Discovery
134 min
2008.

Recenzija: CHE: DIO PRVI / Che: Part One

Recenzija: CHE: DIO PRVI / Che: Part One CHE: DIO PRVI
(Che: Part One)

1955. godine argentinski liječnik Ernesto Guevara upoznaje revolucionara Fidela Castra te se priključuje njegovom pokretu čiji je cilj svrgavanje kubanskog diktatora Fulgencia Batiste, što im uspijeva četiri godine kasnije. 1964. godine Che Guevara se obraća Ujedinjenim Narodima i daje intervju novinarki Lisi Howard...

CHE: DIO PRVI / Che: Part One

Gotovo pune dvije godine su prošle otkako je Soderberghov skoro-pa-petosatni ep o Che Guevari imao svoju limitiranu američku premijeru kako bi ušao u obzir za tada predstojeće Oscare. Film je naknadno podijeljen u dva zasebna dijela, a prvi, podnaslovljen 'The Argentine', je pred koji tjedan stigao i u domaća kina.

Jednom sam naletio na dokumentarac o Guevari u kojem su u jednom trenutku autori izašli na ulicu po dozu mišljenja običnog čovjeka. Jedni od ispitanika su na upit 'što za vas predstavlja Che Guevara, odnosno koncept revolucije' bez imalo zadrške ispalili 'pravljenje nereda' i nasmiješeni bezbrižno odšetali u samo njima znanom pravcu. Koji god da je taj njihov pravac bio, sigurno nije na svom kraju imao primjerice knjižnicu.

Film je koncentriran na dva stanja Guevarinog stanja svijesti, jednog elastičnog, drugog statičnog. Ono prvo tek formira revolucionarne ideje i primjenjuje ih u praksi, napredujući od figure liječnika do najprepoznatljivijeg lica čitavog pokreta. Drugo je pak ono već prekaljenog borca, gotovo propovjednički nastrojenog, ali i neporecivo karizmatičnog i zavodljivog. Za to koliko je ovakva struktura filma opravdana ne treba čekati drugi dio Soderberghovog filma, jer je sasvim jasno povučena crta koja nam predočava kako su zbivanja iz onog prvog dovela do onog drugog.

Međutim, na tome i ostaje; za nešto temeljeno prema nečijim osobnim memoarima, ovdje ima jako malo osobe, a previše mita kojim je u posljednjih nekoliko desetljeća okružena. Guevarina je prisutnost u kadru prečesto sama sebi svrhom, i iako ga Del Toro tumači više no uvjerljivo, tek u rijetkim trenucima će Soderberghova kamera stati i uhvatiti čovjeka, a ne kružiti oko njega poručujući nam 'evo ga, sad mu se malo divite', bez da se negdje putem zagrebe po površini, da nam se ponudi razlog tog eventualnog divljenja.

Kao što revolucija nije puko 'pravljenje nereda', barem idejno, tako ni filmovanje jedne takve nije samo puškaranje po šumama. Na trenutke se film ipak uspijeva odvojiti od gore ocrtanog prikaza, prvenstveno onda kada je Che za govornicom i u stolcu nasuprot novinarke, ali premalo je to da bi se zanemarila dobrim dijelom prisutna odvojenost lika od djela. Odnosno, lika upravo za vrijeme njegovog djela.