infobox: PRIČE IZ ZLATNOG DOBA (Amintiri din epoca de aur)

PRIČE IZ ZLATNOG DOBA
Amintiri din epoca de aur
Hanno Höfer, Razvan Marculescu, Cristian Mungiu, Constantin Popescu, Ioana Uricaru
Cristian Mungiu
Diana Cavallioti, Radu Iacoban, Vlad Ivanov, Tania Popa, Alexandru Potocean, Teodor Corban, Emanuel Parvu, Calin Chirila, Romeo Tudor, Avram Birau, Paul Dunca, Viorel Comanici, Ion Sapdaru, Virginia Mirea
Komedija / Drama
Mobra Films, Why Not Productions
155 min
2009.
Amintiri din epoca de aur

Recenzija: PRIČE IZ ZLATNOG DOBA / Amintiri din epoca de aur

Recenzija: PRIČE IZ ZLATNOG DOBA / Amintiri din epoca de aur PRIČE IZ ZLATNOG DOBA
(Amintiri din epoca de aur)

Omnibus sastavljen od šest priča iz komunističke Rumunjske; od priprema oko posjeta visokih partijskih dužnosnika i retuširanja službenih fotografija, preko pokušaja opismenjavanja stanovništva i šverca jedne svinje, pa do preprodaje staklene ambalaže i krađe peradi...

PRIČE IZ ZLATNOG DOBA / Amintiri din epoca de aur

Radi se o trećem dugometražnom filmu rumunjskog redatelja i scenarista Cristiana Mungiua, dobitnika canneske Zlatne Palme za prethodni uradak, dramu "4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana". Radnju svog najnovijeg filma smjestio je u tzv. 'zlatno doba', posljednjih 15 godina vladavine diktatora Nicolae Ceauşescua, „eru u kojoj je hrana bila važnija od novca, sloboda važnija od ljubavi, a preživljavanje važnije od principa“, a kada je sam autor dobrim dijelom bio tek u tinejdžerskim godinama.

Iako u startu donekle hendikepiran priličnim vremenskim odmakom - u najbližoj točki puna dva desetljeća - riječ je o materijalu koji može itekako biti zanimljiv, a definitivno može biti neobuzdano satiričan, pa čak i provokativan, iako svoju metu danas ne može ni izbliza izravno pogoditi. Mane nekog režima ostaju takvima neovisno o tome da li je isti tek na izdisaju ili polako već postaje zaboravljen u vremenu, pa su kao takve i sa vremenske distance i dalje podložne ismijavanju i subverzivnom podbadanju.

Domaća distributerska varijanta filma sastoji se tek od četiri priče i trajanja je nekih 90-ak minuta, no ona ovdje recenzirana je ona integralna, dvoipolsatna koja se sastoji od svih šest priča. U toj je verziji film prvenstveno ponešto predugačak, te je općenito gledajući tek benigno ismijavajući, dok ujedno i uspješno van svog domašaja drži one koji nisu imali dodira sa prikazanim (ili nečim približnim), postavljajući tako nekakvu blokadu onima koji nisu inicirani u sustav ljepota sustava koji se ocrtava. No, ono što filmu valja priznati je neka sveprisutna simpatičnost i izvrsna ujednačenost, petorici redatelja usprkos.

Da se recenzija može pisati tek iz vlastitih iskustava, svima je jasno. Ovdje je situacija dvojaka, jer osim što se odnosi na spomenutu udaljenost nižepotpisanog od polazne točke materijala, ovisi i o doticaju sa tamošnjom, u posljednje vrijeme gotovo jednoglasno hvaljenom filmskom industrijom. Pa je tako prethodnom susretu najveći plus bio upoznavanje s nečim novim, dok je ovdje najveći dobitak sama mogućnost nabavke filma redovnim distributerskim kanalima. Iako film u pravilu gledam samo radi filma, a ne kojekakvih popratnih stvari (od kojih ponajmanje reklame tuđeg proizvoda), valja još jednom spomenuti kako je ipak neprocjenjivo imati distributera koji će na tržište plasirati i ovakve naslove. Hvala im.