. Ono, nije nam loše sve to skupa gledati, ali nismo u središtu zbivanja pa nam ni ne može biti bolje, ne možemo se uživjeti kako treba.

Iako je lokalni socijalno-politički, pa i onaj povijesni značaj događanja na ekranu velik, onaj filmski nije ni blizu te kategorije i za razliku od stvarnog svijeta nije za nikakav legendaran status. Dobar svakako jest (gdje valja naglasiti to 'dobar' u odnosu na 'odličan' i kada je riječ primjerice o Damonovoj glumi, koja je barem triput bolja u "The Informantu"), ali ipak na koncu tek jedan iz druge lige Eastwoodovih ostvarenja.