infobox: ŽELJEZNI KRIŽ (Cross of Iron)

ŽELJEZNI KRIŽ
Cross of Iron
Sam Peckinpah
Julius J. Epstein, Walter Kelley, James Hamilton
James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner, Klaus Löwitsch, Vadim Glowna, Roger Fritz, Dieter Schidor, Burkhard Driest, Fred Stillkrauth, Véronique Vendell, Arthur Brauss, Senta Berger, Adolf Hitler, Slavko Štimac
Ratni / Drama
Optimum (UK) / Kinowelt (D)
133 min
1977.
LPCM Audio English 2304 kbps 2.0 / 48 kHz / 2304 kbps / 24-bit
DTS-HD Master Audio German 1910 kbps 2.0 / 48 kHz / 1910 kbps / 24-bit
Engleski, Njemački
• Passion & Poetry: Sam Peckinpah's War (46:07 in 567i)
On location (audio interviews)
- Sam Peckinpah (5:16)
- James Coburn (5:39)
- James Mason (6:14)
- Maximilian Schell (4:44)
- David Warner (3:24)
• Kruger Kisses Kern (8:37 in 576i)
• Letters From Vadim + Son (3:58 in 576i)
• Vadim + Sam: Father and Son (5:58 in 576i)
• Cutting Room Floor (4:23 in 576i)
• Steiner in Japan (2:03 in 576i)
• Mike's Homemovies: Steiner & • Kiesel Meet Again (7:27 in 576i)
• German Trailer (5:22 in 576i)
• TV spot USA (:39 in 576i)
• Trailer USA/UK (3:52 in 576i)
blu-rey

Recenzija: ŽELJEZNI KRIŽ / Cross of Iron

Recenzija: ŽELJEZNI KRIŽ / Cross of Iron ŽELJEZNI KRIŽ
(Cross of Iron)

"Željezni križ"... višeslojna priča o strahotama rata je ekranizacija (velikog Sama Peckinpaha) novele "A Willing Fles" Willia Heinricha. Film govori o stanju na Istočnom bojištu u vrijeme Drugog svjetskog, točnije o stanju 1943. kad Nijemci nakon početnih uspjeha posustaju i povlače se sa svojih položaja odakle su i došli.

ŽELJEZNI KRIŽ / Cross of Iron

Narednik Steiner (u Njemačkoj je film poznat pod nazivom "Steiner - Das Eiserne Kreuz") sa svojom jedinicom ključna je figura filma, a kao suprotnost njegovoj hrabrosti i odlučnosti stoji kapetan pruskih korijena, Stransky. Kroz sukob glavnih likova režiser prikazuje i odnose ostalih vojnika i časnika. Kapetan Stransky dolazi iz Francuske na Istočno bojište samo iz jednog razloga, da dobije odlikovanje - željezni križ!

Ako mislite da sam ovim uvod pokvario film otkrivanjem pojedinih činjenica, gadno ste se prevarili. Ovaj film je nemoguće pokvariti, pa makar napisali i cijelu knjigu o njemu. Sam Peckinpah je ovim filmom pokazao koliko je jedinstven u svijetu filma, njegova poezija režiranja je fascinantna. Iako je vidljiv utjecaj "Horde", "Pat i Billya" i svih njegovih ranijih filmova, "Križ" je jedna posebna priča. Priča koju je nemoguće uspoređivati i sa ostalim ratnim/antiratnim filmovima. Ovo nije film ispred ni iza svog vremena, ovo je vanvremenski klasik koji, da bi ga se doživjelo, iziskuje višestruko gledanje. Nebrojene scene su praktički zasebni kratki filmovi, koji ponekad stvaraju nesporazum kod gledatelja ukoliko se pokušavaju ukalupiti u uobičajeni red praćenja priče prilikom gledanja "jednostavnijih" filmova...ima tu rasprava o ambicioznosti, moralu, kukavičluku, kulturi, političkim prilikama, smislu života, ludilu i još koječemu!

Da bi višestruko gledanje bilo što ugodnije potrebno je nabaviti BD izdanje. Izdanja koja su do BD izdanja pratila ovaj film bila su slaba. Kvaliteta slike bila je skoro ne gledljiva, a dodataka na DVD izdanju gotovo da nije bilo (ne račanumo li najavu i par stranica pregleda filmografije glavnih aktera, te kratku galeriju fotografija sa seta). Jedino se r1 izdanje malo izdiglo kvalitetnijom anamorfnom slikom i audio komentarom. Nedavni izlazak BD izdanja u Europi (regije B) sad znatno popravlja situaciju. Uostalom film je doživio najveći uspjeh u Europi, dok je u Americi bio slabo prihvaćen. Kad pogledamo radnju i protagoniste filma to nimalo ne čudi. Amerikance i ne zanima previše sukob Nijemaca i Rusa na tamo nekom Istočnom bojištu, a Sam Peckinpah ionako je bio polako odbačen od producenata u SAD-u, vjerojatno zbog svoje teške naravi (droga, alkohol, svojeglavost) koje su uzrokovale velike probleme kod snimanja svakog njegovog filma. Vrijeme je pokazalo da je genij poput njega na to imao i pravo, njegovi filmovi koje nam je ostavio su dokaz njegove vrijednosti. Okljaštrene producentske verzije se polako gube i zaboravljaju, a njegove ideje ostaju u onom obliku kao ih je i zamislio (ako ne ranije, onda u toku samog procesa snimanja filma)!

Što nam nudi ovo Optimum / Kinowelt izdanje? Pored restaurirane slike i tona tu je i dosta zanimljivih priloga. Prije svih treba izdvojiti "Passion & Poetry: Sam Peckinpah's War", izvrstan prilog u kojem imamo priliku vidjeti i poslušati razgovore s filmskom (većinom glumačkom) ekipom i sa samim režiserom o zgodnim dogodovštinama za vrijeme snimanja, kojih se kroz razgovor prisjećaju. Inače, ovo je samo dio 2-satnog dokumentarca "Passion & Poetry: The Ballad of Sam Peckinpah" Mikea Siegela, koji je imamo priliku u cijelosti pogledati ukoliko dođem u posjed dvostrukog DVD izdanja. Inače sam prilog je za ovu priliku malo proširenog trajanja, tako da je BD izdanje ipak jedina mogućnost da ga vidimo u trajnu od 46 minuta. Zatim imamo čitav niz kraćih intervjua sa glumačkom postavom (Coburn, Mason, Schell, Warner) i samim Peckinpahom. Imamo i prilog u kojem se njemački glumac Klaus Löwitsch (časnik Krüger) prisjeća snimanja scene poljupca sa Vadimom Glownim (u filmu glumi lik vojnika Kerna), te čitav niz manjih priloga od kojih bi još izdvojio prilog Steiner in Japan u kojem imamo priliku vidjeti reklamu snimljenu za japansko tržište u kojoj glavno ulogu ima James Coburn! Tu su naravno i neizbježne najave filma (američka, britanska i njemačka). Sam izbornik je vrlo zanimljivo dizajniran (interaktivna animacija) uz ugodnu glazbenu temu iz filma (nisam spominjao ali glazba u filmu je još jedna posebna priča) i pristup dodacima je lagan. Jezik i podnaslove možemo mijenjat u svakom trenutku gledanja filma preko daljinskog upravljača. Na kraju svakog priloga imamo reklamo za El doradu distributersku kuću (uz pomoć koje M. Siegel snima dokumentarce i priloge o velikom Samu) i naravno reklamu za dvostruki DVD već spomenutog "Passion & Poetry: The Ballad of Sam Peckinpah". Na izdanju jedino čega nema od mogućeg materijala je audio komentar, a ne bi bilo loše i da uz disk imamo i esej u pisanom obliku! Izdanje nudi mogućnost dvojezičnog izbornika (engleski/njemački), a omot se razlikuje ovisno na kojem ga govornom području kupite. Izdanje za sad izlazi sa kartonskom navlakom, popularni slipcover!

« povratak sensei