Miramax
111 min
2001

Recenzija: VIJESTI IZ DUBINE / Shipping News

Recenzija: VIJESTI IZ DUBINE / Shipping News VIJESTI IZ DUBINE
(Shipping News)

Quayle (Specey) bezvoljni je čovjek srednjih godina, oženjen za suprugu koja ga bezočno vara. Nakon njene pogibije tetka (Judi Dench) ga nagovara da se preseli na Newfoundland, u gradić odakle mu potiče obitelj. Tamo Quayle počinje raditi kao novinar, nalazi ženu koja mu se sviđa (Moore), ali i otkriva mračnu gusarsku prošlost vlastite obitelji koja i danas utječe na njene pripadnike.
VIJESTI IZ DUBINE / Shipping News

Nakon što je roman "Izvještaj o kretanju brodova"E. Annie Proulx osvojio Pulitzerovu nagradu i oprljio vrhove top-lista tzv. ozbiljne književnosti, bilo je samo pitanje vremena kad će "Shipping News" dobiti i svoje filmsko opredmećenje. Hollywood je gladan rasnih priča i zato takve knjige guta u trenu. A onda ih povjerava redateljima poput Lassea Hallstroema: pouzdanim, vizualno upečatljivim meštrima koji filmovima znaju dati konzervativnu, stabilnu veličinu.
Čudan je status Lassea Hallstroema u komercijalnom filmu. Ovaj Šveđanin u Hollywood je došao kao gotov autor, nakon spektakularnog uspjeha švedskom filma "Moj život kao psa" (1987). U Americi se pročuo nakon filma "Što izjeda Gilberta Grapea" kojim je počela zvjezdana karijera Leonarda Di Caprija. Nakon toga Lasse Hallstroem se u Hollywoodu specijalizirao za adaptacije istaknutih romana "prave" književnosti. Realizirao je prvo "Kućna pravila" (Cider House Rules) po romanu Johna Irvinga, a potom i "Chocolat" po bestseleru Joanne Harris. Oba su filma imali komercijalni odjek. Oba su bili nominirani za Oscara. Ali, Hallstroem nijednom nije nominiran, što dosta govori o njegovom statusu ne-režisera, nevidljivog obrtnika kojem se filmovi nekim čudom režiraju sami.

"Shipping News" E.A. Proulx daleko je zvučnija i poznatija knjiga od dvije koje je Hallstroem prethodno prenio na platnu. Zato je indikativna činjenica da je filmska verzija "Shipping News" prošla nezamjetno: film nije imao nominacija, utržak mu je bio blijed, a kritike rezervirane. Čini se da je Hallstroem ovaj put zagrizao u tvrdo.

Priča Annie Proulx o bezvoljnom svatkoviću koji nakon obiteljske tragedije seli u mjesto svojih predaka, na ledeni ribarski Newfoundland, u velikoj mjeri se uklapa u tematske preferencije dosadašnjih Hallstroemovih filmova. Kao i prethodni Šveđaninovi radovi, i ovaj se događa u mlitavoj provinciji koju razdiru neočekivano živahne strasti. Kao i prethodni, i "Shipping News" karakteriziraju neobične promjene tona. "Kućna pravila" do pola su srcedrapateljni film nostalgije, a potom melodrama i burna priča o incestu. "Chocolat" je čudan spoj hedonizma i klaustrofobije. I u "Shipping News" Hallstroem se pridržava optimističkog, feelgood- tona. Ali, ono što se događa u filmu žestoko se otima takvom tonu: u "Shipping News" majke prodaju svoju djecu u roblje, ljudi se utapaju i ginu, mrtvi ustaju s odra, duhovi proganjaju uklete kuće, a braća siluju sestre. Možete li zamisliti film koji sadrži sve to, a srednjestrujaški je bezopasan, lakogledljiv i mirisan? Ako ne možete, pogledajte "Shipping News".
Opasnu i rogobatnu priču puno oštrih hridina, surovosti i magičnog realizma Hallstroem je pretvorio u benignu lakirovku u kojoj ništa nije jezovito, opasno ili neugodno.

Tako dezorijentirani pristup pomutio je i odličnu glumačku ekipu filma. Među glumcima se dojmljivom pojavom ističe tek Judi Dench. Julianne Moore rutinski je obavila ulogu. Sjajni Kevin Spacey bio je posve pogrešan izbor za glavnog junaka, jer je Spacey fizionomija koja previše odaje autoritet i snažnu volju a da bi glumio mlakonju. Najgore je od svih prošla Cate Blanchett, više Hallstroemovom nego svojom krivnjom: lik junakove bivše supruge Hallstroem je, naime, pretvorio u tako đavolsku osobu da na tome pada dobar dio kasnije motivacije filma.

Bez središnjeg dramskog sidrišta, konfuzan i bombastičan, "Shipping News" je ogromno razočarenje.