MGM
98 min
2001

Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball

Recenzija: ROLLERBALL / Rollerball ROLLERBALL
(Rollerball)

Cross (Klein) majstor je koturaljki. Pošto ima problema s policijom, pristaje potpisati ugovor za rollerball klub iz srednje Azije kojeg posjeduje bogati TV mogul Petrovich (Reno). Nakon jedne krvave nesreće na igralištu Crossova suigračica (Romijn) upozorava Crossa da vlasnik namjerno izaziva nesreće da bi podigao televizijsku gledanost. Novo saznanje Crossa i djevojku dovodi u opasnost.
ROLLERBALL / Rollerball

Izvorni film "Rollerball" kojeg je redatelj Norman Jewison snimio 1975. po ambijentu u koji smješta radnju bio je futuristička antiutopija, a po svojoj političkoj tezi polemičko proročanstvo o budućnosti profesionalnog sporta. Ambijentiran u tada daleku 2018, Jewisonov "Rollerball" pripovijedao je o društvu budućnosti u kojem nema stvarnih socijalnih trvenja, pa gladijatorski sport ventilira urođenu ljudsku agresivnost. Taj je sport posve kontroliran za potrebe medija, marketinga i masa.
Nije posve jasno zašto bi netko poželio napraviti remake "Rollerballa" 27 godina poslije. Jer, tvrdnja da je profesionalni sport u ropskom zagrljaju medija i sponzora danas je notorno izlizana do banalnosti. Izreka o sportašima kao suvremenim gladijatorima postala je poštapalicom loših TV komentatora. U međuvremenu je postalo jasno da svijet bez društvenih konfrontacija nećemo tako skoro vidjeti, tako da ljudskoj agresivnosti - hvala na pitanju - ne manjka prostora za zamah. Zašto onda danas nanovo snimati "Rollerball"osim da bi se kino publici pružio gladijatorski užitak, motocikle, oklope i metalne kugle? Je li to dovoljan razlog za novi "Rollerball"?

John Mc Tiernan je mislio da jest. Nekadašnji kultni holivudski redatelj akcije snimio je novu verziju starog Jewisonovog filma smještajući ga u svoju, američki parohijsku verziju antiutopije. Antiutopija u suvremenoj medijskoj percepciji nije više vremenski odmaknuta (u budućnost) nego prostorno (na istok i jug). Ona se nalazi sad, ali ne ovdje, nego tamo- u pustoši iza limesa civilizacije, gdje ne postoji Burger King i ne primaju kreditne kartice. Ta je antiutopija nekad islamska, nekad trećesvjetska, nekad postsovjetska - u novom "Rolleerballu" ovo treće. Gladijatorski sport s kuglama i koturaljkama u Mc Tiernanovom je filmu maštarija ludog ruskog medijskog mogula (Jean Reno). On je u svoju privatnu rollerball ligu okupio desetak momčadi mahom iz srednje Azije, a vlastiti stožer smjestio u Kazahstan. Odatle vodi nadirući profesionalni sport koji osvaja TV rejtinge i marketinški kolač.

Mc Tiernan nekad je bio silan redatelj. Njegovi rani filmovi poput "Nomada", "Predatora" ili izvornog i najboljeg "Umri muški" bili su akcijski filmovi kod kojih je najbolje bilo ono mimo akcije. Mc Tiernan je bio majstor neverbalne karakterizacije likova, čarobnjak suspensa, redatelj kojem su zatišja pred buru bila uzbudljivija od jurnjave i šaketanja. Njegova lekcija danas bi bila itekako dobrodošla protomajstorima novijeg žanrovskog idiotizma kao što su Michael Bay ili Simon West. Kad je već tako nije jasno zašto Mc Tiernan ne radi takvu lijepu, klasičnu komercijalu nego se hvata "Rollerballa" i pravi čudni hibrid popkulturne brijačine, gole eksploatacijske akcije, tobožnje angažiranosti i golog kukavičluka.

Prvo o kukavičluku. Naselivši svoje rollerbolere u Kazahstan McTiernan je prilično "patriotski" deamerikanizirao sve socijalne implikacije svoje priče, premda je svojom sociologijom i dramaturgijom rollerball napravljen po sasvim američkim obrascima footballa i hokeja. Fizički smještajući zbivanje u postsovjetsku Aziju, naglasak priče stavio je na bijeg iz područja onkraj civilizacije. Junak filma, američki igrač (Chris Klein) veći dio filma pokušava pobjeći pred vlasnikom lige s onu stranu granice, tako da u toj trećesvjetskoj situaciji postaje nevažno je li Reno kolumbijski gerilac, narkobos ili taliban. Sve je to, naime, neki mutni svijet "s onu stranu".

Mc Tiernan je dobar redatelj, pa nije čudo da mu još uvijek uspijevaju povremeni sjajni prizori. "Rollerball" nudi nekoliko takvih, a osobito petnaestminutnu potjeru po snježnoj stepi u kojoj je vizualnim pristupom Mc Tiernan sjajno sagradio napetost, ali i sakrio očito skromni budžet i falš lokacije. Nekoliko takvih mjesta učinit će "Rollerball" gledljivim ljubiteljima tvrđeg žanra, ali, iskreno rečeno, to je malo. U većem preostalom dijelu "Rollerball" je monotona niska agresivnih audiovizualnih senzacija poduprta s premalo zanimljivih likova i odviše tankim zapletom.